Hoofdmenu

Hertezwam

Gestart door ac.billekens, juli 08, 2007, 01:24:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze stond in een elzenbroekbos. Is dit de Grauwgroene hertezwam?

ac.billekens

foto 4

ac.billekens

foto 3

kvb

Stond ie op hout, dan een hertezwam. Is voor mij niet een typische grauwgroene. Wacht op Grietaf, dat is de hertezwammenexpert.

Kik

ac.billekens

#4
CiteerStond ie op hout, dan een hertezwam. Is voor mij niet een typische grauwgroene. Wacht op Grietaf, dat is de hertezwammenexpert.

Kik
Hallo Kik,

Hij stond op een met mos begroeide op de grond liggende stam. Zie foto

grietaf

Nou Kik, "expert" vind ik een te groot woord, hoor! Ik kijk wel vaak naar Hertezwammen omdat ik ze in de eerste plaats erg mooi vind en in de tweede plaats omdat er niet zo veel van zijn.......
Het exemplaar op deze foto lijkt me inderdaad geen Grauwgroene, maar wat dan wel kan ik zo ook niet zeggen.
Grieta.

kvb

Grieta

Bij het paddestoelenforum ben je al gauw expert. Dar moet je niet zo zwaar nemen.


Kik

wim veraghtert

De kleur past nog voor Gewone hertenzwam.
Maar omdat hard te maken, best even onder de microscoop leggen en cystiden en hoedhuid bekijken.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

grietaf

Hallo Alina en Chris,
Het blijkt te gaan om de Dwerghertezwam (Pluteus nanus). Je kunt hem macroscopisch herkennen door even over te hoed te wrijven. Het stukje waar je gewreven hebt wordt een beetje glanzend/glazig of hoe je dat noemen moet. Ik heb geen cystiden op de steel kunnen vinden, dus dan zou het de forma nanus zijn.
Groetjes, Grieta.

ac.billekens

Bedankt Grieta.

Dit was voor ons dus nog een onbekende.