Wat ligt er bij de Velsertunnel (in de middenberm)?

Gestart door maurice.lahaye, september 04, 2014, 09:16:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye


Een verkeersslachtoffer, waar maar géén soortsnaam aan te plakken is.http://waarneming.nl/waarneming/view/87678816


LET OP, de verkeersveiligheid staat altijd voorop, nooit stoppen, maar sta je per ongeluk in de file......


Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Vanaf het fietspad erboven met telescoop/verrekijker is ook niets te zien?
Douwe van der Ploeg

maurice_tijm

#2
Hoi,

Ja ik heb de waarneming zelf weggehaald bij geen reactie. Ik had deze gewoon moeten laten staan natuurlijk totdat iemand duidelijk kon verschaffen, ging er (ja waarom eigenlijk), omdat het dier er nog lag, vanuit dat iemand het dier had geïdentificeerd en had laten liggen. Ook vond ik het geen goed idee meer om iemand naar die beroerde plek te sturen. De stip van mijn waarneming stond goed, in de tekst noemde ik de Wijkertunnel maar bedoelde de Velsertunnel.

Ik kom er vanavond langs, als het dier en dan nog een beetje aardig uitziet neem ik morgen een verrekijker mee om vanaf boven te kijken.

Het is een spannend verkeersslachtoffer maar het ligt daar op een extreem gevaarlijke plek.

maurice_tijm

Ik ben er net in de pauze heen gereden en heb vanaf het fietspad boven de tunnel het dier bekeken door de kijker. Het is een zekere boommarter.

Het beest ziet er slecht uit maar is grauw kastanjebruin met een eveneens bruine maar veel donkere pluimstaart. De ondervacht is grijsbruin en schijnt niet door. Daarnaast zijn de staartharen te lang (staart te vol) voor Bunzing. Hoewel het kadaver nu klein oogt gaf het verse kadaver 2 weken geleden geen kleine indruk.

Wat is handig? Misschien kan Leo zijn waarneming van marterachtige op boommarter zetten? Het dier/ de resten ophalen is alleen mogelijk als je de sleutel van het poortje van het hek boven de tunnel kunt krijgen, je kunt dan daar afdalen via een trap en over de betegelde middenberm naar het dier lopen, zag ik ook nu pas.

Douwe van der Ploeg

Ik zag vandaag dat de berm van een ander stuk snelweg net gemaaid werd, misschien gebeurt dat landelijk nu ongeveer en kan je daar gebruik van maken, dan is een telefoontje naar rijkswaterstaat een optie.
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Heren,


Dank voor de moeite en de waarneming is naar Boommarter gewijzigd. Voor de rest: lekker laten liggen. Het is een levensgevaarlijke locatie en waarom zou je het dier willen verzamelen? Uit die omgeving komen tegenwoordig met enige regelmaat boommarters binnen bij Alterra, dus er is geen enorm belang om dit dier ook te willen verzamelen. Nogmaals dank voor de moeite, maar laat het kadaver verder lekker liggen!


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Leo Heemskerk

Ok duidelijk bedankt ieder
Opvallend dat een week later dan de 1ste melding op 1km afstand een 2de dode boommarter gevonden is http://waarneming.nl/waarneming/view/87612719
Kan mogelijk broer of zus zijn.  Vraag me af waar zijn ze geboren zouden kunnen zijn (wijkeroogpark ?) via de groen strook langs de A9 naar noord?

Groet,

Leo Heemskerk