Stuifmeel Noordelijke waterlelie?

Gestart door ajdees, september 03, 2014, 23:42:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Goedenavond,
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de witte waterlelie Nymphaea alba alba door middel van stuifmeelkenmerken onderscheiden kan worden van de noordelijke waterlelie N. a. candida?
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

wim van wijngaarden

Er is een doorwrocht artikel van Muntendam c.s. uit 1996 over de morfologie van N. alba/candida, waarin ook pollen aan bod komen. Google op: "nymphaea candida" pollen flora .
Ik weet niet of je hoopt de pollenmorfologie als doorslaggevend criterium te kunnen gebruiken voor determinatie, maar dat lijkt me gezien de complexe systematiek te optimistisch.  Misschien is er inmiddels meer aan gedaan. ik ben al lang de palynologie uit.
mvg, wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

ajdees

Hallo Wim,
Dank voor je reactie!
Ik ben er inmiddels wel uit in de zin dat ik een waterlelie niet moet determineren op alleen pollen, zoals ja ook al aangaf.
Met vriendelijke groet,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

wim van wijngaarden

Dag Albert,
inmiddels heb ik ook nog een bevriende palynoloog geraadpleegd, die me verwees naar de nog steeds als standaardwerk beschouwde publicatie van Punt, W. &. G.C.S. Clarke (ed.), 1981. The Northwest European Pollen Flora III, Nymphaeaceae, Jones, M.K. and Clarke, G.C.S.
Daarin wordt in de hoofdsleutel een Nuphar lutea type en een Nymphaea alba type onderscheiden, en dat laatste weer opgesplitst in monotypische N. alba en N. candida typen. Die zouden goed onderscheidbaar zijn!
Ik beschik niet over die publicatie, maar plaats toch een klein ? omdat zo'n onderscheid gebaseerd moet zijn op een zekere determinatie van het (herbarium)materiaal waarvan de pollen zijn afgenomen. En juist in de morfologische kenmerken zitten de problemen. Geen idee of er inmiddels wat met DNA is gedaan in die taxa. Ik zou zelf de pollentypen alleen als extra argument voor een onderscheid, en niet als doorslaggevend bewijs.
mvg, Wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan