Nieuwe paddenstoelnamen

Gestart door Melchior van Tweel, september 11, 2014, 15:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Hooilandwasplaat - Hygrocybe glutinipes staat niet als zodanig in de lijst. Wel de ondersoorten. Hygrocybe glutinipes is nu een synoniem van Kleverige wasplaat - Hygrocybe ortoniana. Dit is anders dan op Verspreidingsatlas.nl


mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op november 07, 2015, 14:41:08 PM
Hooilandwasplaat - Hygrocybe glutinipes staat niet als zodanig in de lijst. Wel de ondersoorten. Hygrocybe glutinipes is nu een synoniem van Kleverige wasplaat - Hygrocybe ortoniana. Dit is anders dan op Verspreidingsatlas.nl
Aangepast. Bedankt voor de melding!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hinko

Pholiotina teneroides is volgens Verspreidingsatlas 'Gekraagd breeksteeltje'. Op Wrn.nl wordt het 'Tweesporig breeksteeltje' genoemd.
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op november 12, 2015, 20:15:38 PM
Pholiotina teneroides is volgens Verspreidingsatlas 'Gekraagd breeksteeltje'. Op Wrn.nl wordt het 'Tweesporig breeksteeltje' genoemd.
Aangepast. Bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

mickeyfiddle

#124
SPam verwijderd
Groet, Melchior

aport

#125
Weet niet precies waar ik het moet melden dus dan maar hier:
Calvatia gigantea hangt nu onder de familie Agaricaceae terwijl Calvatia excipuliformis en Calvatia utriformis gekoppeld zijn aan de familie Lycoperdaceae.
Met vriendelijke groet, Arjan

N.B. als ik het goed begrijp (wiki) is de gehele familie Lycoperdaceae opgeheven en valt nu onder de Agaricaceae??

Melchior van Tweel

Hallo Aport,

Bedankt voor de melding. Volgens Mycobank (http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?Table=Mycobank&Rec=56206&Fields=All) behoort Calvatia tot de Agaricaceae. Ik heb alle soorten aangepast zodat ze daarin vallen. Eigenlijk vind ik het gek dat een groep stuifzwammen in een plaatsjeszwam-familie hoort, maar de DNA-analyses zullen we kloppen. Er klopt heel veel niet in de indeling van de families op waarneming.nl. Het is echter ondoenlijk om alle veranderingen bij te houden. Die veranderingen gaan zo snel en het heeft voor de meeste van ons toch maar beperkte meerwaarde. Maar Calvatia klopt nu dus wel weer.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 08, 2017, 09:19:21 AM
Ik dacht dat er een speciaal topic was voor fouten in naamgeving maar kan het niet meer vinden. Daarom maar hier: Bij de verzamelsoort Dennennaaldspleetlippen is er per ongeluk op de s ipv de d getikt. https://waarneming.nl/soort/view/799125
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 08, 2017, 18:26:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 08, 2017, 09:19:21 AM
Ik dacht dat er een speciaal topic was voor fouten in naamgeving maar kan het niet meer vinden. Daarom maar hier: Bij de verzamelsoort Dennennaaldspleetlippen is er per ongeluk op de s ipv de d getikt. https://waarneming.nl/soort/view/799125
Aangepast. Bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Bij een poging een vondst in te voeren als Bleke cantharel - Cantharella pallens (https://waarneming.nl/waarneming/view/140327333) verandert het systeem de naam automatisch in Hanenkam (var. bicolor) en weigert dit te wijzigen in C. pallens. Echter Arnolds, Coolia 41, 78-87, 1998 beschouwt deze als een zelfstandige soort naast C. cibarius. Ook recent werk van Olariaga et al, Fungal Diversity DOI 10.1007/s13225-016-0376-7, 2016 gebaseerd op moleculair onderzoek, laat zien dat de Bleke cantharel een zelfstandige soort is. Mijn verzoek is om de automatische omzetting van C. pallens naar C. cibarius (var. bicolor) ongedaan te maken om de Bleke cantharel weer te kunnen invoeren als C. pallens zoals ook eerder mogelijk was.



