beukenkoraalzwam

Gestart door ratje, augustus 27, 2014, 19:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik zou graag willen weten wat nu het verschil gaat worden tussen de http://waarneming.nl/waarneming/view/87324036 die ik onlangs ingevoerd heb. Zover ik weet is deze nu in een soort met Ramaria subbotrytis
http://waarneming.nl/waarneming/view/87516931  .

De foto\s op beide links zijn op dezelfde plek genomen. Als ik de soort wijzig in Ramaria subbotrytis [/size]wordt deze dan wel afgevinkt? Langzamerhand begrijp ik het niet meer[/size] ???

xenion

Het is een wat verwarrend ding. Wat Maas Geesteranus ooit als Ramaria fagetorum heeft beschreven is eigenlijk Ramaria subbotrytis, (vrijwel) al het Nederlandse materiaal behoort ook tot die soort. Dit gaat binnenkort ook in waarneming.nl doorgevoerd worden.
Ramaria fagetorum is dus van de Nederlandse lijst verdwenen, maar deze soort is wel degelijk in Nederland aanwezig, al is deze wel stukken zeldzamer dan Ramaria subbotrytis. Macroscopisch is vooral de kleur het verschil, R. subbotrytis meer zalmkleurig, R. fagetorum vooral okergeel met soms een wat rossige tint. Daarnaast zit er een duidelijk verschil in de rhizomorfen, R. fagetorum met kristallen, R. subbotrytis andere zonder.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op augustus 27, 2014, 19:46:38 PM
Het is een wat verwarrend ding. Wat Maas Geesteranus ooit als Ramaria fagetorum heeft beschreven is eigenlijk Ramaria subbotrytis, (vrijwel) al het Nederlandse materiaal behoort ook tot die soort. Dit gaat binnenkort ook in waarneming.nl doorgevoerd worden.
Ramaria fagetorum is dus van de Nederlandse lijst verdwenen, maar deze soort is wel degelijk in Nederland aanwezig, al is deze wel stukken zeldzamer dan Ramaria subbotrytis. Macroscopisch is vooral de kleur het verschil, R. subbotrytis meer zalmkleurig, R. fagetorum vooral okergeel met soms een wat rossige tint. Daarnaast zit er een duidelijk verschil in de rhizomorfen, R. fagetorum met kristallen, R. subbotrytis andere zonder.


Heldere uitleg, dan ga ik de waarneming wel wijzigen in Ramaria subbotrytis, bedankt

wimperzwam

Gelukkig Martin dat je dit nu eindelijk eens opmerkt. Ik erger al meer dan een jaar aan al te fagetorums die iedere keer weer op waarnemingen verschijnen, inderdaad meestal subbotrytis.

Mvgr.,
Henk Huijser.

xenion

Ik had het al lang opgemerkt Henk, maar ik heb er nog nooit wat aan gedaan (iets met tijd en zin), met de naamswijziging die er aan komt krijgen veel van die fagetorums eindelijk een goede naam. Nu de rest van de Koraalzwammen nog, er zijn er erg veel fout gedetermineerd...
Groeten,
Martin