Hoofdmenu

Steenmarter?

Gestart door Bart van Hoogstraten, september 06, 2014, 11:44:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

10 jaar geleden heb ik in mijn achtertuin een groot vorstvrij tuinhuis gebouwd. Toen het dak er eenmaal op zat ben ik door omstandigheden niet meer aan de definitieve afronding toegekomen. De ruimte tussen de ramen en het dak heb ik nog steeds niet dicht getimmerd waardoor er openingen zijn naar de spouw. Ik weet al heel lang dat er bosmuizen huizen in de isolatie in de spouw maar nu heeft er van de week 's nachts een dier met grof geweld op 4 plekken grote vlokken steenwol en PUR uit de spouw gegraven. Voor huiskatten een onmogelijke plek om te bereiken en bovendien is de spouw maar 70 mm. Voor bruine rat lijkt het geweld wat gebruikt is te groot. Zou dit het werk van een jagende Steenmarter kunnen zijn? (Dat is in Nijmegen een algemene soort). Graag jullie mening.
Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/87750765
onzeker Steenmarter - Martes foina gezien op 2014-09-05 Nijmegen - Kolping, Muntweg
Foto's:


Toelichting:
Een fors beest heeft op de bosmuizen gejaagd die in de isolatie in de spouwmuur zitten. Met grof geweld is er een grote hoeveelheid steenwol en PUR uit de spouw gegraven. De spouw is 70 mm.
bij voorbaat dank Bart van Hoogstraten
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Steenmarter is heel waarschijnlijk. Cameraval er bij en je weet het zeker...

Het kan gaan om een dier dat achter de muizen in de spouw aanzat, zoals jij schrijft, maar ook om een marter die op zoek was naar een nieuwe slaapplaats.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op september 06, 2014, 12:08:10 PM
Steenmarter is heel waarschijnlijk. Cameraval er bij en je weet het zeker...

Het kan gaan om een dier dat achter de muizen in de spouw aanzat, zoals jij schrijft, maar ook om een marter die op zoek was naar een nieuwe slaapplaats.

Rob Koelman

Een slaapplaats? (Ik dacht dat ze in ondergrondse burchten woonden). Ik wil as donderdag het timmerwerk eindelijk afmaken (uiteraard zonder een Steenmarter op te sluiten). Ik heb net met mijn duimstok op alle vier de plaatsen in verschillende richtingen tot 1 meter diep geprikt en ik hoorde geen activiteit. Kan ik er dan van uitgaan dat het geen slaapplaats betreft?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Steenmarters zijn juist gek op 'besloten ruimtes' om in te kunnen slapen. Het is niet voor het eerst dat daarvoor isolatie in een spouw of onder een dak wordt gemold...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Als je ergens een cameraval kan lenen, kan je die natuurlijk ook ophangen om te controleren of er vandaag t/m donderdag niks uit/in gaat..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Of de toegangen losjes dichtstoppen met een prop materiaal. Een eventueel aanwezig dier kan er dan wel uit, maar verraad zich dan doordat de 'prop' er uit ligt.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op september 06, 2014, 16:58:04 PM
Of de toegangen losjes dichtstoppen met een prop materiaal. Een eventueel aanwezig dier kan er dan wel uit, maar verraad zich dan doordat de 'prop' er uit ligt.

Rob Koelman

Ga ik morgen meteen doen, goeie tip.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Werk trouwens voor heel veel holen. Een simpel takje of een paar blaadjes kan al een goede indicatie zijn. Takje of blaadjes weg, dan is het hol bezet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)