Groet, Jan

Melchior van Tweel

Citaat van: Jan Knuiman op juni 16, 2017, 07:54:36 AM
Bij een poging een vondst in te voeren als Bleke cantharel - Cantharella pallens (https://waarneming.nl/waarneming/view/140327333) verandert het systeem de naam automatisch in Hanenkam (var. bicolor) en weigert dit te wijzigen in C. pallens. Echter Arnolds, Coolia 41, 78-87, 1998 beschouwt deze als een zelfstandige soort naast C. cibarius. Ook recent werk van Olariaga et al, Fungal Diversity DOI 10.1007/s13225-016-0376-7, 2016 gebaseerd op moleculair onderzoek, laat zien dat de Bleke cantharel een zelfstandige soort is. Mijn verzoek is om de automatische omzetting van C. pallens naar C. cibarius (var. bicolor) ongedaan te maken om de Bleke cantharel weer te kunnen invoeren als C. pallens zoals ook eerder mogelijk was.



Groet, Jan
Hallo Jan,
Bleke cantharel kan weer ingevoerd worden. Stond fout in het systeem.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

J.W. Jonker

Dag Melchior
Ik mis de Xylaria rhopaloides =  Knotsvormige geweizwam.
De Xylaria rhopaloides staat als zodanig wel in de soortenlijst, maar de nieuwe Nederlandse naam (nog) niet.
In de Verspreidingsatlas staat deze nieuwe naam er al wel bij.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

Melchior van Tweel

Bedankt voor de melding. Toegevoegd.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Ik zie twee keer in de lijst het mestborstelbekertje staan, Mestborstelbekertje - Lasiobolus cuniculi en Mestborstelbekertje - Cheilymenia stercorea. Is hier verschil in?

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,

Volgens mij is deze al bekend bij de NMV. Het gaat om twee verschillende soorten die per ongeluk dezelfde Nederlandse naam hebben gekregen. Ik heb de NL namen aangepast zodat het verschil duidelijker is.

Bedankt voor de melding.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op september 12, 2017, 13:14:37 PM
Hallo Hannie,

Volgens mij is deze al bekend bij de NMV. Het gaat om twee verschillende soorten die per ongeluk dezelfde Nederlandse naam hebben gekregen. Ik heb de NL namen aangepast zodat het verschil duidelijker is.

Bedankt voor de melding.

Groet, Melchior
:duim:

Carolien

Hoi Melchior, zou je misschien de naam Leccinum percandidum die ik ooit heb aangevraagd, willen wijzigen in Leccinum versipelle forma percandidum? (Dit in overleg met Chiel Noordeloos gisteren.)

Hartelijke groet Carolien Reindertsen
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Melchior van Tweel

Hallo Carolien,

Namen wijzigen doen we niet zomaar in waarneming.nl. Ik heb Leccinum versipelle f. percandidum aangemaakt. Leccinum percandidum heb ik daar een synoniem van gemaakt die naar de eerste verwijst. Nieuwe waarnemingen krijgen automatisch de nieuwe naam. Reed bestaande waarnemingen behouden de oude naam. Als je de nieuwe naam bij de je waarnemingen wilt, kan dat handmatig.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Carolien

Hartelijke groet Carolien Reindertsen

bas.drost96

Ik zag net dat op waarneming.nl Russula emetica sl, incl. silvestris Braakrussula, incl. Naaldbos-, Loofbosbraakrussula genoemd wordt, terwijl deze op verspreidingsatlas  Braakrussula sl, incl. Grootsporige, Kleinsporige braakrussula genoemd wordt. Zit hier een reden achter?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Melchior van Tweel

Beste Bas,

Bedankt voor je melding. Dit betrof een oude Nederlandse soortnaam. Ik heb die aangepast, net als de twee soorten die in deze verzamelgroep zitten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Carolien

