Dermoloma pseudocuneifolium, Kleine barsthoed?

Gestart door Pluijm, september 05, 2014, 17:11:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pluijm

Ik had al eerder een vermoeden van Dermoloma pseudocuneifolium gemeld in het (nog openstaande) topic van Hans Kunstman over een mogelijke vondst van Tremellodendropsis. Vandaag microscopisch onderzocht. Details:
"Tussen vegetatie in nog niet gemaaid hooiland, talud kalkrijke klei, samen met Tremellodendropsis tuberosa. Ca. 5 exx bijeen.
Paddestoel klein, slank. Hoed 10-15 mm doorsnede, donkerbruin, gewelfd met umbo, soms rand opgewipt. Steel 30-35 x 1,5-2 mm, bruin, glad, direct onder de hoed kort afstaand wit vezelig. Plaatjes bruin, met witte sporengloed, uitgebocht, vrij dik en met basale plooien/ribbels.
Hoedhuid hymeniderm met opgeblazen cellen. Lamellentrama +/- regulair, geen cheilo- of pleurocystiden. Sporee niet gelukt. Sporen amyloid (Meltzer), 7x3,5-4µm."
De foto's zijn niet zo scherp helaas.

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

wimperzwam

Kan niets vinden dat tegen deze soort pleit.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Pluijm

Bedankt Henk voor de controle.
De paddenstoeltjes stonden onder een vegetatiedek verscholen. Ik ga vaker planten opzij duwen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

wimperzwam

#3
Ik ken een bevriende Duitse mycoloog die daarvoor een klein harkje bij zich heeft. Ook er nuttig bij het zoeken van b.v. kleine knots- en koraalzwammetjes in dit soort vegetaties.

Mvgr.,
Henk Huijser.