Volvariella spec.?

Gestart door karinarie, augustus 22, 2014, 18:05:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87383734
onzeker Grijsvezelige beurszwam - Volvariella murinella gezien op 2014-08-16 Den Haag - Clingendael / Oosterbeek
Foto's:




















Toelichting:
Tussen gras.Pluteus en andere rozesporige genera vallen af door een combinatie van macro- en microkenmerken.De beurs is waarschijnlijk in de bodem achtergebleven.
bij voorbaat dank Arie Benschop

wimperzwam

Ja en nu net deze beurs (o.a. kleur) is voor de determinatie van belang.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk,
is er verder niets te maken met de merkwaardige kronkelige cystidia en de haren (cystidia) op de steel
die in een lange punt eindigen?

groetjes Arie

wimperzwam

Ik heb deze dingen niet meer zo in het hoofd zitten, meen vaag te weten dat nog enkele andere soorten dit soort steelharen hebben. Zou het allemaal weer eens moeten nakijken. Jaren geleden zou ik de vondst als de beurs wit zou zijn, in het veld zo murinella genoemd hebben ook vanwege de grijze vezeltjes op de hoed. Wat er de laatste 15 jaar aan inzichten zijn bijgekomen in dit genus is door mij niet bijgehouden. Ik weet wel dat er in het verleden behoorlijk wat verwarring was over wat nu welke naam moest hebben.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk,
ik ga ook nog even alles uit de kast halen.

groetjes Arie

karinarie

Hallo Henk,
als het geen Volvariella blijkt te zijn heb je dan enig idee wat het wel kan zijn?Toen ik dit vruchtlichaam verzamelde heb ik naar mijn gevoel de omgevende bodem goed ingesneden.Aan de basis van de steel bevond zich aarde.Dit is vreemd omdat de beurs zich volgens mij geheel om de steel bevindt.Daarom begin ik nu  te twijfelen of het wel een beurszwam is.

groetjes Arie

wimperzwam

Ik kan me niet voorstellen dat dit iets anders is dan een Volvariella. Van Pluteus hebben alleen lichte vormen van hispidulus en exiguus een enigszins vergelijkbare vezelige hoed.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk,
dank je wel.

groetjes Arie

karinarie

Hallo Henk,
ik ben tot de conclusie gekomen dat het Volvariella hypopithys is.Zie mijn argumenten bij de waarneming.

groetjes Arie

wimperzwam

Zou goed kunnen, voor mij had hij wel wat hariger mogen zijn, de hoed maar vooral de steel. Deze laatste oogt nogal kaal op de eerste foto, maar je noemt de beharing. Ook ken ik de soort vooral praktisch wit. Ik dacht grijze vezeltjes op de hoed zien. Mogelijk heeft het exemplaar een behoorlijke bui over zich heen gekregen. Jammer dat je de beurs gemist hebt, is bij deze soort toch redelijk stevig.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk,
voorlopig maar als onzeker?

groetjes Arie

wimperzwam

Een beetje wel. Ik zou de plek in de gaten houden om te kijken of er nog jonge exemplaren verschijnen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk,
ik hou de plek in de gaten.Nog bedankt voor het getoonde geduld.

groetjes Arie