Goudwesp

Gestart door corzonneveld, juli 07, 2007, 19:41:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Is er enige kans op determinatie tot genus/soortniveau bij de volgende goudwesp? Het zijn en blijven juweeltjes!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

iets natuurlijker
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en nog een voor de vleugeladering
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Jelle

#3
Het gaat om een Hedychrum-soort of Hedychridium-soort. Er zijn niet zoveel soorten met dit kleurpatroon. Eigenlijk slechts één Hedychrum-soort, namelijk Hedychrum rutilans. H. rutilans is de grootste van deze groep. Het is wel zo dat goudwespen sterk variëren in grootte, afhankelijk van de grootte van de gastheerlarve.
Op jouw foto is duidelijk te zien dat het om een klein goudwespje gaat. Ik denk niet groter dan 5 mm. Als we kijken naar de Hedychridium-soorten is er maar één soort die perfect past in het plaatje. Ik denk dan ook dat het om Hedychridium ardens gaat. Het blijven natuurlijk goudwespen ...

corzonneveld

Klein was ie zeker; het is te zien aan mijn vinger en het op zich al vrij kleine bloemhoofdje.

Een mogelijke gastheer, Tachysphex pompiliformis,heb ik hier ook gezien, evenals een andere potentiele gastheer, Oxybelus bipunctatus;de laatste is talrijk op de waarnemingsplaats. Maar Oxybelus bipunctatus is wel erg klein! Aan de andere kant zie ik Tachysphex maar af en toe.

Het totaalplaatje lijkt goed te kloppen. Heel leuk, dat het toch kan lukken met goudwespen (natuurlijk, slag om de arm...)!

Bedankt voor de input!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl