Panorpa UK.

Gestart door harry60, september 03, 2014, 19:49:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Een vrind in de UK vroeg of deze panorpa te benoemen was.
Het lijkt mij een P. vulgaris, of ligt het in de UK anders, want ik hoor dat
van andere dat vrouwtjes van UK panorpa niet op naam zijn te brengen alleen de mannetjes ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Dit is germanica, geen probleem deze.

Officieel komt vulgaris daar niet voor, maar het is goed mogelijk dat dit nog gebaseerd is op de oude status van vulgaris als synomien van communis. Dat gezegd hebbende heb ik ook nog maar weinig foto's uit GB gezien die vulgaris aannemelijk maken, maar ik heb er zelf nooit naar Schorpioenvliegen gezocht.

Er is altijd praat dat Panorpa's niet te determineren zijn, behalve via mannelijk genitaal. Dat komt omdat de secundaire kenmerken, zoals o.a. vleugelpatronen, erg variabel zijn en voor elk "kenmerkje" dat ooit verzonnen is kun je wel aberraties vinden die bewijzen dat het niet betrouwbaar is, maar er zijn ook variaties/aberraties in het genitaal (en daar zou het dan geen probleem zijn?). In verweg de meeste gevallen vallen de vleugelpatronen voldoende binnen bepaalde variabiliteitsgrenzen dat je er een zekere determinatie op kunt baseren. "Zeker" betekent "zeker genoeg". Ultieme 101% zekerheid haal je nooit, ook niet met genitaal of DNA - er is altijd marge voor fouten of nieuwe inzichten.

De vleugeltekenig is prima voor normale tellingen en inventarisaties, maar op duizend dieren zitten er altijd een paar waarbij je even achter je oren moet krabben. Die bekijk je dan dus beter, of je geeft ze geen naam.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Merci voor deze uitleg Arp,
ik zag verschillende pdf s dat er maar 4 soorten zijn in de UK, dus vulgaris is nog met ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ja, dat zeg ik. P. vulgaris is lang als synomien gezien van communis. Het is mogelijk dat de Britten daar nog aan vasthouden, maar misschien komt de soort daar ook gewoon niet voor (lijkt me sterk, mja ...)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)