Hoofdmenu

Vraagje

Gestart door Vlindertje, augustus 12, 2004, 20:46:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vlindertje

Hoi

Ik heb nog wat op zitten zoeken over vlinders en ik zag dat de Bruine Vuurvlinder, Heideblauwtje en Kommavlinder als kwetsbaar staan in De Rode Lijst. De Heivlinder staat als gevoelig. Ja, ik zeg het even, omdat ik het laatst met Hisko nog had over de Koninginnepage en die heeft hij ook een rood kleurtje gegeven.
Ik dacht, dan kan je gelijk deze ook misschien aanpassen? Om wat duidelijkheid te scheppen?   :huh:

Ok groetjes!
Vlindertje, alias Els

Bob Hogeveen

Volgens mij komt het (licht)rode kleurtje bij soorten in waarneming.nl overeen met de status "bedreigd", dat geldt dus niet voor de soorten die kwestbaar zijn.
Misschien kan Hisko nog een paar kleurtjes inbouwen?
Oranje voor kwetsbaar, geel voor gevoelig (hoewel geel qua leesbaarheid niet geweldig zal zijn). Zo kun je de hele rode lijst zichtbaar maken.

De Koninginnepage is "gevoelig", is dus niet terecht dat die rood gekleurd wordt.
Aardbeivlinder is wel "bedreigd", die zou rood gemaakt moeten worden.

Groet,
Bob H.

hiskodevries

leuk idee, maar het systeem moet voor alle diersoorten kunnen gelden
voor vogels is 4 dwaalgast en voor insecten ernstig bedreigd/uitgestorven
voor vogels is 3 zeldzame gast voor insecten bedreigd.

De koninginnepage en de kolibrivlinder zijn bijzondere gevallen. Deze hebben blijkbaar een bijzondere aantrekkingskracht op mensen.
1 op de 8 zoekers die via google op waarneming.nl terechtkomen zoeken op kolibrivlinder of koninginnepage. De waardering van deze twee vlinders is dus "marketing"

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vlindertje

Ik snap dat het wat onoverzichtelijk wordt wanneer je allerlei kleurtjes gaat gebruiken. Als je het echter correct zou willen weergeven, dan zou het wel een alternatief kunnen zijn. Of gevoelig en kwetsbaar beide rood kleuren. Of bij de achtergrondinfo kunnen vermelden welke plaats de soort inneemt in de Rode Lijst.

Het is bovendien leuk voor waarnemers te weten dat hun waarneming geen veel voorkomende is, wat naast Koninginnepage bv. een bruine vuurvlinder en andere bovengenoemde ook is. Dan zou "de marketing" dus eigelijk uitgebreid kunnen worden, als ik 't vanuit de visie van Hisko bekijk.

Ik dacht trouwens dat de Rode Lijst van boven naar beneden ging, dus 1=uitgestorven enz.? Of gebruiken jullie een ander systeem?

Groetjes
Vlindertje, alias Els

hiskodevries

bij ons is te net andersom
1 is veel voorkomend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0