Nieuwe paddenstoelnamen

Gestart door Melchior van Tweel, september 11, 2014, 15:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Groeten,
Martin

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Douwe van der Ploeg

Kan je niet in je levenslijst naar de Nederlandse naam zoeken, er vervolgens op klikken en zo ook de waarnemingen zien die onder het synoniem zijn ingevoerd?

Edit: Ja, dat kan.
Douwe van der Ploeg

Corryabbink

#63
Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 01, 2014, 01:43:29 AM
Kan je niet in je levenslijst naar de Nederlandse naam zoeken, er vervolgens op klikken en zo ook de waarnemingen zien die onder het synoniem zijn ingevoerd?

Edit: Ja, dat kan.

Dat kan inderdaad maar is omslachtig. Moet men wel de oude of nieuwe wetenschappelijke naam kennen. Men kan immers niet zoeken op soort! Wel op familie maar dan komt er geen Nederlandse naam tevoorschijn........

Gelukkig heb ik mijn eigen foto-database met Nederlandse- en Wetenschappelijke namen B) dat zou echter niet nodig moeten zijn!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Douwe van der Ploeg

Je kan in je browserscherm wel zoeken op soort,  bij Windows met ctrl+f.
Douwe van der Ploeg

Corryabbink

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 01, 2014, 21:02:37 PM
Je kan in je browserscherm wel zoeken op soort,  bij Windows met ctrl+f.
Douwe je bent een kanjer :duim: Bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

Ik weet niet of het al gemeld is;  de diakrieten in de soortnaam worden niet goed weergegeven. Bijv: "Stropharia aeruginosa (Curtis) Quél."
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op november 03, 2014, 21:39:53 PM
Ik weet niet of het al gemeld is;  de diakrieten in de soortnaam worden niet goed weergegeven. Bijv: "Stropharia aeruginosa (Curtis) Quél."
Aangepast. Bedankt voor de melding. Is vast foutgegaan met de import van de soortenlijsten. Als er nog meer van dit soort fouten gevonden worden, hoor ik dat graag.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hinko

Dit is mis gegaan bij alle soorten met diakrieten in de (auteur)naam. Als je een download maakt van alle paddenstoelen soorten (via 'Deze site' --> 'Downloads') kun je gemakkelijk zien waar het misgegaan is. o.a. "Kühner"  en "Uljé". Ik stuur je wel even een lijst op. De download is namelijk niet rechtstreeks in Excel te openen. (je moet de download als UTF-8 inladen)
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Hallo Hinko,
Bedankt voor je melding. Het is veel werk en daar heb ik op dit moment niet de tijd of de rust voor. Ik parkeer dit even voor na 1 januari (als alle deadlines zijn verstreken).
Mocht je speciale verzoeken hebben, laat dat dan even weten. Die kan ik dan wel tussendoor aanpassen.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Er zijn nu twee verzamelsoorten met de Nederlandse naam "Boleet p.p.", namelijk Suillus spec. en Boletus spec.. Is het voor het overzicht niet handig om de genusnamen in de Nederlandse naam te stoppen, zodat je "Boleet (Suillus) p.p." en "Boleet (Boletus) p.p." krijgt?

(Waar staat p.p. trouwens voor? En is "Boleet onbekend" of iets dergelijks niet beter?)
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Hallo Douwe,
p.p. is een afkorting voor pro parte (gedeeltelijk dus). Er zijn dus twee geslachten die Boleet heten. Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt me goed de naamgeving van de NMV hierin te volgen. En die hebben dit zo in de standaardlijst staan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Welke is nu de goede? Zandkaalkopje - Deconica montana of Psilocybe montana? Er staan nog een aantal varieteiten in. Deze laatste geeft geen nl. naam.

Melchior van Tweel

Deconica is de nieuwe naam. Psilocybe is oud en staat als synoniem
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje


e.moors

Citaat van: Hinko op november 04, 2014, 13:13:57 PM
Dit is mis gegaan bij alle soorten met diakrieten in de (auteur)naam. Als je een download maakt van alle paddenstoelen soorten (via 'Deze site' --> 'Downloads') kun je gemakkelijk zien waar het misgegaan is. o.a. "Kühner"  en "Uljé". Ik stuur je wel even een lijst op. De download is namelijk niet rechtstreeks in Excel te openen. (je moet de download als UTF-8 inladen)
Er zit op sommige tekens een dubbele utf8 encoding.
Na even wat uitproberen, blijkt dit redelijk eenvoudig te fixen met een filter op de csv file (sed 's/\xc3[\x83\x84\x85]\xc2\x8d/\xc4\x8d/g;s/\xc3[\x83\x84\x85]\xc2/\xc3/g' < species.csv > species.fixed.utf8.csv)
Als een van jullie die csv op nieuw kan inladen dan is dit probleem zo opgelost.
Volgens mij is er daarnaast ook nog een (foutieve) transliteratie op de oorspronkelijke text geweest, waardoor er ook diakrieten verloren zijn gegaan. Ik was lekker bezig ;D, dus heb ik ook even die namen gecorrigeerd (zie species.fixed_and_corrected_names.utf.csv). Hopelijk kan een van jullie deze gecorrigeerde lijst inladen.
mvg. Eric

