Nieuwe paddenstoelnamen

Gestart door Melchior van Tweel, september 11, 2014, 15:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Beste paddenstoelenvrienden,

Vanaf aanstaande maandag is de paddenstoelnamenlijst van waarneming.nl,waarnemingen.be en observado.org aangepast aan de nieuwe standaardlijst van de Nederlandse Mycologische Vereniging. Dat betekent dat er veel verandert: 1370 nieuwe soorten en 1551 al bestaande soorten hebben een nieuwe wetenschappelijke naam gekregen. De Nederlandse namen zijn (vrijwel) niet veranderd. De meeste oude wetenschappelijke namen blijven wel te gebruiken als synoniem. Als je zo'n oude naam invoert, verandert waarneming.nl de naam automatisch naar de nieuwe naam. De verandering is een enorme klus geweest, waaraan ook Laurens Sparrius en Hisko de Vries hard hebben gewerkt. Martin Gotink (Xenion) heeft meegeholpen met het testen. Allemaal bedankt daarvoor!

Het is echter nog niet helemaal klaar. Voor de validatie van de waarnemingen gaan we de validatiecriteria van de NMV gebruiken. Bij soorten waarbij het nodig is dat er microscopisch onderzoek nodig is of foto's of een collectie nodig zijn, zal bij de invoer een waarschuwing worden gegeven. Waarnemingen zullen daaraan moeten voldoen om goedgekeurd te worden. Daarnaast blijken 528 soorten in waarneming.nl te zitten die niet bekend zijn bij de NMV. Die moeten allemaal nagekeken worden of de namen nog kloppen en of de waarnemingen kloppen. Dat is een grote klus die we de komende winter willen oppakken.

Ook kunnen er nog fouten of onduidelijkheden in zitten. Schrijf dat in dit topic, zodat we die kunnen aanpassen. Ook als je nog vragen hebt, kan je die hier stellen. Zodra er nieuws is, zal dat hier worden gemeld. Vanaf maandag kunnen dus ook weer nieuwe soorten worden toegevoegd.

Groet, Melchior (namens de andere paddenstoelenadmins).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

CiteerAls je zo'n oude naam invoert, verandert waarneming.nl de naam automatisch naar de nieuwe naam.
Dit geldt overigens niet voor Waarnemingen.be / observations.be
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ratje

Spannend hoe het verloopt. Een mooie klus hebben jullie verricht.  :duim:

hiskodevries


Let op bij bestaande waarnemingen wordt de soort niet gewijzigd !

Voor gebruikers van ObsMapp lees http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=296524.0
Voor gebruikers van iObs lees http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=296525.0
hoe u de paddestoelen soortenlijsten bijwerkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

English:
Important notice about mushroom specieslists.
On september 15 about 1300 new species will become available and >1500 species will have changes in scientific and/or local name
Mobile app users: Update your specieslists after 15 september,9:00 
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

grietaf

Dit moet wel een mega karwei geweest zijn.
Alle hulde!!!!!!!
Grieta.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wk.lubbers

Complimenten voor het team die dit heeft gerealiseerd.
Gr. Wiepko

rmorsink

Ook mijn complimenten voor de mensen die dit hebben bewerkstelligd.
Dat moet een enorme klus zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

floortje


Melchior van Tweel

Nog geen problemen tegengekomen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

e.moors

Het was me wel opgevallen dat oude waarnemingen de nederlandse naam soms "kwijt" zijn geraakt.
alleen de (blijkbaar verouderde) latijnse naam is nog zichtbaar. (Een blauwe kaaszwam in mijn waarnemingen bijvoorbeeld heet nu enkel nog "oligoporus caesius")

mvg Eric
mvg. Eric

henkjanvdkolk

Mooi werk! Gaat er nog gesleuteld worden aan de zeldzaamheid van de soorten? Misschien is het een idee om de roesten e.d. de zeldzaamheidstatus onbekend te geven. Nu worden de echt leuke soorten een beetje overspoeld door alle 'zeer zeldzame' meeldauwen en roesten..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Melchior van Tweel

Hallo Henk-Jan,
De zeldzaamheden (overal Zeer zeldzaam) komen rechtstreeks uit tabel die ik van Laurens heb gekregen om te laten importeren in waarneming.nl. Ik zie dat ik het boek van de standaardlijst overal onbekend staat. Dat is dus inderdaad wel apart. Ik parkeer dit probleem even. Handmatig oplossen is een enorm karwij. Misschien later via een tabel aan Hisko? Bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Op een gegeven moment is de tijd om hier aan te besteden wel eens genoeg natuurlijk.
ik heb de data geïmporteerd zoals aangeleverd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Er ie niemand die jou iets verwijt Hisko. Ik ben je erg dankbaar voor de tijd die je erin hebt gestoken. Ik heb gewoon de tabel aangeleverd zoals ik die heb gekregen van de NMV.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

