Hoofdmenu

Morinelplevier

Gestart door HPM, september 01, 2014, 09:47:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Hierbij een kaartje met de verspreiding van Morinelplevier in de afgelopen maand augustus. De gegevens zijn afkomstig uit Observation.org (Nederland, Belgie, Frankrijk) en Ornitho.de (Duitsland, Luxemburg). In Observation gaat het om hokken van 10 km en in Ornitho om locaties, maar de stippen heb ik gelijk gemaakt.
Herman van der Meer

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

OlivierO

Als ik het zo inschat zie ik voorkeuren voor kustgebieden en langs rivieren, terwijl ze meestal toch gewoon op ajuinenvelden zitten?  B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op september 01, 2014, 10:25:42 AM
Als ik het zo inschat zie ik voorkeuren voor kustgebieden en langs rivieren, terwijl ze meestal toch gewoon op ajuinenvelden zitten?  8)


De kaart maakt geen onderscheid tussen pleisterplaatsen en trektelposten waar men de vogels vaak alleen maar hoort of overtrekkend ziet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

#4
Ik weet niet hoe het met afgelopen maand zat maar in het algemeen worden ze in Nederland in het binnenland meer overvliegend waargenomen dan aan de kust. In het najaar
De combinatiekaart maakt mooi duidelijk dat ze juist niet geconcentreerd zijn aan de kust maar dat ze voornamelijk in het binnenland ("op de ajuinvelden") worden gezien. Als je alleen naar Nederland kijkt haal je dat er niet uit. Er lijkt zelfs een brede trekbaan over het midden van Duitsland, het zuiden van Nederland en het oosten van Belgie te zijn zijn. Na september zal ik een Nederlands kaartje maken met het verschil tussen voorjaar (apr/mei) en najaar (aug/sep).
Herman van der Meer

Leo Heemskerk

Is er ook een kaart die aan geeft waar mensen waarnemingen hebben ingevoerd? Hoeveel gaten heb je dan?
Groet,

Leo Heemskerk

migratorius

Citaat van: Leo Heemskerk op september 01, 2014, 22:09:42 PM
Is er ook een kaart die aan geeft waar mensen waarnemingen hebben ingevoerd? Hoeveel gaten heb je dan?
Voor Duitsland wel: http://ornitho.de/index.php?m_id=30176

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op september 01, 2014, 22:18:21 PM
Citaat van: Leo Heemskerk op september 01, 2014, 22:09:42 PM
Is er ook een kaart die aan geeft waar mensen waarnemingen hebben ingevoerd? Hoeveel gaten heb je dan?
Voor Duitsland wel: http://ornitho.de/index.php?m_id=30176

JanHein

Dat is niet de verspreiding van de waarnemers, maar op de kaart staan wel nul-waarnemingen. Mensen die naar Morinellen hebben gezocht maar niet aangetroffen.

Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op september 01, 2014, 22:32:14 PM
Citaat van: migratorius op september 01, 2014, 22:18:21 PM
Citaat van: Leo Heemskerk op september 01, 2014, 22:09:42 PM
Is er ook een kaart die aan geeft waar mensen waarnemingen hebben ingevoerd? Hoeveel gaten heb je dan?
Voor Duitsland wel: http://ornitho.de/index.php?m_id=30176

JanHein

Dat is niet de verspreiding van de waarnemers, maar op de kaart staan wel nul-waarnemingen. Mensen die naar Morinellen hebben gezocht maar niet aangetroffen.
Klopt, maar dat leek me nog de beste benadering.
Voor Duitsland is er wel uit te zoeken hoeveel waarnemingen er per Kreis dit jaar ingevoerd zijn: dat geeft in elk geval aan of er een actieve vogelaar zit (of misschien wel meer!)... (maar of die de laatste vier weken actief is geweest met het afzoeken van akkers of afspeuren van de lucht?)
Het feit dat er in NL "uit het niets" Morinellen opduiken is logisch: in Westfalen en Nedersaksen zijn er weinig vogelaars en nog minder trektellers.

JanHein

hiskodevries

Natuurlijk weten we precies waar waarnemers naar vogels hebben gekeken in 2014 http://waarneming.nl/gmap_visits_v3.php?g=1&level=5&jaar=2014
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2014, 17:34:51 PM

Natuurlijk weten we precies waar waarnemers naar vogels hebben gekeken in 2014 http://waarneming.nl/gmap_visits_v3.php?g=1&level=5&jaar=2014

Maar niet in augustus.
Over het jaar is overal wel iemand geweest, op een kleine vijftig marginale hokken na, en die zullen op 10 km wel wegvallen.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: HPM op september 02, 2014, 18:22:42 PM
Citaat van: hiskodevries op september 02, 2014, 17:34:51 PM

Natuurlijk weten we precies waar waarnemers naar vogels hebben gekeken in 2014 http://waarneming.nl/gmap_visits_v3.php?g=1&level=5&jaar=2014

Maar niet in augustus.
Over het jaar is overal wel iemand geweest, op een kleine vijftig marginale hokken na, en die zullen op 10 km wel wegvallen.

