Grauwe kiekendief?

Gestart door willy ramaekers, augustus 21, 2014, 20:47:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87361463
onzeker Grauwe Kiekendief - Circus pygargus gezien op 2014-08-21 Strabrechtsche Heide
Foto's:








bij voorbaat dank Willy Ramaeke
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Vincent Hart

Het zou me niet verbazen met schijnbaar ongetekende oksels en relatief lichte hand als het een eerstejaars Steppekiek is, maar het lijkt me in elk geval dat of een eerstejaars Grauwe.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#2
Denk dat de lichte 'oksels' wel reëel zijn maar dat heeft juveniele Grauwe ook. Die lichte handvleugel zou ook zo maar (mede/deels) het gevolg kunnen zijn van de fotobewerking: in elk geval zou dat best 's niet zó reëel kunnen zijn. Wat ik op deze matig belichte foto's mis (vooral op de 1e) is het contrast op kop en hals dat zo kenmerkend is voor juveniele Steppekieken. Vooralsnog voor mij eerder een (onzekere) Grauwe dan een onzekere Steppe...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ja, die kop/hals zouden er inderdaad wel meer moeten uitspringen. Maak er maar een onzekere Grauwe van als je wilt, Willy.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willy ramaekers

 Meerdere vogelkenners houden het op een juveniele steppekiekendief.

Vr.groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

frankneijts

Citaat van: willy ramaekers op augustus 23, 2014, 21:16:00 PM
Meerdere vogelkenners houden het op een juveniele steppekiekendief.

Vr.groeten Willy

Het zou fijn zijn als die "vogelkenners" zich ook hier willen melden mèt hun argumenten...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Libelleke

Allen,

Voor wat het waard is: wij hebben dezelfde vogel die dag ook gezien op telpost Strabrechtse Heide en hoewel wij bij lange na niet zo'n platen als Willy konden produceren omdat de vogel voor ons verder weg vloog, hebben we de vogel wel door de scoop gezien en op wat grotere afstand vast kunnen leggen. Ons viel met name op dat de vogel erg veel wit rond (boven/achter) het oog had en geen opvallend "halspatroon" (boa, etc.) leek te hebben. Helaas konden we de ondervleugel niet goed vastgelegd krijgen, maar o.a. op basis van bovengenoemde 2 kenmerken zijn wij tot de conclusie Grauwe Kiekendief gekomen. Bijgevoegd nog een (helaas slechte) plaat waar i.i.g. de grote hoeveelheid wit rond het oog nog wel enigszins op te zien is.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willy ramaekers

Dus kan ik er beter een grauwe kiekendief van maken. Bedankt voor de aanwijzingen.

Vr.groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.