In het Roestenboek zelf worden wel aanduidingen van de zeldzaamheid aangegeven. Ik zet op doelijstje om deze erin te zetten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Ik heb net van 103 roestsoorten de zeldzaamheid aangepast naar het Roestenboek. Volgens mij zou nu alles daarmee gelijk moeten lopen en de lijstjes met zeldzaamheden niet meer alleen door roesten gedomineerd moeten worden (wacht even een dagje tot alles opnieuw is berekend).
Wat de roesten betreft: We hebben ervoor gekozen om in waarneming.nl niet de verschillende stadia (aecia, spermogonia telia, uredinia, etc) apart op te nemen. Mocht je dit toch graag willen, laat dat dan even weten. Dan maken we die graag voor je aan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

heppo

beste mensen,


ten eerste mijn complimenten voor al het werk wat jullie hebben gedaan. wel ben ik benieuwd hoe het zit met de invoer van oude namen. is en blijft dat mogelijk? ik begrijp dat van wel. klasse. als je al 33 jaar meeloopt in de mycologie meeloopt en niet zo 'n flexibel karakter hebt is dat mooi meegenomen. maar ik merk dat sommige oude namen helemaal verdwenen zijn. dat vind ik om praktische reden jammer. bijv. als ik de zwartpurperen russula wil invoeren onder de wetenschappelijke naam R. atropurpurea lukt me dat niet. Wel onder R. undulata. Is daar ook nog een mouw aan te passen?


herman sieben


ratje

#19
Hallo de Sierlijke russula - Russula gracillima staat bij verspratlas op zz.Dit geldt ook voor Paarse galgordijnzwam. Zou deze dan niet rood moeten zijn?

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op september 16, 2014, 17:42:35 PM
Hallo de Sierlijke russula - Russula gracillima staat bij verspratlas op zz.Dit geldt ook voor Paarse galgordijnzwam. Zou deze dan niet rood moeten zijn?
.
Ze staan in de nieuwe standaardlijst als respectievelijk matig algemeen en vrij zeldzaam. Beide zijn ondergebracht onder vrij algemeen.  De zeldzaamheden van waarneming.nl zijn beperkt, namelijk algemeen, vrij algemeen, zeldzaam en zeer zeldzaam. Vandaar.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Moet dan de verspreidingsatlas de zz niet wijzigen? Bij de Russula drimeia kan daar de nl. naam Duivelsbroodrussula bij?

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op september 16, 2014, 20:21:42 PM
Moet dan de verspreidingsatlas de zz niet wijzigen? Bij de Russula drimeia kan daar de nl. naam Duivelsbroodrussula bij?
Over veranderingen bj verspreidingsatlas ga ik niet. Daarvoor moet je bij Laurens Sparrius zijn. Bij synoniemen staan geen Nederlandse namen. Dat is een bewuste keuze om te stimuleren dat de nieuwe wetenschappelijke namen geleerd worden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op september 16, 2014, 20:24:51 PM
Citaat van: ratje op september 16, 2014, 20:21:42 PM
Moet dan de verspreidingsatlas de zz niet wijzigen? Bij de Russula drimeia kan daar de nl. naam Duivelsbroodrussula bij?
Over veranderingen bj verspreidingsatlas ga ik niet. Daarvoor moet je bij Laurens Sparrius zijn. Bij synoniemen staan geen Nederlandse namen. Dat is een bewuste keuze om te stimuleren dat de nieuwe wetenschappelijke namen geleerd worden.
van verspreidingsaltas kan ik me voorstellen. Van nederlandse namen begrijp ik dit niet. Ik kan me voorstellen dat het voor velen ( ook voor mij, helaas) lastig is om dit zo te doen. Ik heb ingevoerd Duivelsbroodrussula en nu is het een variant geworden. Het beste om dit opnieuw te wijzigen?

