wie kan mij zeggen hoe deze plant/struik/boom heet?

Gestart door Wytze, september 11, 2014, 09:14:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wytze

Afgelopen zomer kwam ik in een tuintje in Bretagne deze circa 4 meter "boom" tegen. Bloeiend met paars/lila bloempjes.
Franse vrienden die in Bretagne wonen zeide me dat die boom bij hen in de buurt een "bite de curé" (vrij vertaald 'de fallus van de priester") wordt genoemd. Bij mijn determinatie kom ik daar niet verder mee.
Daarom graag meer info. Latijnse naam dus.
Ik heb namelijk een 10 tal stekjes meegekregen en houd die momenteel maar binnen want ik ben er niet van overtuigd dat de plant/boom winterhard is (in Bretagne vriest het vrijwel nooit).

Bij voorbaat dank.

Wytze de Jong, Breda

Mark Broeckaert

Hoi Wytze,

Dit is een soort Echium (een soort uit de familie Boraginaceae - Ruwbladigen), welke weet ik zo niet.
Met vriendelijke groet, Mark

Wytze

Hoi Mark,

Bedankt alvast voor deze info.
Ik ga er verder mee. Weet je toevallig of dit een plant/boom is die ik in Nederland "gewoon" in de tuin kan zetten in verband met de winterkoude??

Groet,
Wytze

HPM

Mogelijk Echium pininiana van de Canarische eilanden.
Ik geef je weinig kans op overleven in de tuin, maar je kan het natuurlijk altijd proberen, vooral als je pal aan de kust woont.

Herman van der Meer

Wytze

Tja, ik heb ook verder gekeken bij Echium soorten en die blijken allemaal in Zuid Europa (Spanje, Portugal, Canarische eilanden, Madeira) te groeien. Deze plant (spreek je over een plant als die 4 meter hoog wordt??) groeit volgens mijn Frans vrienden in 1 seisoen tot die hoogte en komt vrij algemeen daar voor. Ik heb naast die plant op de foto's er daarna nog velen gezien. Allemaal in bloei half juni. Via de buren van mijn vrienden (die helemaal op de uiterste westpunt van Bretagne wonen) heb ik een 10 tal stekjes van toen pakweg 2 cm hoog (slechts enkele blaadjes op een klein steeltje) meegenomen. Ik gaf ze toen een geringe overlevingskans, maar nu na 2 x verpotten zijn ze allemaal nog in leven en circa 20-30 cm hoog. Nu het kouder wordt heb ik ze binnen gehaald en laat ze lekker in het zonnetje voor het raam overwinteren. Dan maar proberen buiten na de ijsheiligen volgend jaar. Ben benieuwd.
Ik woon trouwens in Breda, maar heb een vakantiehuisje vlak bij de zee. Daar heb ik er wel één in de tuin gezet. Eens kijken hoe dat afloopt.

Rob Koelman

Ik zou deze plant als kuipplant behandelen, dus zomers buiten en in het najaar naar binnen halen. Dan wordt ie mogelijk wel wat minder groot. Vorstgevoelige planten buiten hebben vaak een veel betere overlevingskans als ze in goed gedraineerde grond staan, zodat de wortels 's winters goed droog staan. Vaak is het niet zozeer de kou als wel de nattigheid die planten de das om doet...

Gezien de Franse naam zou deze soort een mooie aanvulling vormen op de jaarlijks bloemenzee tijdens het Urbi et Orbi door de paus...  ;).

Met vriendelijke groet, Rob

gertjanvannoord

lijkt me ook Giant Viper's-bugloss - Echium pininana

in de UK en Ierland komt die geregeld verwilderd voor langs de kust, vorige week nog in de buurt van Dublin gezien.

zie ook http://www.bsbimaps.org.uk/atlas/map_page.php?spid=7285.0
Gertjan van Noord