Citaat van: Hinko op november 07, 2015, 14:41:08 PM
Hooilandwasplaat - Hygrocybe glutinipes staat niet als zodanig in de lijst. Wel de ondersoorten. Hygrocybe glutinipes is nu een synoniem van Kleverige wasplaat - Hygrocybe ortoniana. Dit is anders dan op Verspreidingsatlas.nl

Hoi Melchior,
de Hooilandwasplaat (H. glutinipes) kan nog steeds niet worden ingevoerd. De Kleverige wasplaat staat er nu 2x in; 1x onder H. ortoniana en 1x onder H. glutinipes Zie ook https://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=kleverige+wasplaat&g=0&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Melchior van Tweel

Citaat van: Carolien op januari 03, 2018, 17:19:10 PM
Citaat van: Hinko op november 07, 2015, 14:41:08 PM
Hooilandwasplaat - Hygrocybe glutinipes staat niet als zodanig in de lijst. Wel de ondersoorten. Hygrocybe glutinipes is nu een synoniem van Kleverige wasplaat - Hygrocybe ortoniana. Dit is anders dan op Verspreidingsatlas.nl

Hoi Melchior,
de Hooilandwasplaat (H. glutinipes) kan nog steeds niet worden ingevoerd. De Kleverige wasplaat staat er nu 2x in; 1x onder H. ortoniana en 1x onder H. glutinipes Zie ook https://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=kleverige+wasplaat&g=0&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0
Hallo Carolien,

Bedankt voor de melding. Ik heb het aangepast.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Helminthosphaeria odontiae heeft bij verspreidingsatlas ook een nederlandse naam Tandzwamparasietkogeltje. Misschien hier ook een optie?

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op februari 14, 2018, 19:53:38 PM
Helminthosphaeria odontiae heeft bij verspreidingsatlas ook een nederlandse naam Tandzwamparasietkogeltje. Misschien hier ook een optie?
Aangepast. Bedankt voor het melden
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

#145
Kreeg een melding dat Voorjaarsbreeksteeltje niet helemaal goed in het systeem zit. Zie Toelichting bij waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/154893645. Verder is het mij opgevallen dat wanneer je zoekt op Voorjaarsbreeksteeltje (Pholiotina aporos) in het systeem, je via Waarnemingen slechts één melding ziet over het afgelopen jaar en meer van de tijd daarvoor. Doe je hetzelfde via Foto's krijg je die éne melding niet te zien. Over het afgelopen jaar is het Voorjaarsbreeksteeltje vooral als Conocybe aporos in het systeem terechtgekomen.

Groet, Jan

ruut


xenion

Citaat van: Jan Knuiman op april 18, 2018, 10:29:29 AM
Kreeg een melding dat Voorjaarsbreeksteeltje niet helemaal goed in het systeem zit. Zie Toelichting bij waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/154893645. Verder is het mij opgevallen dat wanneer je zoekt op Voorjaarsbreeksteeltje (Pholiotina aporos) in het systeem, je via Waarnemingen slechts één melding ziet over het afgelopen jaar en meer van de tijd daarvoor. Doe je hetzelfde via Foto's krijg je die éne melding niet te zien. Over het afgelopen jaar is het Voorjaarsbreeksteeltje vooral als Conocybe aporos in het systeem terechtgekomen.

Groet, Jan
Pholiotina aporos stond als synoniem van Conocybe aporos in het systeem, welke weer als synoniem van P. aporos stond, ik heb P. aporos weer gepromoveerd tot soort wat als het goed is de problemen oplost. Daarnaast zou het verder geen probleem moeten zijn of een soort onder de oude of nieuwe naam wordt ingevoerd, al werkt het op sommige vlakken wel wat verwarrend.
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: ruut op april 21, 2018, 23:58:06 PM
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=1016
bloedweizwam ontbreekt in de database (?)
groet, ruut
Officieel heet die soort Gewone boomwrat, maar ik heb Bloedweizwam ook als naam toegevoegd.
Groeten,
Martin

ruut

super  ;) bedankt.
vriendelijke groet, ruut