Eekhoornachtig beest langs kanaal Steenwijk - Ossenzijl

Gestart door Goyatlah, september 05, 2014, 20:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Zag vanochtend een eekhoornachtig het fietspad overschieten. Lokatie kanaal Steenwijk-Ossenzijl, NZ, enkele km's buiten Steenwijk. Begroeiing was riet en agrarisch weiland, geen bomen of struiken. Beschrijving: grijs pluizig dier, ca. 2/3 van een rode eekhoorn, met lange pluimstaart met band tussen boven- en onderkant (band was dacht ik donker, onder= en bovenkant licht). Weet niet of iemand hier wat mee kan, een eekhoorn zal het denk ik niet zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Goyatlah

Had ik al wel gezien, maar het beest zelf maar een paar secondes. dus dan kom ik er niet echt uit.
Vanwege de staart, zou ik aan Grijze Eekhoorn denken, maar die is toch groter dan de gewone? En wat moet dat beest in een rietkraag aan een kanaaloever in laagveengebied zonder bomen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ZLHaberham

Citaat van: Goyatlah op september 05, 2014, 21:55:11 PM
Vanwege de staart, zou ik aan Grijze Eekhoorn denken, maar die is toch groter dan de gewone?

Ik heb er geen verstand van, maar even buiten het doosje denkend: a) is het rond deze tijd mogelijk dat er nog jonge dieren rondlopen (uit wilde herkomst of gevangenschap; hebben die beesten in gevangenschap een vaste voortplantingsperiode)? Ze zijn immers niet hun hele leven groter dan de Rode..., en b) zou een chinchilla nog een optie kunnen zijn? Ook die zijn (of vooral: lijken, het is vooral veel haar) als volwassen dier groter dan de Rode eekhoorn, maar wel grijzig met een pluimstaart met kleurscheiding, en redelijk algemeen als huisdier, dus ontsnapte of losgelaten jongere dieren in het veld zijn niet compleet denkbeeldig. "Eekhoornachtig" is misschien wel weer een sprongetje te ver in de omschrijving, maar wie weet.