Mijn tweede prachtkeven

Gestart door corzonneveld, juli 08, 2007, 20:32:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Vandaag zag ik in de duinen een prachtkever. De foto's zijn erg matig, omdat mevrouw bezig was met eiafzetten en dat belangrijker vond dan mooi op de foto gaan. Het moet niet gekker worden!

De eik die ze uitkoos heb ik een maand geleden zien bloeden. Nu was de eik droog, maar toch nog aantrekkelijk voor wespen en hoornaars - en deze kever! Ze kroop steeds in de spleten van de schors, en duwde het achterlijf naar binnen.

Ik ben een complete kevernitwit, maar via de site van hlasek kom ik uit op Agrilus biguttatus. Die staat nog niet in waarneming.nl, dus erg algemeen zal ie wel niet zijn. Reden te meer om te vragen of mijn gokje wel klopt!

Opvallende kenmerken: donkergroen glanzende kever. Twee witte vlekjes onderaan de de dekschilden. Meer opvallend zijn de witte vlekken op het achterlijf!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#1
nog een foto
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Th.Heijerman

Ja, Agrilus biguttatus. Wordt schadelijk genoemd op eiken. Maar ja, waar heb je anders eiken voor ...

Theodoor

corzonneveld

#3
Mooi, weer een stapje verder!

Hij staat wel in waarneming.nl, alfabetische volgorde Nederlandse naam... :whistle:  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Th.Heijerman

Schijnt algemener te worden. Heb ergens een artikeltje maar ben dat eventjes kwijt ...

Theodoor

Th.Heijerman

Zie onderstaande referentie en daarin genoemde verdere literatuur:

Moraal, L. G. & C. van Achterberg, 2001. Spathius curvicaudis (Hymenoptera: Braconidae) new for The Netherlands; a parasitoid of the oak buprestid beetle, Agrilus biguttatus (Coleoptera: Buprestidae). - Entomologische Berichten 61 (11): 65-68.

Theodoor