Melchior van Tweel

Hallo Eric,
Het probleem zat hem niet in het bestand dat we hebben aangeleverd voor invoer in waarneming.nl. Dat was gewoon goed. Bij de import is het fout gegaan. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Zoals ik heb aangegeven wil ik daar deze winter mee aan de gang, maar nu dus nog even niet.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

e.moors

Okee prima, ik was toevallig bezig met character encodings, en dit was een mooi bronbestand om mee te spelen. Vond het alleen zonde om het weg te gooien als het mogelijk van pas kon komen.
mvg. Eric

ratje

#78
In de lijst staat 2 x de Duindoornvuurzwam. Phellinus hippophaecola en Fomitiporia hippophaeicola. De laatste zal de nieuwe naam zijn?


Dit geldt ook voor de Elzenbundelzwam - Flammula alnicola, Elzenbundelzwam - Pholiota alnicola


Ook bij Wollige bundelzwam - Hemipholiota populnea, Wollige bundelzwam - Pholiota populnea

Douwe van der Ploeg

http://waarneming.nl/soort/info/15312 is een synoniem maar heeft z'n Nederlanse naam nog, in tegenstelling tot de meeste andere synoniemen.
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Hannie en Douwe bedankt. Aangepast.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

#81
Witte vlierschorszwam - Hyphodontia sambuci en Witte vlierschorszwam - Rogersella sambuci in de lijst.


Naaldbosbraakrussula - Russula emetica en Naaldbosbraakrussula - Russula emetica f. longipes. De eerste is de juiiste neem ik aan?


Amandelrussula - Russula grata en Amandelrussula - Russula laurocerasi. Laatste het synoniem?


Eikentakstromakelkje - Rutstroemia firma en Kelkjesbekerzwam - Rutstroemia firma

Corryabbink

Ik wou dat ze er allemaal nog zo instonden ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Ben het helemaal met je eens, wat een klerewerk die naamveranderingen  :-\

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op december 13, 2014, 16:45:47 PM
Witte vlierschorszwam - Hyphodontia sambuci en Witte vlierschorszwam - Rogersella sambuci in de lijst.


Naaldbosbraakrussula - Russula emetica en Naaldbosbraakrussula - Russula emetica f. longipes. De eerste is de juiiste neem ik aan?


Amandelrussula - Russula grata en Amandelrussula - Russula laurocerasi. Laatste het synoniem?


Eikentakstromakelkje - Rutstroemia firma en Kelkjesbekerzwam - Rutstroemia firma
Bedankt voor de melding. Aangepast.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Citaat van: wouterbosgra op januari 04, 2015, 17:18:04 PM
http://waarneming.nl/soort/info/28423


Tikfoutje in de naam  :rolleye:

Jenerverbesspleetlip heeft een r teveel, maar diezelfde fout staat ook op verspreidingsatlas.nl, dus misschien dat ie ergens fout in het bronbestand zit en dus op meer plekken gefixed moet worden?
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 04, 2015, 17:37:40 PM
Citaat van: wouterbosgra op januari 04, 2015, 17:18:04 PM
http://waarneming.nl/soort/info/28423


Tikfoutje in de naam  :rolleye:

Jenerverbesspleetlip heeft een r teveel, maar diezelfde fout staat ook op verspreidingsatlas.nl, dus misschien dat ie ergens fout in het bronbestand zit en dus op meer plekken gefixed moet worden?
Hallo Douwe en Wouter,
Bedankt voor de melding. Ik heb de naam aangepast en zal deze fout ook melden bij de NMV.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op november 04, 2014, 13:13:57 PM
Dit is mis gegaan bij alle soorten met diakrieten in de (auteur)naam. Als je een download maakt van alle paddenstoelen soorten (via 'Deze site' --> 'Downloads') kun je gemakkelijk zien waar het misgegaan is. o.a. "Kühner"  en "Uljé". Ik stuur je wel even een lijst op. De download is namelijk niet rechtstreeks in Excel te openen. (je moet de download als UTF-8 inladen)
Alle fouten in soortnamen en auteursnamen met diakrieten (leuk nieuw woord geleerd; dus ë, á en ç etc) staan nu als het goed is goed in waarneming.nl. Het gaat nu alleen nog fout als je de soortenlijst download als .csv en die in excel inleest. Dat ligt helaas aan excel en daar kan ik dus niets aan doen. In waarneming.nl staan ze nu goed. Mocht je toch nog iets raars tegenkomen, laat dat dan vooral hier weten!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

In de lijst staat Stobbenzwammetje 2x
-Stobbenzwammetje - Kuehneromyces mutabilis
-Stobbenzwammetje - Pholiota mutabilis

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op januari 05, 2015, 19:36:59 PM
In de lijst staat Stobbenzwammetje 2x
-Stobbenzwammetje - Kuehneromyces mutabilis
-Stobbenzwammetje - Pholiota mutabilis
Aangepast. Bedankt voor de melding
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl