Informatie Lichtval

Gestart door T_18, juli 08, 2007, 17:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

T_18

Hallo mede-forum gebruikers!

Aankomende zomer ga ik op vakantie in Noorwegen. Heb er al veel zin in en naast de bekende zoogdieren wil ik ook graag op zoek gaan naar insecten. (tips welkom)

Nachtvlinders staan dus ook op het lijstje, nu zocht ik naar een goede val of lamp. Maar ik heb er zelf niet zoveel verstand van, kan iemand mij helpen?

Mij leek een lichtval wel handig, gewoon lekker slapen terwijl het apparaat z'n werk doet :duim:  Klopt dit? Als ik bij Vermandel kijkt zijn het weer allemaal verschillende modellen, welke zijn de beste?

Graag hoor ik van jullie wat tips, en welke apparaten het handigste/effectiefst is.

Alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,

Thijmen

T_18

Heb eens op internet rondgespeurd, en het word er toch een van eigen fabrikaat. Een skinner-val.

Maar dan de lamp, op vermandel zijn er ML-lampen te koop deze zijn te gebruiken zonder voorschakelapparaat. Maar wat is het verschil tussen deze lampen en de normale "peertjes"?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Thijmen

han.endt

Deze lampen stralen ultraviolet uit en dit trekt echt veel meer vlinders aan dan normale lampen. ML-lampen kunnen direct op het lichtnet of generator. Bij HPL-lampen is er een adapter nodig.
Zelf iets maken is inderdaad veel en veel goedkoper.

Elachista

Bij vermandel kun je lampen kopen, maar ook bij Firstlight. Ik zou een ML lamp nemen, bijv 160 watt. Nadeel is wel dat je ze niet in de regen kunt laten branden.

Een nachtval is handig, maar persoonlijk houd ik er niet echt van. Als ik op vakantie ga dan heb ik altijd mijn lamp en laken mee, die zet ik dan in de tuin en regelmatig kijk ik dan 's avonds eens. Een laken gaat soms beter dan een val : alleen een val schijnt alle kanten op, met laken niet (tenzij je de lamp iets boven het laken laat, dit doe ik zelf ook altijd).

Als je een zgn. Skinnerval wilt dan moet je een houten kastje maken met de bovenkant open. Je legt hier een plankje op, waarop de fitting en tenslotte de lamp worden bevestigd.
Verder zorg je, en dit kan gewoon simpel met wat spijkers, dat er twee plastic plaatjes schuin de bak in wijzen, als een soort vergiet. De kier houd je ongeveer 4 cm groot, in de bak doe je wat eierdozen of wc-rollen. Klaar ben je.  
Groet,
Tymo

han.endt

Hoe is jullie ervaring met de windrichting. Er is mij vertelt dat nachtvlinders het liefst tegen de wind invliegen en dat je daar rekening mee moet houden met het opstellen van je laken.

Elachista

Kan ik wel in meegaan, sta je met de wind mee dan heb je dat veel vlinders langs het doek waaien, achter het doek belanden en vervolgens weer verdwijnen...
Groet,
Tymo

Eddy Clerx

CiteerBij vermandel kun je lampen kopen, maar ook bij Firstlight. Ik zou een ML lamp nemen, bijv 160 watt. Nadeel is wel dat je ze niet in de regen kunt laten branden.

Een nachtval is handig, maar persoonlijk houd ik er niet echt van. Als ik op vakantie ga dan heb ik altijd mijn lamp en laken mee, die zet ik dan in de tuin en regelmatig kijk ik dan 's avonds eens. Een laken gaat soms beter dan een val : alleen een val schijnt alle kanten op, met laken niet (tenzij je de lamp iets boven het laken laat, dit doe ik zelf ook altijd).

