Onbekende Gaasvlieg (1)

Gestart door aalstg, augustus 22, 2014, 20:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

aalstg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://uden.waarneming.nl/waarneming/view/87388337
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2014-08-22 Nistelrode - Rakse en Loonse Beemden
Foto's:


bij voorbaat dank Gerard van Aalst

Arp

Hoi Gerard,

Dat zal Chrysopa perla zijn. Voor makkelijke/zeker identificatie van Gaasvliegen is behalve een dergelijke "compleet-beest-foto" ook een dorsale en laterale foto van de kop handig en een foto waarop de vleugeladering goed herkenbaar is (ligging aders, maar vooral ook de kleur ervan - lastig met glans e.d.)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aalstg

Hallo Arp,

Hartelijk dank voor jouw, ook deze keer weer, zeer snelle reactie.
Betreffende jouw opmerkingen, zal ik proberen volgende keer foto's van de kop en vleugels toe te voegen. Helaas heb ik geen macrolens.
Eerlijk gezegd zijn we (Henk vd Acker en ik) niet echt insectenkenners (muv vlinders), maar wel heel erg geïnteresseerd. We maken van zoveel mogelijk insecten in ons VWG gebied foto's om te inventariseren wat er zoal voorkomt. Vandaar ook mijn vragen via de diverse forums.

Groetjes, Gerard

Arp

Hoi Gerard,

Helemaal prima hoor - vooral lekker doorgaan zoals je bezig bent  :duim:

Ik probeer alleen wat hints te geven voor het fotograferen van deze beesten, ook voor toekomstige waarnemingen. Dit zal wel perla zijn, maar het is wel een beetje "turen" zo dus grotere foto's (of uitsnedes!) van kop en vleugeladering maken het dan makkelijker/duidelijker.

Het is uitstekend (ook nodig) om een plaat van het hele beest te hebben, maar meestal heb je op het origineel nog wel wat resolutie over om sommige details wat groter uit te snijden :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)