Caliroalarvenverwarring

Gestart door Arp, september 03, 2014, 04:49:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Zou al heel mooi zijn als je alle bladwesplarven op deze Caliroa-wijze (of 'n tikkie minder) zou aanpakken. Ik blijf ze fotograferen in het veld, maar het is jammer dat de meesten niet op naam gebracht kunnen worden. En inderdaad een goed foto-overzicht ontbreekt van bladwesplarven (althans ik heb het nog nergens kunnen vinden). Hoeft niet zo prachtig/uitgebreid te zijn als Lepiforum, maar al is er maar vast een begin. Heb even gegoogled op dr. Andreas Taeger, maar nog geen "concept-overzicht" gevonden. Wel info over diverse research-programma's,

Natuurlijk is het een giga-klus, maar misschien kun je met Ad Mol en/of Jorgen Ravoet eens wat brainstormen over een begin. Jouw skills t.a.v. op een handige manier toegankelijk maken van beschikbare info en presenteren, zoals het knutselhoekje wespvlinders, zou al een goede start zijn. Nu weet ik niet hoeverre het uiterlijk van bladwesplarven verandert gedurende de ontwikkeling. Bij wilgenbladwesp heb ik daar wel een idee/vermoeden van, maar zeker weet je dat pas als je ze uitkweekt.

Anyhow, ik zou het toejuichen als er een knutselhoekje bladwesplarven zou komen op waarneming.nl. Niet meteen compleetheid nastreven, maar steeds weer een stukje uitbreiden. Dus niet "ergens moeizaam aan beginnen, en wachten tot het boek van Jaeger c.s. er is", maar bij elkaar schrapen wat er nu al voorhanden is.  Ik weet zeker dat je dan een setje krijgt waar je nog véééél tevredener over zult zijn  :) :)  en vele gebruikers/waarnemers met jou. Dus ................. ;) 8)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

IngridA

Hallo Arp,
ich habe leider von dem Tier keine weiteren Fotos da mich die Blattwespenlarven - im Gegensatz zu heute - damals nur sehr am Rande interessiert haben. Auch die Ausschnitte bringen wohl nicht viel - ein Fotos ist total unscharf, auf dem anderen sieht man den Kopf kaum...
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

Arp

Tjo, auf das erste Bild meine ich doch ganz undeutlich den "Wisch" hinter dem Auge zu sehen, meinst Du nicht auch?

Wenn das tatsächlich diagnostisch sein sollte für annulipes dann ist das ja wirklich eine sehr heikele Fotosache  :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Vandaag zeker 30-35 ex.  ''slijmjurken''( om met Arp te spreken) gevonden.
Een deel heb ik nog hier voor - eventueel- nader onderzoek/fotografie, Arp.
groeten, jeanette
http://waarneming.nl/waarneming/view/87931002

wim52

Gevonden op een eik. Caliroa cinxia? Gr. Wim

Arp

Hoi Wim,

Achohje ... dit project ligt ook nog half af rond te slingeren...

Inmiddels hebben Jeanette en ik (zie bericht hierboven) een zwik larfjes van verschillende kleurvormen verzameld en heb ik die wat beter gedocumenteerd, maar ik moet de boel nog een keer uitsorteren en opnieuw samenvatten. De meeste hebben zich inmiddels verveld naar prepop en zitten in de grond, dus afwachten of er volgend jaar bevestiging op sommige vermoedens komt.

Ondertussen heeft Ad Mol op een paar waarnemingen gereageerd met de opmerking dat de larven aan eik niet determineerbaar zijn, zonder verder duidelijk te maken waarom niet.

Zelf heb ik het buikgevoel dat het nog wel eens hard mee zou kunnen vallen met die determineerbaarheid, maar kan dat pas met meer zekerheid zeggen als ik kweekresultaten heb.

Inzake jouw larve:

De kop heeft duidelijk zwart, maar de voorkant/midden van de kop is niet zichtbaar en er is dus niet vast te stellen of de kop helemaal zwart is of midden op de kop geel/bruin. Maar er steekt links vooraan wel een pootje onder het slijm uit en dat is vrijwel transparant, terwijl je verder naar achteren zwarte vlekjes door het slijm heen ziet, wat dan de achterpootjes moeten zijn.

Met de gegevens die tot nu toe hier verzameld zijn zou dat erop duiden dat het annulipes moet zijn (en dan zou de kop dus in het midden bruinig moeten zijn), maar ik kan niet hard/aannemelijk maken dat de gegevens zoals hier gepresenteerd kloppen en Ad schijnt het er niet mee eens te zijn (en hij is de expert/validator).

Eigenwijs als ik ben heb ik mijn eigen larven van deze vorm voorlopig de werktitel "annulipes" meegegeven op veel etiketjes enzo, maar op waarneming zou je het dus op "spec." moeten houden totdat iemand overtuigend bewijs levert dat ze wel determineerbaar zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)