Hoofdmenu

soort libelle

Gestart door oostsouburg, juli 10, 2007, 19:19:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Forum,

Kan ik bij deze libelle de naam Keizerlibel toekennen of toch de Steenrode heidelibel?

vr.gr. Chris


ArjenDrost †

Er zit wel een erg groot verschil tussen de twee soorten die je aandraagt. Waarom ben je tot deze twee gekomen?

oostsouburg

CiteerEr zit wel een erg groot verschil tussen de twee soorten die je aandraagt. Waarom ben je tot deze twee gekomen?
Het is toch dezelfde libelle hoor, de een is van bovenaf genomen en de andere foto van de zijkant.

chris

Geert-Jan Kroon

#4
Als je bij de foto's in het soortoverzicht kijkt, kan je het verschil tussen de Grote keizerlibel en de Steenrode heidelibel zien

Groet,

Geert-Jan Kroon

andrevanreenen

#5
Citeer
CiteerEr zit wel een erg groot verschil tussen de twee soorten die je aandraagt. Waarom ben je tot deze twee gekomen?
Het is toch dezelfde libelle hoor, de een is van bovenaf genomen en de andere foto van de zijkant.

chris
Hij bedoelt het verschil tussen grote keizerlibel en steenrode heidelibel. zie vorige topic voor soort. Het is best ingewikkeld. De steenrode en zwarte heidelibel hebben zwart met gele poten. Verschil tussen de steenrode en zwarte hlb. is dat de zijkant van het borststuk van de zwarte heidelibel een brede zwarte band heeft met 3 gele vlekjes.

IK hoop dat er nog een ervaren libelleraar aankomt.... ;)

mij mening is: steenrode heidelibel

Sticht

#6
CiteerHij bedoelt het verschil tussen grote keizerlibel en steenrode heidelibel. zie vorige topic voor soort. Het is best ingewikkeld. De steenrode en zwarte heidelibel hebben zwart met gele poten. Verschil tussen de steenrode en zwarte hlb. is dat de zijkant van het borststuk van de zwarte heidelibel een brede zwarte band heeft met 3 gele vlekjes.

IK hoop dat er nog een ervaren libelleraar aankomt.... ;)

mij mening is: steenrode heidelibel
Citeer

Wordt idd erg ingewikkeld zo! :wacko:
Waarom kom je nou opeens met die Zwarte heidelibel? ( hebben trouwens zwarte poten )

Tim de Boer

het is overigens een libel, libelle is ene magazine
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

andrevanreenen

Citeer
CiteerHij bedoelt het verschil tussen grote keizerlibel en steenrode heidelibel. zie vorige topic voor soort. Het is best ingewikkeld. De steenrode en zwarte heidelibel hebben zwart met gele poten. Verschil tussen de steenrode en zwarte hlb. is dat de zijkant van het borststuk van de zwarte heidelibel een brede zwarte band heeft met 3 gele vlekjes.

IK hoop dat er nog een ervaren libelleraar aankomt.... ;)

mij mening is: steenrode heidelibel
Citeer

Wordt idd erg ingewikkeld zo! :wacko:
Waarom kom je nou opeens met die Zwarte heidelibel? ( hebben trouwens zwarte poten )
omdat die er ook op lijkt (vrouwtje).
http://waarneming.nl/fotonew/8/184538.jpg

die heeft op borststuk zwart met drie gele vlekjes, (dat heeft deze niet)

magnolia

Ik denk dat dit een steenrode is
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

Citeer
Citeer
CiteerEr zit wel een erg groot verschil tussen de twee soorten die je aandraagt. Waarom ben je tot deze twee gekomen?
Het is toch dezelfde libelle hoor, de een is van bovenaf genomen en de andere foto van de zijkant.

chris
Hij bedoelt het verschil tussen grote keizerlibel en steenrode heidelibel. zie vorige topic voor soort. Het is best ingewikkeld. De steenrode en zwarte heidelibel hebben zwart met gele poten. Verschil tussen de steenrode en zwarte hlb. is dat de zijkant van het borststuk van de zwarte heidelibel een brede zwarte band heeft met 3 gele vlekjes.

IK hoop dat er nog een ervaren libelleraar aankomt.... ;)

mij mening is: steenrode heidelibel
Steenrode, bruinrode en geelvlek hebben gele strepen op de poten, bloedrode en zwarte dus niet...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

#11
Ik denk Bruinrode, maar het is lastig te zien of er echt geen snor is. Er lijkt een vlekje te zitten, geen snor volgens mij. Er is een dun geel streepje op de poten, klopt met Bruinrode (maar is geen hard kenmerk volgens mij).

EDIT: Ik had de onderste foto eerst voor mannetje uitgescholden, maar klopt niet. Je ziet ook nog net het leggootje / legschede. Dit bevestigt dat het een Bruinrode heidelibel is.

magnolia

#12
kDacht dat het twee keer dezelfde was. Beter kijkend zeg ik nu dat de tweede idd bruinrode is, te zien aan haar vrouwzijn.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Goyatlah

John, volgens de maker is het hetzelfde dier, en dan mi een bruinrode (de pootjes, maar mn de legschede).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

CiteerJohn, volgens de maker is het hetzelfde dier, en dan mi een bruinrode (de pootjes, maar mn de legschede).
Ja, ik had mijn vergissing reeds opgemerkt en mijn bericht stiekum snel geedit, maar niet snel genoeg dus.  B)