Gewoon dikkopmos?

Gestart door Corryabbink, oktober 08, 2005, 10:31:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

My Webpage

Hoewel ik de nervatuur (omgekruld topspitsje beetje bol aanliggende bladen) niet goed kan zien lijkt me dit Groot laddermos te zijn)

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Corry,

Eerlijk gezegd denk ik dat de determinatie weleens goed kon zijn, gezien de losse structuur met de lichte eindjes van de takken.
Bij Groot Laddermos staan de vertakkingen in één vlak, is veel regelmatiger geveerd en is donkerder groen.

Gr.
Han.

Corryabbink

Heb je ook materiaal verzameld ? Dan is het zo te zien aan het topspitsje, nerf en bolle blaadjes. Je hebt gelijk wat betreft het in een vlak liggen. De kleur is trouwens in vrij natte terreinen wel anders dan die in droge bossen.

Voor dikkopmos lijkt ze me een beetje te gladjes en zie ik niet de typische kenmerken. Alleen Bleek dikkopmos lijkt er op maar deze is niet zo vertakt en heeft lange in een spits uitlopende blaadjes. Dat kan ik niet zien.
In welke omgeving trof je dit mos aan? Bodem, droog of nat, zuur of kalkrijk, bos of open gebied ?

Een foto geeft toch niet weer wat je wilt zien. Kan echter wel een aanvulling zijn als je de soort zeker weet. Vooral bij mossen moet je de plant haast microscopisch bekeken hebben wil je zeker zijn van de soort.

Zonder materiaal of beschrijving van de plant kom ik er met een foto niet uit.
Ergens komt de soort me bekend voor maar ..........

Corry.




met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerHeb je ook materiaal verzameld?
Het is niet mijn mosje  :) .
Alleen zou ik als (nachtvlinder)admin eventueel commentaar geven bij de waarneming. Vandaar mijn reactie. Misschien dat de waarnemener nog reageert, anders zal ik vragen er een vraagteken bij te zetten.
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide commentaar!

Gr.
Han.

Corryabbink

Hoi Han,

Het schoot me weer te binnen. Zet de soort maar onder Boompjesmos al dan niet met een vraagteken. Als je goed kijkt is ze niet aan het substraat gehecht. Bovendien zie ik bolle blaadjes en de vertakkingen kloppen. Ik heb er lang over nagedacht maar nam zonder meer aan dat het een bodembedekker was. Vandaar dat ik het eerst aan Groot laddermos dacht. Deze heeft op het oog dezelfde vorm blaadjes.

He, he........

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik heb nog even gezocht op internet en zover ik het kan beoordelen is het inderdaad vrij duidelijk boompjesmos. Op onderstaande URL staat een foto die ik erg veel op de soort van deze waarneming vindt gelijken:

http://www.science.siu.edu/landplants/Bryo...acium.amer.JPEG

Arno

Corryabbink

Toen ik het mos de eerste keer zag dacht ik er al aan maar de kleur was vrij licht.

Mooi dat deze op naam gebracht is. Je kunt het vraagteken wel weghalen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"