Schedel van een hond, of toch een wasbeer(hond)

Gestart door mslaats, september 06, 2014, 21:19:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

mslaats

Laatst heb ik een schedel gevonden in zuid-oost Brabant (precieze locatie laat ik even weg) maar kan helaas niet precies de soort op naam krijgen.

In eerste instantie leek het op een vos, maar al snel werd me duidelijk dat daarvoor de neus veel smaller moet zijn.
Toen leek het om een hondachtige te gaan, gedomesticeerde honden hebben veelal geen rechte lijn van de hersenpan die naar de neus loopt. Maar loopt dan vaak van de hogere hersenpan met een knikje naar beneden naar de neus toe.
Bij de schedel die ik gevonden heb, zie je duidelijk een rechte lijn.

Een wasbeer zou ook een optie kunnen zijn, maar de jukbeenderen lijken bij de schedel die ik gevonden heb veel smaller dan bij de schedels die je op internet tegen komt van een wasbeer.
Een wasbeerhond zou dan wel weer kunnen qua jukbeenderen.

Helaas is me niet duidelijk waarin onderscheid te vinden is, als er al onderscheid te vinden is natuurlijk.

Ik heb een aantal foto's gemaakt, mocht iets essentieels ontbreken dan hoor ik het graag, dan maak ik daar een foto van!

De schedel is 10 cm lang en op sommige foto's zie je een ruggenwervel die ik gevonden heb en een lucifer om de kaak open te houden.

Rob Koelman

#1
Hmm, lastig.

Het betreft een schedel van een vrij jong dier en dus mogelijk nog niet helemaal volgroeid.

De vorm van o.a. de achterrand van de onderkaak suggereert m.i. toch vos en geen hond of wasbeerhond...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

mslaats

Een vos leek me in eerste instantie ook het meest logische want die komen daar wel meer voor. Zie nu op internet ook wat foto's van schedels van jonge vossen en dan is de neus/snuit ook nog veel minder smal in verhouding met de rest van de schedel.