Opvang verdwaalde zeehonden vs. dwaalgasten vogels

Gestart door Rene Janssen, september 01, 2014, 17:00:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Dag allemaal,

al tijden verbaast het me dat er zo'n onderscheid is tussen verdwaalde zeehonden enerzijds die bijna direct worden opgevangen, vet worden gemest en met een boot ver buiten Nederland terug worden gezet en anderzijds dwaalgasten (vogels) die gewoonweg met rust worden gelaten. Enkele dagen geleden ook weer met die klapmuts. Had dit beest niet gewoon mogen uitrusten op het strand en zelf al fouragerend zijn vetreserves weer op mogen bouwen ipv direct gevangen en opgevangen moeten worden?

Edit: hier een interview van de zeehondenopvang in Stellendam over het wel en wee van deze klapmuts: http://www.zeezoogdieren.org/wordpress/2014/08/30/klapmuts-baarland/


René
René Janssen

ArjenDrost †

Hear, hear!


Het enige verschil wat ik kan zien is dat alle zielige zeehondjes (en dat zijn vrijwel alle zeehondjes) van Lenie zijn, en dus opgevangen moeten worden. Anders zijn ze nog zieliger... Met natuurbescherming heeft het volgens mij erg weinig te maken (het gaat voor zover ik weet erg goed met de Klapmutsen op plekken waar ze voor horen te komen, soms zelfs ondanks de jacht erop), maar zeehondjes zijn natuurlijk een heel stuk schattiger dan een steppenvorkstaartplevier...


Groeten, Arjen

Douwe van der Ploeg

Mee eens, de schattigheidsfactor is erg belangrijk in dit soort dingen.. Daarnaast geldt misschien voor zeehonden dat de meeste mensen ze niet van dichtbij in het wild zullen zien, maar wel in een opvangcentrum waarbij de bezoekers wel zichzelf wijs kunnen maken dat ze echte wilde beesten zien en wat goed doen. Bij vogels is dat minder, omdat het maar een sijs/drijfsijs is waarvan er al 100'en in de tuin zitten elke dag..

En daarnaast: vogels vliegen weg en zijn niet zo makkelijk te vangen om op te vangen, immers worden bijvoorbeeld olieslachtoffers die niet meer kunnen vliegen vaak wel opgevangen. De gemiddelde zeehond is wat vangbaarder. Ook is het misschien zichtbaarder dat een zeehond ergens zit waar "hij niet hoort" (lees: op stand ipv zandplaat), terwijl vogels overal zitten en het niet bij mensen opkomt dat er iets mis is met ze.
Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

#3
Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 01, 2014, 17:44:48 PM
terwijl vogels overal zitten en het niet bij mensen opkomt dat er iets mis is met ze.
Waarbij het de vraag is of er met elke zeehond die niet op z'n standaard plek zit meteen iets mis is...


Wat mij betreft mogen vogels/dieren/... het lekker op eigen kracht rooien. Mocht dat niet lukken, pech, dat is natuurlijke selectie... Tenzij er een duidelijke, door de mens veroorzaakte, aanleiding is dat het dier verzwakt is (bijv. een olieramp) of de (wereld)populatie met uitsterven bedreigd wordt. Overigens heb ik ook wel eens statistieken gelezen over het overlevingspercentage van 'geredde' dieren na een olieramp. Dat was ook schrikbarend laag.
Maar zolang een dier/vogel uit zichzelf besluit om ergens op vakantie naartoe te gaan, mogen ze dat rustig doen...


Groeten, Arjen

Rob Koelman

We hebben het hier niet over feiten, maar over de dogma's van ene Lenie 't Hart. Zij zou het liefst alle zeehonden in de opvang zien, want om ze nou zomaar onbegeleid in die gevaarlijke zee te laten rondzwemmen. Voor je het weet gebeurt er wat met ze. Er zou er zelfs wel eens eentje dood kunnen gaan! Een nachtmerrie voor genoemde dame...

Nou ze in Pieterburen langzamerhand wat verstandiger met zeehonden zijn gaan omgaan is ze daar vertrokken en zet ze haar alle-zeehondjes-zijn-zielig-en-moeten-gepamperd-worden-praktijken voort bij A Seal...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob


KorHaan

Dat mens spoort gewoon niet.

Een andere vraag: waarom wordt elke dode walvis onmiddellijk door Naturalis geclaimd en afgevoerd?
Waarom kunnen die karkassen niet gewoon blijven liggen? Dat is ook natuur. Volgens mij hebben ze bij Naturalis onderhand een opslagplaats ter grootte van een zeppelinhal nodig voor alle skeletten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

ArjenDrost †

Citaat van: KorHaan op september 01, 2014, 18:38:16 PM
Een andere vraag: waarom wordt elke dode walvis onmiddellijk door Naturalis geclaimd en afgevoerd?
Waarom kunnen die karkassen niet gewoon blijven liggen? Dat is ook natuur. Volgens mij hebben ze bij Naturalis onderhand een opslagplaats ter grootte van een zeppelinhal nodig voor alle skeletten.

