Zo dan ... kost altijd meer tijd dan goed is

Eens kijken of de bevindingen tot nu toe wat geordend weer kan geven.
Hieronder slechts een keuze uit de kiekjes bij de waarnemingen. Door te klikken op het blauwe linktekentje (
∞ - rechts onder de thumbs) kom je bij de betreffende waarneming met meer plaatjes.
Deze week
Deze week
Vorige week
Week later, andere soort?Zoals gezegd: Opvallend ten opzichte van zondag een week geleden is dat die dag alle larfjes die ik op de bladeren zag een duidelijk gele voorkant hadden. Afgelopen zondag waren ze globaal allemaal "wit". Vorige week heb ik vrijwel geen kiekjes gemaakt en er ook niet goed naar gekeken (pas toen ik thuis een prepop vond op meegenomen eikenblad met gaasvlieglarfjes ben ik even gaan puzzelen). Op de kiekjes van vorige week is dat niet te zien, maar deze week viel me meteen op dat er ook "zwartige" kopjes bijzaten. Maar niet allemaal, of toch wel?
Voorpootjes licht
Kop bruin, zwarte rand
Van boven lastig
C.annulipes(!)Van boven is het slecht te zien, maar de "zwartige" kopjes blijken bij nadere beschouwing precies te passen bij de beschrijving voor
annulipes: Kop centraal bruingeel, zwarte vlek achter de ogen en langs bovenrand kop; Voorste pootje licht achterste paren "zwart". Als de beschrijvingen/kenmerken voor de larfjes überhaupt bruikbaar zijn, dan is dit een prototype
annulipes.
Pootjes ... zwak
Toch donker bovenrandje!
Donker bovenrandje??
Lichte C.annulipes(!?!)Maar er zitten ook larfjes tussen die in eerste instantie een lichte kop lijken te hebben (op
dit kiekje de rechter). Pas als je heel goed kijkt zie je toch een zweem van zwart achter de ogen weglopen en een dunnig randje zwart over de top van de kop. Ook de pootjes zijn moeizaam. Met enige fantasie zie je wel dat de achterste twee paar in aanleg iets donkerder zouden zijn, maar echt overtuigend is het niet altijd. Bij dit exemplaar is tenminste het achterste pootpaar wat donkerder, maar er zaten er ook bij waarbij die net zo twijfelachtig waren als de middenpootjes hier. Als je even niet heel goed kijkt zou je snel kunnen denken dat het een versie met "helemaal geelbruine kop" zou zijn. Ik denk dat dit wel gewoon het stramien is dat dus als
annulipes wordt benoemd, maar je moet wel goed kijken!
Pootjes sterk gekleurd!
Geen zwart achter ogen
Donker bovenrandje??
Maar dan deze! cothurnata/varipes(?!?)Bij de grofweg tien meegenomen larfjes zat er ééntje die de boel spannender maakt. In eerste instantie kijk je er van boven op en denk je "zwart bovenrandje: lichte versie
annulipes". Maar bij deze kan ik
geen zweem zwart achter de oogjes ontdekken. Het donkere randje bovenaan ligt ook wel ver naar achter, maar dat is bij de "lichte
annulipes" ook zo.
Maar er is meer; Hoewel de kop extreem licht is (lees:
geen zwart) zijn de pootjes tegelijk wel duidelijk donker. Bij de lichte
annulipes gaat dat samen op - vage koptekening en vage pootjes. Bovendien is dit ook de enige die een lichte maar herkenbare zweem geel langs de thorax heeft (zoals de larfjes van vorige week). Ik ben niet zo'n fotograaf en de kleuren komen er niet altijd fantastisch uit, maar ook op het blote oog was deze geliger vuilwit dan de andere. Ik denk dat dit een kandidaat is voor
cothurnata/varipes. Meer daaarover hieronder bij de "prepop".
Nee, echt geen geel :o)
Helemaal wit deze
Prepop!
Prepop - nu wit(!!)De larfjes uit de voorbeelden hierboven zijn allemaal "grote" larven (6-9mm) die tegen het einde van hun ontwikkeling zullen zitten. Eén larve had inmiddels bij mij thuis ook al beslist om dan maar het slijmjurk-hansopje af te stropen en was dus net zo ver als mijn prepop uit het eerste berichtje van dit topic. Ad noemt het hierboven geloof ik "pronymph", maar die term zit me helemaal niet lekker: Dat lijkt me een gallicisme, baserend op het Franse woord "nymphe" voor wat wij een pop noemen - misschien ontleend aan de Franse literatuur hierover? Anyway, vorige week nam ik nog aan dat ze allemaal als prepop dan wel geel zouden worden, maar dat blijkt niet zo zijn. Sterker nog: Het lijkt erop dat er een prachtige overeenkomst is tussen de gele larven en prepop van vorige week en deze die duidelijke bij de "witte" larven past.
Pootjes? Tsja ... ??
