Clavaria .... ?

Gestart door tjerk, augustus 21, 2014, 17:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vanmorgen gevonden. Groeide in groepjes direct op de aarde/grond. Is hier iets meer over te zeggen of kan alleen microscopisch onderzoek uitsluitsel geven?
Vriendelijke groet,
Tjerk

wimperzwam

Zeer waarschijnlijk Clavaria falcata (Spitse knotszwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.

tjerk

Citaat van: wimperzwam op augustus 21, 2014, 20:28:24 PM
Zeer waarschijnlijk Clavaria falcata (Spitse knotszwam).
Bedankt voor je reactie, Henk. Gezien je formulering geeft alleen de microscoop zekerheid in dit geval.
Vriendelijke groet,
Tjerk Nawijn

wimperzwam

Ik gebruik deze formulering als ik er practisch zeker van ben, maar dat wil niet zeggen dat hij het ook altijd is. 100% zekerheid geven in dit vak is vaak lastig. Maar wat jouw vondst betreft, durf ik wel 99% zekerheid te geven zonder microscoop.

tjerk

Dank, Henk!
Vriendelijke groet,
Tjerk

grietaf

Henk, er is nog materiaal van. Kun je zeggen waar op gelet moet worden onder de microscoop?
Volgens de nieuwe normen moet hij M bekeken zijn.
Grieta.

a.klos

#6
Hoi Grieta,

Helaas, na de determinatie, heb ik het materiaal weggegooid, sorry.

Groetjes, Anneke.

wimperzwam

Grieta, die nieuwe normen zeggen mij weinig, mensen die in bepaalde groepen goed thuis zijn, zien verschillen tussen verwante soorten vaak beter dan de gemiddelde liefhebber. Om maar even bij deze knotszwam te blijven, falcata kan in Nederland eigenlijk alleen verward worden met fragilis. In het veld is vaak aan de groeiwijze al duidelijk te zien welke soort het is, bovendien heeft falcata een veel duidelijkere, langere steriele basis (zelfs op de foto volgens mij te zien).

Mvgr.,
Henk Huijser.

grietaf

Duidelijke boodschap, Henk.
Ik twijfelde ook niet aan jouw kennis, maar ik ben misschien te streng in de leer ......
Grieta.

wimperzwam

Grieta, iedereen mag aan mij twijfelen, doe ik nl. regelmatig ook zelf.

Mvgr.,
Henk Huijser.