Levant Bruin Zandoogje

Gestart door A. Soeting, augustus 24, 2014, 19:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Via de nieuwe  vlindergids kom ik bij deze uit op Levant Bruin Zandoogje, Maniola telmessia. Gezien op14  mei 2014 in Lesbos.
Is dit juist.

Lida

sjakgielen

Wellicht maar Maniola megala vliegt daar ook.

A. Soeting

Helaas staat in de vlindergids geen foto, wel een beschrijving. Maar daarmee is het moeilijk te zien welke het is.
Ben gaan zoeken op internet maar overal vermeldingen zonder foto. Uiteindelijk toch een foto gevonden.
Deze heeft ook 4 stipjes maar met een wittig ringetje er omheen, is ook wat grijzerbruin. Hier vond ik de foto. http://imaginebutterflies.dk/megala1_large.html  Was gefotografeerd in Turkije. Geprobeerd hem hierheen te kopieren maar dat lukte niet.
Ik houd het voorlopig op Levant Bruin Zandoogje.
Lida



sjakgielen

Tshikolovets laat wel afbeeldingen van de soort in tekening en foto zien en die vertonen aardig wat gelijkenis. Hij vermeldt nadrukkelijk ook Lesbos bij het verspreidingsgebied. Alhoewel talmessia op Lesbos wel algemener is dan megala. Maniola megala is dus niet uit te sluiten voor mij.

caliprobola

#4
Maniola megala is erg beperkt op Lesbos, enkel in vochtiger habitat in de golf van Kalloni, M. telmessia kan over het ganse eiland gevonden worden. Het nut van zo volledig mogelijke info over locatie/datum bij een determinatievraag wordt hier nogmaals onderstreept.
Ikzelf zou bij M. megala een duidelijker "gehakkelde" achtervleugelachterrand verwachten (bij megala bij man en vrouw, bij telmessia enkel bij vrouw).
Moest er trouwens iemand aan volgende publicatie geraken ben ik zeker geïnteresseerd, daarin zouden de kenmerken tussen beide soorten uitgebreider beschreven staan: Russell P. & Hall D. 2009. Observations on Maniola megala (Oberthür, 1909) (Lepidoptera: Nymphalidae, Satyrinae) on the Aegean island of Lésvos. — Entomologist's Gazette 60: 159-174.

A. Soeting

Het zandoogje is gefotografeerd langs het voetpad dat vanaf de weg langs de kust van de golf van Kalloni naar het klooster op de berg loopt.
Ik zag daar heel veel van deze zandoogjes.

Lida

caliprobola

Een GPS-locatie zou beter zijn want ik ben er zelf nog nooit geweest en dat klooster weet ik niet zijn... maar als het in een droog habitat was, hoger dan 100m dan zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Maniola telmessia zijn. Overigens heb ik eens alle Lesbos-waarnemingen van Maniola megala op observado nagekeken en als ik me goed herinner valt geen enkele daarvan binnen het gekende verspreidingsgebied van de soort (enig voorbehoud voor die enkele waarnemingen in de onmiddellijke buurt van Kalloni). Dat is, als ik me goed herinner, de N- en NO-hoek van de golf van Kalloni.