Hoofdmenu

Bosmuis? Estland

Gestart door c.witkamp, september 11, 2014, 19:17:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observation.org/waarneming/view/87028000onzeker Bosmuis spec. - Apodemus spec. gezien op 2014-01-01 Estonia - Jõksi külaFoto's:bij voorbaat dank cees witkamp
groeten,

cees

Rob Koelman

In ieder geval een bosmuis. In Estland komen, net zoals in Nederland, zowel gewone bosmuis (Apodemus sylvaticus) als grote bosmuis (A. flavicollis) voor. Op grond van de foto's durf ik geen zekere determinatie aan, maar ik denk meer aan gewone bosmuis.
Met vriendelijke groet, Rob

c.witkamp

dank, ik hou het op bosmuis spec. maten zijn ook niet echt doorslaggevend toch vanwege overlap? dus volgende keer eerder van de kat afpakken en betere foto's van de hals en nek?
groeten,

cees

Douwe van der Ploeg

Maat van achterpoot (t/m tenen, maar niet de nagels) kan helpen, alsmede de staartlengte t.o.v. lichaamslengte.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: c.witkamp op september 11, 2014, 20:36:36 PMmaten zijn ook niet echt doorslaggevend toch vanwege overlap?

De lichaamsmaten van gewone en grote bosmuis overlappen inderdaad, maar maten buiten de overlapzone, met name die van de lengte van de achterpoot, zijn in principe wel doorslaggevend.

Citaat van: c.witkamp op september 11, 2014, 20:36:36 PMdus volgende keer eerder van de kat afpakken en betere foto's van de hals en nek?

:duim:

Wel daarna weer teruggeven aan de kat natuurlijk...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

c.witkamp

 ;)  kat hoefde hem niet meer.......verwend kreng
groeten,

cees