Hoofdmenu

Glazenmaker

Gestart door Denro, augustus 29, 2014, 12:36:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Hallo,

Bij deze kom ik er niet uit.

Vanwege zijn hoekige manier van vliegen dacht ik in eerste instantie aan paardenbijter. Maar ik vind de gele strepen erg dik en ik heb geen spijker kunnen zien in de korte tijd dat ie ging zitten. : Ook de poten vind ik er vreemd uitzien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/86742703
Glazenmaker spec - Aeshna spec gezien op 2014-07-28 Doetinchem - De Zumpe (SBB reservaat)
Foto's:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Johannes Klapwijk


Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

grunsven

Blauwe en paardenbijter vliegen juist verschillend.
Blauwe vliegt meestal rustig, zoekt in bosranden en inhammen en glijdt door de lucht. Paardenbijter vliegt meestal hoger en chaotischer. Daarnaast stuitert paardenbijter vaak, hij zakt een beetje en trekt dan weer op. Bij water vliegen ze heel anders, juist vaak laag en traag.


Als je er op let zul je zien dat deze soorten heel typisch vliegen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Denro

Citaat van: grunsven op augustus 29, 2014, 21:13:56 PM
Blauwe en paardenbijter vliegen juist verschillend.
Blauwe vliegt meestal rustig, zoekt in bosranden en inhammen en glijdt door de lucht. Paardenbijter vliegt meestal hoger en chaotischer. Daarnaast stuitert paardenbijter vaak, hij zakt een beetje en trekt dan weer op. Bij water vliegen ze heel anders, juist vaak laag en traag.


Als je er op let zul je zien dat deze soorten heel typisch vliegen.

Dat is nou precies wat ik bedoelde! Ze vloog dan wel bij een sloot in een bosrand maar (ik heb er 10 minuten naar staan kijken) typisch als een paardenbijter :). Heel hoekig (lees 90 graden) en op verschillende hoogtes. Het gebeurde wel allemaal in een straal van max 8 meter.  Ik weet niet of dat dan weer typisch gedrag is van een blauwe?!
Dat van dat vliegen bij water wist ik niet. Zal erop letten. Thx!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Weia

Paardenbijter is kleiner en dus een stuk lichter dan een blauwe. Daardoor kunnen ze scherpere bochten maken (wet van de traagheid) en ziet het er chaotischer uit. Net zoals kleine basketballers anders bewegen dan die lange slungels.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Denro

Citaat van: Weia op augustus 29, 2014, 21:57:34 PM
Paardenbijter is kleiner en dus een stuk lichter dan een blauwe. Daardoor kunnen ze scherpere bochten maken (wet van de traagheid) en ziet het er chaotischer uit. Net zoals kleine basketballers anders bewegen dan die lange slungels.

Bedankt voor de extra info en de logische redenatie. :)

Dit was dus een atleet onder de blauwe glazenmakers  O0

Ik ga voortaan ook meer op grootte letten. Is de grootte nooit variabel trouwens bij libellen?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Mijn ervaringen met Blauwe GM en Paardenbijter zijn toch wat anders:
Blauwe GM kan een echte 'Tinus Plotseling' zijn die dikwijls met haakse bochten door het leven gaat, die "hoekige vlucht" van Dennis herken ik dus meteen. Plotseling verandert hij van richting en duikt in allerlei kleine gaatjes in de begroeiing: vliegt soms rustig tamelijk hoog bij de boomkruinen om dan weer bliksemsnel laag-bij-de-grond boven en zelfs tussen de kruidlaag te bewegen. Paardenbijters doen dat ook wel maar lassen veel vaker, ook bij en tussen de begroeiing en niet alleen boven water, relatief lange pauzes in waarbij ze 'stil staan' in de vlucht.
Daarom zie je van Paardenbijters ook zoveel goede, scherpe vluchtfoto's en van Blauwe GM niet....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sliobaarde

 Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat er in dit kader onderscheid gemaakt kan worden tussen exemplaren binnen en buiten het voortplantingsgebied. Er buiten trekken de mannetjes relatief rustig hun  baantjes, maar er binnen zijn het ongelofelijke neuroten. Ze moeten dan ook behoorlijk multitasken:
1. : binnenkomende andere mannetjes checken, wat resulteert in een korte achtervolging
2. : weer snel terug om alle mogelijke locaties waar zich mogelijk een vrouwtje bevindt af te struinen
      vooralsnog is het me een raadsel waarom het ene ei-leggende vrouwtje gegrepen wordt voor een volgende paring en het andere met rust wordt gelaten
3. : paren
4. : als er iets eetbaars langs komt er achteraan

Dames op de voortplantingssite maken vaak ook een zeer onrustige indruk voordat ze uiteindelijk een plek hebben gevonden naar hun zin. Daar kunnen ze soms wel 30 tot 45 minuten hun eitjes kwijt.

groet, Sjek

Denro

Citaat van: sliobaarde op augustus 31, 2014, 11:04:04 AM
Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat er in dit kader onderscheid gemaakt kan worden tussen exemplaren binnen en buiten het voortplantingsgebied. Er buiten trekken de mannetjes relatief rustig hun  baantjes, maar er binnen zijn het ongelofelijke neuroten. Ze moeten dan ook behoorlijk multitasken:
1. : binnenkomende andere mannetjes checken, wat resulteert in een korte achtervolging
2. : weer snel terug om alle mogelijke locaties waar zich mogelijk een vrouwtje bevindt af te struinen
      vooralsnog is het me een raadsel waarom het ene ei-leggende vrouwtje gegrepen wordt voor een volgende paring en het andere met rust wordt gelaten
3. : paren
4. : als er iets eetbaars langs komt er achteraan

Dames op de voortplantingssite maken vaak ook een zeer onrustige indruk voordat ze uiteindelijk een plek hebben gevonden naar hun zin. Daar kunnen ze soms wel 30 tot 45 minuten hun eitjes kwijt.

groet, Sjek
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2014, 11:31:39 AM
Mijn ervaringen met Blauwe GM en Paardenbijter zijn toch wat anders:
Blauwe GM kan een echte 'Tinus Plotseling' zijn die dikwijls met haakse bochten door het leven gaat, die "hoekige vlucht" van Dennis herken ik dus meteen. Plotseling verandert hij van richting en duikt in allerlei kleine gaatjes in de begroeiing: vliegt soms rustig tamelijk hoog bij de boomkruinen om dan weer bliksemsnel laag-bij-de-grond boven en zelfs tussen de kruidlaag te bewegen. Paardenbijters doen dat ook wel maar lassen veel vaker, ook bij en tussen de begroeiing en niet alleen boven water, relatief lange pauzes in waarbij ze 'stil staan' in de vlucht.
Daarom zie je van Paardenbijters ook zoveel goede, scherpe vluchtfoto's en van Blauwe GM niet....

Leerzaam dit allemaal. In mijn geval ging het om een vrouwtje die puur aan het jagen was.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

ewoudploeg

Op de vraag of de grootte van libellen erg variable is: enigzins, maar niet heel erg variabel. Het verschil tussen bijvoorbeeld blauwe glz en paardenbijter is behoorlijk helder.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2014, 11:31:39 AM
Mijn ervaringen met Blauwe GM en Paardenbijter zijn toch wat anders:
Blauwe GM kan een echte 'Tinus Plotseling' zijn die dikwijls met haakse bochten door het leven gaat, die "hoekige vlucht" van Dennis herken ik dus meteen. Plotseling verandert hij van richting en duikt in allerlei kleine gaatjes in de begroeiing: vliegt soms rustig tamelijk hoog bij de boomkruinen om dan weer bliksemsnel laag-bij-de-grond boven en zelfs tussen de kruidlaag te bewegen. Paardenbijters doen dat ook wel maar lassen veel vaker, ook bij en tussen de begroeiing en niet alleen boven water, relatief lange pauzes in waarbij ze 'stil staan' in de vlucht.
Daarom zie je van Paardenbijters ook zoveel goede, scherpe vluchtfoto's en van Blauwe GM niet....
...zo vaak. Maar met een mooi tegenwindje-kracht 3 tot 4 is er toch wel eens eentje hangend te betrappen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)