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op september 16, 2014, 20:30:42 PM
van verspreidingsaltas kan ik me voorstellen. Van nederlandse namen begrijp ik dit niet. Ik kan me voorstellen dat het voor velen ( ook voor mij, helaas) lastig is om dit zo te doen. Ik heb ingevoerd Duivelsbroodrussula en nu is het een variant geworden. Het beste om dit opnieuw te wijzigen?
De meeste mensen voeren in met Nederlandse namen en voor hun maakt het dus niets uit.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ria.vogels

aha, dit verklaart veel.
Misschien nog iets: Een paar dagen geleden voerde ik Gewone of dwergzwavelkop in, gisteren ging dat niet meer, kon ik alleen de Latijnse naam Psilocybe fascicularis aanklikken, maar als ik dat deed, werd dat steeds omgezet naar Psilocybe fascicularis var. fascicularis. Het lukte me niet dit anders te doen. Tot mijn verbazing is de waarneming met var. fascicularis goedgekeurd. En nu staat bij een eerder ingevoerde waarneming van Gewone of dwergzwavelkop wel de Nederlandse naam  Gewone zwavelkop (gisteren dus nog niet).
Groet, Ria Vogels

Melchior van Tweel

Citaat van: ria.vogels op september 17, 2014, 00:22:11 AM
aha, dit verklaart veel.
Misschien nog iets: Een paar dagen geleden voerde ik Gewone of dwergzwavelkop in, gisteren ging dat niet meer, kon ik alleen de Latijnse naam Psilocybe fascicularis aanklikken, maar als ik dat deed, werd dat steeds omgezet naar Psilocybe fascicularis var. fascicularis. Het lukte me niet dit anders te doen. Tot mijn verbazing is de waarneming met var. fascicularis goedgekeurd. En nu staat bij een eerder ingevoerde waarneming van Gewone of dwergzwavelkop wel de Nederlandse naam  Gewone zwavelkop (gisteren dus nog niet).
Hallo Ria,
Ik snap dat dat verwarend kan zijn. Wat de Nederlandse namen betreft volgen we de nieuwe standaardlijst. Wat jij eerder als Gewone of dwergzwavelkop noemde heet nu Gewone zwavelkop. De varieteiten fasciculare en pusillum heten respectievelijk Gewone zwavelkop (var fasiculare) en Dwergzwavelkop. Even wennen dus.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: heppo op september 16, 2014, 17:19:29 PM
beste mensen,


ten eerste mijn complimenten voor al het werk wat jullie hebben gedaan. wel ben ik benieuwd hoe het zit met de invoer van oude namen. is en blijft dat mogelijk? ik begrijp dat van wel. klasse. als je al 33 jaar meeloopt in de mycologie meeloopt en niet zo 'n flexibel karakter hebt is dat mooi meegenomen. maar ik merk dat sommige oude namen helemaal verdwenen zijn. dat vind ik om praktische reden jammer. bijv. als ik de zwartpurperen russula wil invoeren onder de wetenschappelijke naam R. atropurpurea lukt me dat niet. Wel onder R. undulata. Is daar ook nog een mouw aan te passen?


herman sieben
Hallo Herman,
Russula atropurpurea is aangemaakt (met dank aan Martin). Je kunt deze naam gewoon gebruiken. Zodra je hem hebt ingevoerd zal je zien dat de naam is aangepast naar Russula undulata. Als je met nog meer namen zit, laat maar weten, dan maken we die aan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

henkjanvdkolk

Citaat van: Melchior van Tweel op september 16, 2014, 14:31:25 PM
Ik heb net van 103 roestsoorten de zeldzaamheid aangepast naar het Roestenboek. Volgens mij zou nu alles daarmee gelijk moeten lopen en de lijstjes met zeldzaamheden niet meer alleen door roesten gedomineerd moeten worden (wacht even een dagje tot alles opnieuw is berekend).
Wat de roesten betreft: We hebben ervoor gekozen om in waarneming.nl niet de verschillende stadia (aecia, spermogonia telia, uredinia, etc) apart op te nemen. Mocht je dit toch graag willen, laat dat dan even weten. Dan maken we die graag voor je aan.

Top!

Hier is mogelijk nog iets geks aan de hand:
De voormalige waarnemingen van Goudvliesbundelzwam worden (door veranderde inzichten?) ondergebracht bij een verzamelsoort: http://waarneming.nl/soort/info/15224. De status staat echter nog op 'soort'. Nieuwe waarnemingen van de goudvliesbundelzwam worden nu deels gezet (en goedgekeurd) bij http://waarneming.nl/soort/view/15531.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Melchior van Tweel

Citaat van: henkjanvdkolk op september 17, 2014, 10:06:38 AM
Hier is mogelijk nog iets geks aan de hand:
De voormalige waarnemingen van Goudvliesbundelzwam worden (door veranderde inzichten?) ondergebracht bij een verzamelsoort: http://waarneming.nl/soort/info/15224. De status staat echter nog op 'soort'. Nieuwe waarnemingen van de goudvliesbundelzwam worden nu deels gezet (en goedgekeurd) bij http://waarneming.nl/soort/view/15531.
Ik heb de sl-soort in verzamelsoort veranderd. bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl