Hoofdmenu

zwarte 'oorworm'

Gestart door Dana Lempersová, augustus 27, 2014, 19:06:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
deze zwarte lijkt wel op de oorworm, maar ... hij is veel anders. Weet iemand wat is dat? Bedankt voor jullie hulp. Dana

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Dana Lempersová


Douwe van der Ploeg

Nu zijn kortschildkevers erg lastig (en vaak onmogelijk) vanaf foto te doen, maar voor volgende gevallen nog een tip: probeer jezelf aan te leren om altijd ook de locatie en ook datum mee te geven. Sommige soorten komen alleen in bepaalde hoeken van het land voor (en tijdens de vakantie-periode komen er ook nogal wat buitenlandse waarnemingen langs) of alleen in een bepaalde periode van het jaar. Een handige manier is om eerst de waarneming in te voeren (dat kan als een verzamelsoort, bijvoorbeeld "Insect onbekend" of "Vogel onbekend"), en daarna de knop "Determineren via het forum" te gebruiken. Je krijgt dan een stukje tekst dat je even moet kopiëren en hier plakken, waardoor alle nuttige informatie (en eventuele foto's) gelijk mee komen. Een extra voordeel van deze methode is dat de foto's slechts één keer op de server staan, wat ruimte scheelt en dus ook geld.
Douwe van der Ploeg

Dana Lempersová

Hallo Douwe,
ik zou zo graag mijn waarnemingen invoeren, maar het lukt mij nooit. Met deze kever blijf ik hangen aan de soort. De hokje
was denk ik oranje en dan moest ik stoppen. Ik wist niet wat moet ik in die hokje schrijven. Kortschilkever 'soort' akcepteert hij
niet. Met vriendelijke groeten Dana.

Douwe van der Ploeg

#5
Het is soms een beetje wennen, maar de truc is om in het vakje "soort" te beginnen met typen (kortschi~, bijvoorbeeld), het systeem zal dan snel een paar suggesties geven die overeen komen. Je moet één van die suggesties aanklikken, want gewoon de soortnaam zelf intypen werkt niet.

Edit: Ben je wel ingelogd als je probeert in te voeren? Waarneming.nl en het forum zijn twee aparte dingen, waarvoor je apart moet registreren.
Douwe van der Ploeg

Dana Lempersová

Hallo Douwe,
bedankt voor uitleg. Ik was wel op opserwado ingelogd. Volgende keer ga ik het proberen. Groetjes  :)  D.