Hoofdmenu

aan de leg

Gestart door sliobaarde, augustus 27, 2014, 11:11:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Wie kan mij uitleggen hoe de procedure verloopt bij de ei-leg van bv een glazenmaker? Waar zijn de eitjes precies opgeslagen, hoe komen die in/bij de legschede en hoe komen ze dan in/op het substraat terecht? Over de anatomische implicatie kan ik niets vinden. Ik ben benieuwd.

groet, Sjek

sliobaarde

Misschien dat iemand bij het zien van dit plaatje geinspireerd wordt !?

groet, Sjek

AvanderHeijden

#2
Citaat van: sliobaarde op september 09, 2014, 12:04:12 PM
Misschien dat iemand bij het zien van dit plaatje geinspireerd wordt !?

groet, Sjek

Jazeker, ik krijg spontaan zin om eieren af te zetten!  ;D

Serieus antwoord; je zou Tillyard's The Biology of Dragonflies eens moeten lezen. Omdat het zo'n oud boek is heb je kans dat niet alles meer klopt met hedendaagse inzichten maar hij zit er vast niet zo ver naast en het boeiende aan zo'n oud boek is dat het gratis en voor nada in te zien is online:

https://archive.org/stream/biologyofdragonf00till#page/212/mode/2up

(zou een direct linkje moeten zijn naar het begin van het hoofdstuk over de voortplantingsorganen, vrouwelijke deel begint een paar pagina's verder)

Edit: overigens kun je het hele boek downloaden in verschillende formaten, waaronder PDF en EPUB (voor e-readers)...
https://openlibrary.org/books/OL6606338M/The_biology_of_dragonflies

martinborsboom


sliobaarde

Martin, eenvoudige informatie betekent in het geval van Libellennet oppervlakkige informatie en die heb ik al.
De tip van Antoine blijkt zeer nuttig, want in het door hem genoemde boek, dat weliswaar bijna een eeuw oud is, wordt gedetailleerd ingegaan op het door mij geentameerde onderwerp.
Dan blijkt bv. dat het voortplantingsorgaan van de Aeshniden meer lijkt op dat van veel soorten uit de Zygoptera-groep dan op die van de Anisoptera en dat heeft dan weer te maken met waar(op) de eitjes worden afgezet.
Over het specifieke voortplantingsorgaan van bv. de Blauwe glazenmaker laat de schrijver zich niet uit, maar het lijkt erop dat de legschede bestaat uit vier segmenten die in samenhang de eitjes uit de eileider naar het substraat transporteren. Die eileider is op de foto boven te zien als de smalle buis in de valve, de verdikking onder s9-s10.

groet, Sjek

Goyatlah

Moi Sjek


Jouw vragen zijn ter zake doende, en het is dan ook niet meer dan terecht dat je je niet laat afschepen door would be info. Het boek van Tillyard is nog steeds relevant omdat de inzichten over anatomie en fysiologie van libellen niet heel erg veranderd zijn. Wellicht een aanbeveling voor Martin en anderen, om dit en verwante literatuur  toch eens zelf te gaan lezen (Literatuur kennis onder libellen mensen is vaak niet zo hoog, en houdt meestal op bij Wikipedia). Mocht je meer info nodig hebben, kan ik wel in mijn boekenkast zoeken, maar alleen voor gerichte vragen. Succes met je studie.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Citeer(Literatuur kennis onder libellen mensen is vaak niet zo hoog, en houdt meestal op bij Wikipedia)
Zo! En met de mensenkennis zit het wel snor, zo te zien. Moet dat nou? :'(
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

sliobaarde

Dolf, bedankt voor je steunbetuiging. Libellengedrag in het wild is boeiend en roept vragen op en die ook weer etc. - iets met naadjes en kousen -.
Als jij mij op het spoor kan zetten van informatie die specifiek betrekking heeft op de voortplanting (sacties) van de Blauwe glazenmaker, ben ik je zeer erkentelijk.

groet, Sjek