Middenkop ook donker
Ukkie, 4mm
En de ukkies?Okay, de prepoppen zijn dus niet met de larvenkenmerken determineerbaar, maar er is wellicht wel iets van kleurverschil. Het andere einde van het spectrum is ook moeilijk, zo blijkt. Hier als voorbeeld het kleinste larfje van de set: Amper 4mm. De kop heeft wel duidelijk donker pigment, maar het ligt over de hele kop heen, ook in het midden. Ik durf er niks over te zeggen of dat erop duidt dat er later donker pigment aan de randen gaat komen of niet. Om bij de pootjes iets van kleurverschil te ontdekken heb je hier ook wel een creatieve dosis fantasie nodig. Voorlopige conclusie: Die kleintjes maar niet proberen
Voorlopige conclusie/theorieVoor de overzichtelijkheid zal ik in een volgend berichtje ingaan op de reactie van Ad Mol. Hij oppert nog wat haken en ogen die interessant (zouden kunnen) zijn. Dus dit voorlopig als vrijblijvende waarneming:
De larven die ik afgelopen zondag heb meegenomen passen voor het grootste deel precies bij wat zowel L&K als ook Lacourt uniek definiëren als
annulipes. Ik ga er eigenlijk min of meer "blind" ok vanuit dat de witte prepop ook gewoon bij al die witte "
annulipes"-larven hoort. Dat maakt meteen een theorietje mogelijk over het geel. Uiteraard moet dat op basis van meer exemplaren getoetst worden, maar het zou me niks verbazen als die gele kleur domweg typisch is voor het laatste (slijmjurk-)larvenstadium van de larfjes met de helemaal gele kop (
cothurnata/varipes). Ik denk dan dat die gele slijmjurkjes uit mijn eerste berichtje zo geel zijn omdat tegen het einde van dit larvenstadium de thorax al begint te verkleuren naar de kleur van de prepop die in dat geval dus geel is, terwijl de
annulipes larfjes een witte thorax houden omdat de prepop ook wit is. Dat zou mooi zijn, want dan kun je oudere larfjes ook op basis van die gele kleur eventueel als "in elk geval niet
annulipes" bestempelen? Zoals gezegd: Theorietje dat beter onderzocht moet worden.
Ander voorzichte conclusie zou zijn dat in principe de kenmerken wel soortvan bruikbaar lijken, maar dat je wel heel erg op moet letten en echt de pootjes goed in beeld moet hebben en de kop goed moet kunnen zien (vooral die zwarte veeg achter de ogen!!). Het zwart langs de bovenrand van de kop lijkt nog even een probleem. Ten eerste: Wat wordt precies bedoeld? Moet het voorste opstaande bovenrandje van de kop zwartig zijn, of wordt juist meer de "nek" bedoeld? Ik had de indruk dat voorste randje, wat bij de donkere
annulipes ook meekleurt, maar bij de lichte
annulipes blijft die ook geel.
Maar heel misschien is die zwarte kraag dan echter weer bruikbaar om
cothurnata en
varipes uit elkaar te houden? Want in de beschrijvingen van de beesten met "geheel gele kop" wordt die nekvlek niet genoemd.
Anyway, ik ga er momenteel vanuit dat ik vorige week een andere soort heb gezien dan deze week, c.q. dat er deze week nog maar een paar "late" larfjes van de geelkoppen tussen zaten (waarvan één meegenomen kennelijk), terwijl die
annulipes dus iets later in aantallen op dezelfde boom tot ontwikkeling zijn gekomen.
Anaalgebied witte prepop
Anaalgebied "
annulipes"
Anaalborstels "geelkop"
Extra 1: AnaalborstelsIk heb geprobeerd om ook de anaalborstels te fotograferen, maar dat valt bepaald niet mee aan levende larfjes. Bovendien is het in dit geval ook niet zo zinnig want als mijn theorietje klopt dan zouden alsnog beide versies die ik dan gevonden heb lichte anaalborstels moeten hebben.
Lichte "
annulipes"
Etend ukkie
Extra 2: Koddige eetgewoontesDe larfjes laten zich door al het fotosessiegedoe niet erg afleiden en knagen meestal gewoon stoïcijns door. Dus als je een zwik portretkiejes schiet krijg je een aardig idee van de eetbewegingen. Leuk ook: In de serie van het "4mm ukkie" zie je het bladgroen dat buit wordt gemaakt ook opeens in de kop verschijnen. Bij de serie van de lichte "
annulipes" zie je dat ook, alleen heb ik daar geen "leeg" begin van. Wat ik daar wel heb gedaan is een stukje filmen. Toch wel grappig om te zien. Vooral erg koddig is hoe een soort pseudo-pootjes (geen idee hoe die onderdelen heten bij zo'n bastaardrups) soortvan "beschermend" om de maaltijd worden gelegd

Een grotere versie van de collage en 2 filmpies staan op
wikimedia commons.