Hoofdmenu

Gaaien?

Gestart door eddynieuwstraten, september 07, 2014, 22:05:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

eddynieuwstraten


[size=78%]Nog veel te vroeg om een nieuwe invasie te voorspellen maar misschien wel iets om de komende welen in de gaten te houden: de afgelopen dagen lijkt het er op dat er meer gaaienbewegingen zijn dan normaal. In het oosten en zuiden van het land oerden er kleine groepjes en enkeleingen op trek genoteerd, maar er zijn ook al groepen van meer dan 15 bijeen gezien en dat zijn toch taferelen die ik alleen uit invasiejaren ken. [/size]


[/size][size=78%]Wie weet komt er ooit nog eens een teldag zoals op de Hamert op 26 september 2010 of als 3 oktober 2004  Maldens Vlak. [/size]

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=425&site=0&land=1&taal=1&datum=20100925



Yeronimo

Het zou goed kunnen dat er iets gaande is. Ik vind het alleen nog op een te kleine schaal plaats vinden om er wat meer over te kunnen zeggen. De komende dagen maar goed in de gaten houden, goed dat je ons erop attendeert.  :duim:
Wat ik wel zag is dat Falsterbo er in ieder geval nog geen één dit jaar heeft geteld. Dat zou betekenen dat we ze meer van het oosten als vanuit het noorden krijgen. Het lijkt me dat gaaien gaan migreren als er een tekort aan voedsel is in hun gebied. Is er kennis van de situatie in het buitenland? (goed vs. slecht eikeljaar?)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

In deze tijd is er wel 'eikeltrek'. Dat kan over enkele kilometers gaan. Het veroorzaakt geen groepen, maar wel veel beweging. Met een volle krop heen en leeg terug.

Herman van der Meer

michielw

Grappig dat ik dit hier lees. Ik stond op 5-09 even raar te kijken toen ik tijdens het trek tellen op het Boetelerveld een groep van 15 gaaien hoog door zag vliegen.

m.dijksterhuis

Eerste voorzichtige groepjes gaai in België vandaag.
Ben benieuwd wat we krijgen.

Gr Marc

OlivierO

De eerste zou ik niet zeggen. Ik heb hier in de buurt toch al serieus verhoogde gaai activiteit gezien. Niet zoals twee jaar geleden (of was het vorig jaar??), maar het is toch al even aan de gang.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Yeronimo

Wel erg hoge aantallen Gaaien nu al bij Vistula Spit (http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1163), zoals ook al eerder was opgemerkt op de trektellen Whatsapp-groep. Dit lijkt zich toch wel serieus te gaan worden als je bekijkt hoeveel ze in normale jaren langs hebben vliegen aan gaaien. Het is goed deze telpost in de gaten te houden.

Zelf ben ik de afgelopen dagen er ook op uit getrokken op de telpost om de gaaien op te wachten. Wel erg veel gaaien in het Leeuwarder Bos ter plaatse, voor mijn gevoel meer dan normaal. Maar de gaaien die langsvliegen vliegen eigenlijk veel te laag om trek te zijn waarvan meer dan 80% ook een eikel in de bek heeft. Ze vliegen daarentegen allemaal wel de goede kant op. De trek van gaaien zou zich normaal gesproken toch hoog moeten afspelen zonder eikels in de bek neem ik aan?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Ik heb een grafiek gemaakt met de aantallen gaaien over Vistula Spit.
Helaas tellen ze nog niet zo lang daar (of staan nog niet zo lang op trektellen), 2013 is het enige goede referentie jaar.
Ten opzichte van 2013 zie je dat de aantallen veel hoger zijn en ook veel vroeger.
Maar: helaas maar 1 jaar ter vergelijk. Dus of dit een goede indicatie voor een invasie is durf ik niet te zeggen.

In ieder geval is het goede nieuws dat bij een WZW koers van deze gaaien ze waarschijnlijk over NL komen.

gr, Marc

Cygnus

In het oosten van Estland (bij Mehikoorma) ook redelijke aantallen doortrekkend op sommige dagen, bijvoorbeeld 811 op 20 september en 784 op 19 september en eerder 233 op 11 september en 154 op 7 september (dit zijn alle dagen met meer dan 100 exemplaren tot nu toe). Nog geen dagen met meer dan 1000 exemplaren, zoals eerder in 2010 (maximaal 4500 exemplaren op 1 dag) of 2012 (maximaal 1861). In het westen van Estland (waar ik zelf woon) tot nu toe geen aantallen van enige betekenis.

Andere soorten die hier eerder en in hogere aantallen dan normaal worden gezien zijn Notenkraker en Staartmees (Witkop). Dit zou kunnen duiden op een aanstaande invasie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema