Tijdsaanduiding waarneming uitschakelen ?

Gestart door Wilfred, september 10, 2014, 00:46:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Als ik bij een aantal willekeurige waarnemingen op waarneming.nl op het kleine blauwe info knopje druk verschijnt het info scherm met verdere informatie. Het valt mij op dat daar bij sommige waarnemers een waarnemings datum staat vermeld zonder tijdsaanduiding en bij anderen waaronder mijzelf staat wel het tijdstip van de waarneming vermeld achter de datum.
Omdat ik vaak pas savonds mijn waarnemingen invoer is het heel vervelend dat ik dan telkens de tijd moet aanpassen bij elke waarneming.
Hoe kan ik de tijdsaanduiding bij mijn in te voeren waarnemingen uitschakelen?





Maarten Hotting

Bij het invoeren met ObsMapp wordt automatisch de actuele tijd bij de waarneming gezet.
Dit is als je je waarnemingen in het veld in voert ook correct.
Als jij 's avonds pas je waarneming gaat invoeren (waar de App niet voor gemaakt is) komt daar de verkeerde tijd bij te staan.
Dan is het ook veel 'logischer' om dat dan via de website te doen zoals Marcel al aangeeft.
Groet,
Maarten

Wilfred

Citaat van: Maarten Hotting op september 10, 2014, 08:36:35 AM
Bij het invoeren met ObsMapp wordt automatisch de actuele tijd bij de waarneming gezet.
Dit is als je je waarnemingen in het veld in voert ook correct.
Als jij 's avonds pas je waarneming gaat invoeren (waar de App niet voor gemaakt is) komt daar de verkeerde tijd bij te staan.
Dan is het ook veel 'logischer' om dat dan via de website te doen zoals Marcel al aangeeft.


OK, dus dat is de oorzaak waarom doorgevoerde waarnemingen wel of geen tijdsaanduiding hebben. Logisch ook inderdaad. In het veld invoeren vindt ik zonde van de tijd mede vanwege mijn zeer slechte gps fix waardoor ik bijna altijd moet corrigeren. Ik zet liever wat krabbels in een notitieboekje om het savonds op mijn gemak in te voeren (hele spannende waarnemingen voer ik wel vaak direct in). Echter thuis moet ik computer en tablet nog al eens delen met huisgenoten vandaar mijn thuis invoer via obsmapp/mobiel.


marcel123

Als je eenmaal een fix hebt kun je deze fix ook opslaan en alle overige waarnemingen invoeren op deze vaste fix. Dan staat je tijd al goed en hoef je thuis alleen maar de locaties goed te zetten of te controleren...
Hoe voer je je waarnemingen eigenlijk thuis in, hoe krijg je ze op de goede locatie?

Wilfred

Citaat van: optilete op september 10, 2014, 21:26:04 PM
Als je eenmaal een fix hebt kun je deze fix ook opslaan en alle overige waarnemingen invoeren op deze vaste fix. Dan staat je tijd al goed en hoef je thuis alleen maar de locaties goed te zetten of te controleren...
Hoe voer je je waarnemingen eigenlijk thuis in, hoe krijg je ze op de goede locatie?


Ja dat zou ik inderdaad kunnen doen op die manier. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me er de tijd ook niet voor gun om in de natuur steeds op mijn gsm te staan priegelen als ik weer een vogel heb gezien. Ik maak liever wat snelle aantekeningen of deels onthoud mijn waarnemingen en als het niet om bijzonderheden gaat schat ik de aantallen achteraf altijd zo goed mogelijk in. Dat gaat allemaal prima alleen het telkens terugstellen van de tijd is dan wel vervelend. Ik ga het toch eens met de tablet proberen rechtstreeks in waarneming.
De locatie kan je in obsmapp simpel instellen door de kaart te openen met het wereldbol knopje. Meestal maak ik dan voorafgaand aan het invoeren even een "vaste locatie" aan voor de betreffende waarnemingen.

Nietspitten

Citaat van: Wilfred op september 10, 2014, 23:32:03 PM
Citaat van: optilete op september 10, 2014, 21:26:04 PM
Als je eenmaal een fix hebt kun je deze fix ook opslaan en alle overige waarnemingen invoeren op deze vaste fix. Dan staat je tijd al goed en hoef je thuis alleen maar de locaties goed te zetten of te controleren...
Hoe voer je je waarnemingen eigenlijk thuis in, hoe krijg je ze op de goede locatie?


Ja dat zou ik inderdaad kunnen doen op die manier. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me er de tijd ook niet voor gun om in de natuur steeds op mijn gsm te staan priegelen als ik weer een vogel heb gezien. Ik maak liever wat snelle aantekeningen of deels onthoud mijn waarnemingen en als het niet om bijzonderheden gaat schat ik de aantallen achteraf altijd zo goed mogelijk in. Dat gaat allemaal prima alleen het telkens terugstellen van de tijd is dan wel vervelend. Ik ga het toch eens met de tablet proberen rechtstreeks in waarneming.
De locatie kan je in obsmapp simpel instellen door de kaart te openen met het wereldbol knopje. Meestal maak ik dan voorafgaand aan het invoeren even een "vaste locatie" aan voor de betreffende waarnemingen.


Zonde van de tijd, al dat gepriegel thuis.
groeten, Gerrit

Wilfred

Citaat van: Nietspitten op september 11, 2014, 08:14:27 AM
Citaat van: Wilfred op september 10, 2014, 23:32:03 PM
Citaat van: optilete op september 10, 2014, 21:26:04 PM
Als je eenmaal een fix hebt kun je deze fix ook opslaan en alle overige waarnemingen invoeren op deze vaste fix. Dan staat je tijd al goed en hoef je thuis alleen maar de locaties goed te zetten of te controleren...
Hoe voer je je waarnemingen eigenlijk thuis in, hoe krijg je ze op de goede locatie?


Ja dat zou ik inderdaad kunnen doen op die manier. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me er de tijd ook niet voor gun om in de natuur steeds op mijn gsm te staan priegelen als ik weer een vogel heb gezien. Ik maak liever wat snelle aantekeningen of deels onthoud mijn waarnemingen en als het niet om bijzonderheden gaat schat ik de aantallen achteraf altijd zo goed mogelijk in. Dat gaat allemaal prima alleen het telkens terugstellen van de tijd is dan wel vervelend. Ik ga het toch eens met de tablet proberen rechtstreeks in waarneming.
De locatie kan je in obsmapp simpel instellen door de kaart te openen met het wereldbol knopje. Meestal maak ik dan voorafgaand aan het invoeren even een "vaste locatie" aan voor de betreffende waarnemingen.


Zonde van de tijd, al dat gepriegel thuis.


Tja.... dat gepriegel thuis in mijn luie stoel is voor mij vooral nagenieten van een heerlijke vogeldag.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wilfred

Citaat van: Alex Kwak op september 11, 2014, 10:11:24 AM
Gebruik dan m.waarneming.nl ipv een mobiele app.


Dat is een beetje "een mosterd na de maaltijd" reactie als je alle voorgaande berichten volledig gelezen had.