Als je een zgn. Skinnerval wilt dan moet je een houten kastje maken met de bovenkant open. Je legt hier een plankje op, waarop de fitting en tenslotte de lamp worden bevestigd.
Verder zorg je, en dit kan gewoon simpel met wat spijkers, dat er twee plastic plaatjes schuin de bak in wijzen, als een soort vergiet. De kier houd je ongeveer 4 cm groot, in de bak doe je wat eierdozen of wc-rollen. Klaar ben je.
Is er ooit ge-experimenteerd met led licht? De led looplampen (12v) hebben een erg groot blauw (en UV) component.
Ga dit in ieder geval zelf doen. Toevallig vanavond proeflamp (6w led erray) voorbereid... Als de regen stopt gaatíe naar buiten.

frankvb

ik heb een keer met LED-licht ge-experimenteerd. echter met een vrij zwak (3W) lampje... het leek wat iets te doen maar was niet erg overtuigend. wat mij wel opvalt is dat de vlinders graag naar mijn zaklampje (3-led fietslichtje van de action...) toe komen als ik rond kijk. Ik wil binnenkort wel nog een keer verder met ledjes experimenteren. maar, binnenkort is natuurlijk erg relatief ^_^

Frank
Frank

T_18

Hallo,

Het wordt toch de skinner-val, aankomende dagen ga ik hem maar eens fabriceren met de ml lamp.

Wat is precies het verschil tussen de 160 watt en de 250 watt, aleen de lichtsterkte en het verbruik? 250 watt lijkt mij dan het beste> meer licht>meer vlinders?

Ik maar een klein afdakje, iets grote dan de lamp. Deze monteer ik als een soort paraplu boven de lamp, odat de meeste regen wordt tegen gehouden.

Ik heb nu de nieuwe insecten gids van chinery, maar denk zelf dat deze niet volstaat wanneer je veel soorten en ook de iet mindere voorkomende vangt. Misschien heeft iemand een betere gids in zijn gedacht, tips?

Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Thijmen

Elachista

160 is iets goedkoper, in aantallen vlinders maakt het niet zóveel uit.  
Groet,
Tymo

han.endt

#10
Ik heb de grootste aantallen (soorten/individuën) nog altijd met een 160 Watt lamp en niet met de 250 Watt, maar dat is waarschijnlijk gewoon toeval. Temperatuur, windrichting, luchtvochtigheid, maanlicht e.d. zullen een veel grotere rol spelen.

T_18

ok, bedankt

En de gids? :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Thijmen

han.endt

#12
Lijkt mij dat dit nu standaard Nachtvlinders van Waring en Townsend (Tirion Natuur) moet zijn.
Of bedoel je een persoonlijke gids? :D

PS. Voor Scandinavië zul je aantal soorten later thuis moeten opzoeken via internet of na moeten vragen bij Waarneming.nl.

wim veraghtert

Nachtvlindergids van Waring & Townsend, al zal daar niet alles in staan.
Je kan ook deel 1 van Moths of Europe kopen voor alle beervlinders, pijlstaarten, etc.
Een alles omvattende gids voor Noorwegen ken ik niet. Ik neem aan dat je met W&T al erg ver komt. Foto's trekken van de dingen die er niet instaan: dan kan er achteraf in vele gevallen nog een naam worden opgeplakt (indien het gaat om niet afgevlogen macro's).

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

T_18

Hallo,

Ok dan wordt het de 250 watt lamp en de gids (het boek bedoel ik dan  :P )

Ik zal een foto plaatsen als de val klaar is.

Hartelijk dank iedereen voor de hulp!

MVG,

Thijmen
Met vriendelijke groet,

Thijmen

klaas van haeringen

CiteerIk heb de grootste aantallen (soorten/individuën) nog altijd met een 160 Watt lamp en niet met de 250 Watt, maar dat is waarschijnlijk gewoon toeval. Temperatuur, windrichting, luchtvochtigheid, maanlicht e.d. zullen een veel grotere rol spelen.

Met 160 Watt vang ik ook meer dan met 250, waar het mee te maken heeft weet ik niet...  

Elachista

Misschien toeval....bij mij is er niet veel verschil of ik nu ml 250 gebruik, of dat iemand anders hpl 400 gebruikt. Aantal soorten is meestal gelijk, aantallen soms bij 250 net wat hoger.
160 heb ik nog nooit getest. Ik denk dat het voor sommige spanners en micro's wel beter is, en 250 weer beter is voor soorten die wat minder goed op licht komen zoals sommige sphingidae.
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

Ikzelf gebruik een 35 watt-lamp UV, voor mijn lichtval.
Dat is wat weinig misschien maar er komen toch redelijk wat soorten op af op mijn balkon.
Ik heb niet zo veel last van straatverlichting of ander storend licht.
Voor de buren is het ook nog goed te doen (geen overlast)

De lamp is afkomstig uit een Insektenverdelgapparaat.