Huidje

Gestart door Harsbijtje, september 14, 2014, 23:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Is zo te zien wat voor een libellensoort hier in gezeten heeft?
B.V.D.

ewoudploeg

Ach, dat is leuk. Van dit exemplaar kan volgend voorjaar nog een huidje worden verzameld. De vleugelzakjes zijn nog niet volledig, maar al wel behoorlijk ontwikkeld, waaruit geconcludeerd kan worden dat het de voorlaatste vervelling is. Omdat het dier nog vrij jong is en op de foto de benodigde kenmerken niet zo goed zijn te zien, lijkt afgaan op de habitus mij het verstandigste. Op basis daarvan maak ik er een behoorlijk zekere viervlek van, maar hou een klein slagje om de arm. Gewoon voor de zekerheid half mei het huidje uit de oever plukken dus ;-)
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

zou ie nog leven dan? Het lijkt mij van niet... er zit een hele schimmelwaas omheen  :o

Groet,
Nick W

Douwe van der Ploeg

Ik denk dat Ewoud bedoelt dat het een huidje is van een dier dat nog niet als imago is uitgeslopen, maar gewoon verveld is tussen twee larvenstadia in..
Douwe van der Ploeg

nick w

o, kun je die ook zo vinden? Nooit geweten...

Groet,
Nick W

Harsbijtje

Toen ik ze (er lagen er 2 vlak bij elkaar) zag liggen dacht ik dat de huidjes
van uitgeslopen libellen was maar vond het wel raar dat ze zo lagen.
Die boog voor de kop kon ik ook niet thuisbrengen.
De reactie's van Ewoud en Nick begreep ik, in eerste instantie, ook al niet.
Had de huidjes mee naar huis genomen en na de reactie's onder de binoc bekeken
en daar was te zien dat die boog voor de kop het afgestroopte huidje van het vangmasker is.
Nu begrijp ik de antwoorden ook beter.
Mijn vraag is nu of zo'n vervellingshuidje ook exuvium genoemd wordt of
alleen als de libel uitgeslopen is?

ewoudploeg

Mijn reactie was inderdaad een beetje schimmig.. Douwe beschrijft het wel zo helder. Een libellenlarve vervelt in zijn leven minimaal 10 keer en ieder afgeworpen huidje wordt inderdaad exuviae genoemd. Dat woord betekent eigenlijk niets anders als afwerpsel.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/