Borneo: Cratilla metallica of lineata?

Gestart door lama, september 04, 2014, 17:03:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lama



Bij bovenstaande weet ik het niet: Cratilla sp., maar welke? metallica of lineata? Wie zegt het?

Tekening is in alles als een metallica. Maar de vleugeltoppen zijn niet donker. Volgens Orr is het dan een lineata.

Maar de donkere tekening op S1 en S2 en de donkere rug met gele vlekkendriehoekje tussen voorvleugels zie ik op foto's en tekeningen alleen maar bij metallica. lineata heeft altijd doorlopende gele lijn, en een blauwe rug, en een blauwe s1 en s2. Maar ja, die vleugeltoppen...

Dus ja....opinies van derden welkom!

Is vorig jaar (augustus 2013) door mij gefotografeerd in de Kelabit Hooglanden, Sarawak, centraal Borneo (en ben nu pas toegekomen aan de foto's te gaan determineren. Zal ze invoeren in Observado zodra het determineren rond is).

Marcel_Wasscher

Ben niet zo bekend met libellen aan die kant van de wereld, maar als ik bij http://www.asia-dragonfly.net een query zet voor Cratilla, dan lijken mij de eerste twee segmenten zelfs metaalachtig, en of dat voor het borststuk ook geldt, dat is niet goed te zien; dus ik zou de libel met de iets verdonkerde vleugeltoppen voor C. metallica verklaren. Maar wacht maar op echte kenners voor een definitief antwoord.
Marcel