Voor dat laatste moet je dan even wisselen tussen uurhok en kmhok.
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op september 03, 2014, 11:37:12 AM
Citaat van: HPM op september 02, 2014, 18:22:42 PM
Citaat van: hiskodevries op september 02, 2014, 17:34:51 PM

Natuurlijk weten we precies waar waarnemers naar vogels hebben gekeken in 2014 http://waarneming.nl/gmap_visits_v3.php?g=1&level=5&jaar=2014

Maar niet in augustus.
Over het jaar is overal wel iemand geweest, op een kleine vijftig marginale hokken na, en die zullen op 10 km wel wegvallen.

Voor dat laatste moet je dan even wisselen tussen uurhok en kmhok.

Op de kaarten van Observation is er geen mogelijkheid van uurhok of kilometerhok. 10 kilometer is het kleinste en alleen op Waarneming staat bij de statistieken een uurhokkenkaart, en bij de kaarten op Wrn is er de mogelijkheid van uur of km.
Herman van der Meer

RWester

Citaat van: HPM op september 01, 2014, 13:40:50 PM
Ik weet niet hoe het met afgelopen maand zat maar in het algemeen worden ze in Nederland in het binnenland meer overvliegend waargenomen dan aan de kust. In het najaar
De combinatiekaart maakt mooi duidelijk dat ze juist niet geconcentreerd zijn aan de kust maar dat ze voornamelijk in het binnenland ("op de ajuinvelden") worden gezien. Als je alleen naar Nederland kijkt haal je dat er niet uit. Er lijkt zelf een brede trekbaan over het midden van Duitsland, het zuiden van Nederland en het oosten van Belgie te zijn zijn. Na september zal ik een Nederlands kaartje maken met het verschil tussen voorjaar (apr/mei) en najaar (aug/sep).


Enkele (eerste) opmerkingen die me net te binnen schoten:
Zou je de kaart splitsen in ter plaatse en overvliegend, dan zie je bij overvliegend een vrij evenredige verspreiding over de breedte van Nederland, waarbij twee trekbanen lijken te onderscheiden: langs de kust en door het midden van het land (Veluwe).


overvliegend
De baan door het midden lijkt ook weer op te delen in drie routes. Afhankelijk van de wind (richting en kracht) en regen fungeert er één als hoofdbaan. Vanuit het noorden
- wordt vanaf Zwolle de Veluwemeerrand naar Amersfoort gevolgd,
- en/of ze 'duiken bij Zwolle de Veluwe op, om aan de zuidkant door de 'gaten' tussen Arnhem-Ede en/of Ede-Amersfoort deze weer te verlaten.
- of door het IJsseldal, met een afsnijding langs stuwwal Montferland richting Groesbeek, waar het Maasdal verder wordt gevolgd.


In het oosten wordt soms een Duitse 'vierde' baan zichtbaar: door oostenwind wordt deze baan Nederland in gedrukt. Voorbeelden hierbij zijn die van Kraanvogel en Houtduif. Terug naar de Morinel: de laatste jaren zijn vaker trektelposten opgericht langs of onder één van die trekbanen. Dit resulteerde in meer waarnemingen van doortrekkers. Natuurlijk zal ook meespelen dat de kennis over herkenning van Morinellen in vlucht is verbeterd.


ter plaatse
Wat volgens mij van invloed is op het lage(re) aantal waarnemingen 'ter plaatse', is dat vogelaars aan de kust (veel) meer en sneller geneigd zijn om willekeurig(?) schijnbaar lege akkers af te zoeken. Gewenning door de aanwezigheid van (hogere) aantallen andere plevieren (Goudplevier)? En naast dat in het binnenland véél minder frequent akkers worden afgespeurd, speelt mee dat de Morinelplevier sterk wordt geassocieerd met stuifzandranden en daar gezocht wordt. Maar inmiddels is gebleken dat ze op een willekeurige akker kunnen opduiken.[size=78%] [/size]

Wat hier voor de Morinelplevier wordt besproken dokter ik voor Gelderland ook regelmatig uit voor andere provinciale bijzondere soorten zoals stelt-/strandlopers. In kaart brengen hoe ze zich bewegen door de provincie, welke gebieden duiken ze op en wat zijn factoren achter de verhoogde aantallen zijn. Leuke materie!