Volgens mij is dat wettelijk zo geregeld (in ieder geval is Naturalis de enige club die walvissen mag opruimen) en heeft het te maken met de volksgezondheid. Ik kan me idd voorstellen dat op een (druk) strand een rottende walvis niet zo'n goed idee is. Helaas geldt het ook voor de niet drukke stranden of zandplaten, zoals laatst met de Razende Bol. Dat had me idd een erg mooie plek geleken om zo'n dier eens rustig te laten liggen.


Groeten, Arjen

Oenanthe

#8
Naturalis schijnt als enige in Nederland vergunning te hebben om walviskarkassen te verzamelen. Dat ze niet mogen blijven liggen zal wel met de stank die ze verspreiden te maken hebben. Voor het overige ben ik het helemaal eens met de kritiek op zeehondenopvang en Lenie t Hart. Die denkt dat alle Nederlandse zeehonden haar eigendom zijn en door haar verzorgd moeten worden. De manier waarop ze laatst bij in een reportage van het journaal met een zeehond omging sprak boekdelen. Ik geloofde mijn oren niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rene Janssen

Hè, jammer. Het lijkt nu wel alsof ik voor eigen parochie preekte... Anderzijds ben ik blij dat er meer mensen er hetzelfde over denken. Jammer dat het Forum geen vind-ik-leuk-knop heeft  :angel:
René Janssen

ArjenDrost †

Ja, ik geloof niet dat we elkaar hoeven te overtuigen 😉

Douwe van der Ploeg

We kunnen het op het vogelforum proberen? Wat twitchers aanmoedigen om te proberen de dwaalgasten direct te vangen en naar de opvang te brengen?  ;D
Douwe van der Ploeg

Merijn van den Hoogenhoff

Helaas nog zo'n "Ik ben het er roerend mee eens" reactie ;D Maar ik wil toch ook even gezegd hebben dat wij in de Hoeksche Waard één keer Lenie zover gekregen hebben om een op de Oude Maas zwemmende zeehond met rust te laten. OK misschien een off day voor haar, maar ze kan het dus wel :o. Verder een zelfde overtuiging. Laat ze nou gewoon en dan zullen we zien dat ze zich op het strand en in de rivieren ook prima voelen. Met af en toe een dooie, maar dat hoort ook (is gelijk weer goed voor de vogelaars, want dan kan de zich uitbreidende zeearend zich er aan laven)
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Oenanthe

Het lijkt me beter om op het zoogdierenforum de gedragsregels voor twitchers eens onder de aandacht te brengen. Lenie leest het vogelforum toch niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

maurice.lahaye

Denk ook niet dat ze het zoogdieren-forum leest  O0 .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Oke, heren.
Opvang is natuurlijk aan regels en richtlijnen gebonden. Als jullie nu eens eerst die richtlijnen en regels boven water halen en dat dan naast het 'klapmuts'-incident leggen. Het geval roept namelijk vragen op:
1) Een gezond dier vang je niet zonder meer, toch?
2) dierenarts stelt dat het wel gezond was?
3) Dat is met elkaar in tegenspraak!
4) Was het dier dan alleen vermoeid? Ja -> zonde van de tijd en moeite van opvangen, want dier was vanzelf weer aangesterkt en weggezwommen, Nee -> dierenarts had ongelijk (foei!).
5) Wat zeggen de richtlijnen en regels? Is hier een gezond dier opgevangen? Dat is illegaal -> dien een klacht in bij www.rvo.nl.
Wie de schoen past, trekke 'm aan.  Misschien zijn er nog wat Orca Morgen liefhebbers die zich hierin willen vastbijten?
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op september 01, 2014, 19:51:53 PMMaar ik wil toch ook even gezegd hebben dat wij in de Hoeksche Waard één keer Lenie zover gekregen hebben om een op de Oude Maas zwemmende zeehond met rust te laten.

Daar heb je haar vast eerst heel erg hard voor moeten schoppen...  ;D

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Hans Verdaat


Douwe van der Ploeg

Maar die links zeggen niks over klapmutsen, de adviezen voor zover ik ze begrijp zijn voor grijze en gewone zeehonden uit onze eigen Waddenzee-populatie (en kan me best enigzins vinden in het advies, het kunnen showen van opgevangen zeehonden zorgt absoluut voor daadkracht onder mensen om de Waddenzee te beschermen).

Trouwens, op de website van A Seal, bij de klapmuts:
Citeersoort: Klapmuts
geslacht: vrouwelijk
gevonden op: 29-08-2014
gevonden te: Baarland
vanwege: verdwaald, uitgeput

Ik was er niet bij toen het beest gevonden werd, dus kan niet veel zeggen over de omstandigheden, maar op de bij ons ingevoerde foto's ziet het beestje er niet slecht uit. Ik zie geen verwondingen of enorme vermagering.. Weet iemand meer hoe en wat het is aangetroffen en op welke basis de beslissing tot opvang werd genomen?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo Douwe,


Het ligt wat genuanceerder dan de uit de discussie hier op het forum blijkt (en waar ik eveneens schuldig aan ben, excuus). Zoals het dus altijd ingewikkelder blijkt te liggen. Stuur Hans maar even een mailtje.


Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl