Hoofdmenu

glansmug

Gestart door AndreVrijens, juli 08, 2007, 17:15:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Deze mug is s'avonds op licht afgekomen, volgens mij is het een glansmug..
Zijn er kenners op het forum die van deze mug meer kunnen maken dan Ptychoptera spec?
mvg.  André

Louis.Boumans

Dit is geen glansmug maar zeer waarschijnlijk een Limoniidae. Glansmuggen zitten met de velugels gespreid.

AndreVrijens

Louis,
Ik heb ergens op internet een fotootje gezien van Limonia nubeculosa. De overeenkomst met deze mug waren met name de gestreepte femur. ook de vleugels van dat exemplaar zijn gevlekt, welliswaar niet zo donker als de mug op mijn foto.
Heb jij nog ergens documentatie (EB) waarmee je deze optie kunt bevestigen danwel ontkrachten?
mvg.  André

Louis.Boumans

Hallo Andre,

Nu je het zegt: daar lijkt-ie inderdaad op! Maar ik weet niet hoeveel soorten erg op Limonia nubeculosa lijken. Het internet moeten we natuurlijk een beetje wantrouwen: voor je het weet heten alle Limonia's met gevlekte vleugels zo.

Documentatie: ik heb det. sleutel van Stubbs in een sinds jaar en dag voorlopige manuscript versie. Maar bruikbaar als je het exemplaar in handen hebt. Sowieso moet je een duidelijk beeld van de vleugeladering hebben om door de sleutel te komen. Bij deze foto niet onmogelijk, maar wel lastig als de twee vleugels zo over elkaar liggen. Ik zal het dezer dagen wel voor je kopieren.

Er zijn weinig natuurfoto's van Limoniidae op het net, dus wat dt betr de moeite waard. Gr, Louis




AndreVrijens

Louis,

Mooi aanbod, sla ik niet af. Met 'n beetje mazzel (=mooi weer) zien we elkaar as. zaterdag?
mvg.  André

AndreVrijens

En toch sluit ik Cylindrotomidae ook niet uit. Vanavond kwam ik weer een tweetal exemplaren tegen. Op deze gecropte foto zijn drie banden over het borststuk te zien. Ook de V-vormige dwarssutuur is minder duidelijk dan dat die bij Limoniidae zou zijn..
mvg.  André

AndreVrijens

Op deze foto is de vleugelbeadering beter te zien. CuA2 brengt me dan weer aan het twijfelen :wacko:  
mvg.  André

Louis.Boumans

#7
Zal dan toch wel Limoniidae zijn, wellicht L . nubeculosa. CuA2 is niet Cylindromidae-achtig gebogen. Er zijn maar 4 soorten Cylindrotomidae uit NL bekend, dus je kan nog zoeken of daar een soort met gevlekte vleugels tussen zit.

ps: ja, ik ben nog van plan zaterdag te komen  

AndreVrijens

Louis,
ik denk dat ik eruit ben. Ik heb een exemplaar te grazen genomen :whistle:
Ik ga voor Limonia nubeculosa.
mvg.  André

Louis.Boumans

Ja! de adering klopt met Limonia in de sleutel van Stubbs, en de tekening klopt met nubeculosa.