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Hierbij een kaartje met de verspreiding van de waarnemingen van Morinelplevier. Het is gebaseerd op kaartjes gegenereerd op de statistiekpagina. Weergegeven zijn de uurhokken (5x5 km) met waarnemingen uit alle jaren, tot en met 29 september 2014.

Ik heb onderscheid gemaakt tussen het voorjaar (april/mei) en najaar (aug/sep), waarbij de rode en oranje hokken het voorjaar weergeven en de gele en oranje het najaar. In oranje hokken is Morinel dus zowel in het voorjaar als in het najaar waargenomen.
Hokken met alleen overvliegers hebben een zwart stipje in het centrum.
Soms wordt een waarneming door de ene waarnemer verblijvend genoemd en door de ander overvliegend. Ik weet niet hoe vaak dat gebeurt maar het kan van invloed zijn op het aantal hokken met alleen overvliegend.
Er zitten 25 waarnemingen in het bestand die als 'Roepend' zijn geboekt. Daar zitten zowel verblijvende als overvliegende bij, maar dat is alleen te bepalen door naar de eventuele bijzonderheden bij die waarnemingen te kijken. Dat heb ik niet gedaan.

Volgens Waarneming zouden er 13 hokken meer zijn dan de 351 hier weergegeven. Daar heb ik geen verklaring voor.

Om het verschil in verspreiding tussen voorjaar en najaar duidelijker te maken heb ik ook een dubbelkaartje toegevoegd.
In het voorjaar zijn er meer waarnemingen met gemiddeld meer exemplaren per waarneming dan in het najaar, maar het aantal uurhokken met waarnemingen is in het najaar een stuk groter, zowel in het binnenland als langs de kust.

Disclaimer. Dat er zo veel hokken zijn waaruit hier geen waarnemingen bekend zijn, wil niet zeggen dat daar geen waarnemingen gedaan zijn of gedaan hadden kunnen worden.


Herman van der Meer

migratorius

Als ik die kaartjes zo bekijk (heel leuk!) zou je in het voorjaar akkerbouwgebieden als Overflakkee, Noordwest-Brabant, de Peel of de Hoekse Waard moeten afzoeken. In Noord-Friesland, de Wieringermeer en de Veenkoloniën worden ze immers ook gezien.
In het najaar blijkt inderdaad Zuid-Limburg aantrekkelijk (lössheuvels, net als in België/Duitsland), maar wellicht valt er in sommige van de voornoemde gebieden ook wat te halen. De trektelposten springen er namelijk wel uit.

JanHein

HPM

In (noord)west Brabant is waarschijnlijk wel meer te halen dan alleen Morinellen. Het is een traditioneel zwart gat. Weinig vogelaars.
Een nog donkerder gat is de Noordoostpolder.
Herman van der Meer

HPM

#17

Filmpje van het eerst bekende broedgeval van Morinelplevier in Nederland. Noordoostpolder 1961
https://www.youtube.com/watch?v=UPUnWEfLZUM

Er is er ook een van Oostelijk Flevoland 1963

Deze gevallen zijn door Ruud Vlek op Waarneming ingevoerd na het maken van de kaartjes hierboven.
Herman van der Meer

BramtK

Leuk filmpje, duidelijk geen sprake van verstoring, zouden we vandaag de dag om het hardst schreeuwen.  :angel:
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Heel gaaf, dank voor de link.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: BramtK op december 11, 2014, 11:51:45 AM

Leuk filmpje, duidelijk geen sprake van verstoring, zouden we vandaag de dag om het hardst schreeuwen.  :angel:

Vroeger bestond dat niet.

"Het was niet moeilijk om op de grote vlakte van het Groene Strand de Morinelplevieren te ontdekken. Indien men in de verte een groep ornithologen ordeloos zag rondkruipen - voor een niet-ingewijde stellig een onverklaarbaar tafereel – dan wist je waar de Morinelplevieren te vinden waren." (Gerard Ouweneel)

http://www.natuurmonumentdebeer.nl/vogels/vogels_morinelplevier.html
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op december 11, 2014, 12:17:44 PM
Citaat van: BramtK op december 11, 2014, 11:51:45 AM

Leuk filmpje, duidelijk geen sprake van verstoring, zouden we vandaag de dag om het hardst schreeuwen.  :angel:

Vroeger bestond dat niet.

"Het was niet moeilijk om op de grote vlakte van het Groene Strand de Morinelplevieren te ontdekken. Indien men in de verte een groep ornithologen ordeloos zag rondkruipen - voor een niet-ingewijde stellig een onverklaarbaar tafereel – dan wist je waar de Morinelplevieren te vinden waren." (Gerard Ouweneel)

http://www.natuurmonumentdebeer.nl/vogels/vogels_morinelplevier.html

Nog in de jaren 80 in elk geval kon je op de vuurtorenvlakte op de Maasvlakte dezelfde soort taferelen zien (wijlen Rob Bouwman):
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Toch zit er wel een verschil tussen een najaarsjuveniel op de Mavla en een adult op de eieren. Of de laatste in het (inderdaad fantastische) filmpje er hinder van ondervonden heeft, geen idee.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: frankneijts op december 11, 2014, 13:44:30 PM
Citaat van: HPM op december 11, 2014, 12:17:44 PM
Citaat van: BramtK op december 11, 2014, 11:51:45 AM

Leuk filmpje, duidelijk geen sprake van verstoring, zouden we vandaag de dag om het hardst schreeuwen.  :angel:

Vroeger bestond dat niet.

"Het was niet moeilijk om op de grote vlakte van het Groene Strand de Morinelplevieren te ontdekken. Indien men in de verte een groep ornithologen ordeloos zag rondkruipen - voor een niet-ingewijde stellig een onverklaarbaar tafereel – dan wist je waar de Morinelplevieren te vinden waren." (Gerard Ouweneel)

http://www.natuurmonumentdebeer.nl/vogels/vogels_morinelplevier.html

Nog in de jaren 80 in elk geval kon je op de vuurtorenvlakte op de Maasvlakte dezelfde soort taferelen zien (wijlen Rob Bouwman):

Aan sommige foto's op Waarneming te zien gebeurt het nog steeds wel eens op die manier (niet noodzakelijk op de Maasvlakte), maar dan komt de fotograaf niet in beeld.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Vincent Hart op december 11, 2014, 15:27:08 PM

Toch zit er wel een verschil tussen een najaarsjuveniel op de Mavla en een adult op de eieren. Of de laatste in het (inderdaad fantastische) filmpje er hinder van ondervonden heeft, geen idee.

Er zijn in ieder geval jongen uitgekomen.
Enkele gevallen uit latere jaren zijn mogelijk wel vergiftigd door bespuiting met Dinitro-ortho-cresol
Zie bijvoorbeeld dit voorheen vertrouwelijk rapport:

H. van Elburg & A. van den Berg (1967)
Het voorkomen van de morinelplevier (charadrius morinellus) in de IJsselmeerpolders in de jaren 1961 t/m 1966
Rijksdienst voor de  IJsselmeerpolders, intern rapport 72
Herman van der Meer

EdwinK

Leuk dat hier gerefereerd wordt naar het filmpje van de morinelplevier, de maker betreft een neef van mijn vader namelijk.

Over het filmpje schreef hij naar mijn vader:

"Toen we nog in de Noordoostelijke polder woonden eind 50, heb ik samen met ornitholoog en journalist Dhr. J.F. Sollie, een film gemaakt over de Morinelplevier. Het was het eerste broedgeval in Nederland. In dat zelfde jaar, was er nog een broedgeval. Dat heb ik niet meer gefilmd. Ik wou nog wel de jongen filmen maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Het zijn uiteraard nestvlieders."

Op de volgende URL, kan je het filmpje bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=K1TCm0TdFcw

HPM

Citaat van: EdwinK op december 11, 2014, 20:43:42 PM
Leuk dat hier gerefereerd wordt naar het filmpje van de morinelplevier, de maker betreft een neef van mijn vader namelijk.

Over het filmpje schreef hij naar mijn vader:

"Toen we nog in de Noordoostelijke polder woonden eind 50, heb ik samen met ornitholoog en journalist Dhr. J.F. Sollie, een film gemaakt over de Morinelplevier. Het was het eerste broedgeval in Nederland. In dat zelfde jaar, was er nog een broedgeval. Dat heb ik niet meer gefilmd. Ik wou nog wel de jongen filmen maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Het zijn uiteraard nestvlieders."

Op de volgende URL, kan je het filmpje bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=K1TCm0TdFcw

Dat is hetzelfde filmpje als waar ik de lik naar gaf.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Alleen wel mét geluid. Blijft uniek!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Met die muziek zou je een pistoolduel verwachten, als die meneer uit de auto stapt daar in de NO-polder.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rob Koelman

#29
De muziek bij het filmpje is wel een latere toevoeging. De oorspronkelijke versie werd pas in 1971 uitgebracht...
Met vriendelijke groet, Rob