3 libellen, 1 juffer en een ????

Gestart door Albert Fopma, juli 07, 2007, 20:46:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert Fopma

Graag op- en aanmerkingen op mijn determinatiepogingen (als beginner met alleen maar een Tiriongidsje)


1) Zwarte heidelibel ??


2) Gewone oeverlibel ??


3) Grote Keizerlibel ??


4) Watersnuffel (man) ??


5) Geen idee wat voor insect dit is??


Graag reacties.
Groeten,
Albert

Jeroen Nagtegaal

DE eerste 3 zijn goed, de 4e is een Azuurwaterjuffer, het Utje op S2, en de laaste is een langpootmug,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sticht

Die 4 e heb je wel goed. Watersnuffel.

Albert Fopma

Jeroen,

Hartelijk dank.
Al snap ik de beschrijving als leek niet. Kun je dat nog uitleggen of zeggen waar ik uitleg kan vinden ?

Is dit dan wel een watersnuffel?? Of ook een azuurwaterjuffer???



Martijn Bot

Het zijn beide Watersnuffels, misschien het simpelst te herkennen aan het ontbreken van het zwarte streepje op het borststuk, wat alle Coenagrion-juffers (inclusief Azuur, dus) wel hebben.

Jeroen Nagtegaal

Te snel gekeken, Stom, is idd een Snuffel, Het leek een u te zijn maar er zat een ader voor,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sticht

CiteerJeroen,

Hartelijk dank.
Al snap ik de beschrijving als leek niet. Kun je dat nog uitleggen of zeggen waar ik uitleg kan vinden ?

Is dit dan wel een watersnuffel?? Of ook een azuurwaterjuffer???
Citeer

Nog makkelijker: de lichte schouderstreep is breder dan de donkere die er onder ligt.
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=180150


Goyatlah

Watersnuffelmannetjes kunnen erg veel op azuur-mannetjes lijken. Van bijna alle kenmerken zijn er wel voorbeelden te geven waarin ze zich niet aan de regels houden:
1 streepje op de zijkant: heb een foto van 1 met 2 strepies. Brede blauwe schouderstreep? Er zijn er ook met een smalle en zelfs met onvolledige. Paddestoeltje op S2? Hebben ze ook niet allemaal.
Daarom in twijfelgevallen, zoveel mogelijk kenmerken gebruiken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's