welk type kruisbek?

Gestart door aatschaftenaar, augustus 20, 2014, 15:39:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

aatschaftenaar

Hallo allemaal,

Ik ben deze zomer ook maar eens aan een recorder begonnen op de telpost. Leuk op een post waar veel kruisbekken passeren. Tot nu toe type X en C maar vandaag iets anders. Wie weet welke dit is? Lijkt op type A maar de dubbele band rechts lijkt me anders dan wat ik op internet voor dit type vind.

HPM


Lijkt me toch meer een C
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=260910.0 (Die spectrogrammen zijn óók met Raven gemaakt)
Herman van der Meer

aatschaftenaar

Dag Herman,

Dank voor je reactie en voor leerzame link. Hierbij nog een sonogram uit dezelfde opname van vandaag en ook een type C die ik eerder deze week heb gemaakt. Ik vind het verschil best groot.

Maar zoals gezegd, de materie is helemaal nieuw voor mij. Ik doe niets anders dan sonogrammen vergelijken en kijken welke er het meest op lijkt...

aatschaftenaar

en nog de andere uit de opname van vandaag

frankneijts

Citaat van: aatschaftenaar op augustus 20, 2014, 21:09:49 PM
en nog de andere uit de opname van vandaag

Aat, ik neig hier ook naar (een variant van) C maar zal Pieter Geert Gelderblom ook even attenderen op dit topic. Tenslotte heeft hij zich net als Herman meer verdiept in deze materie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

aatschaftenaar

Ja graag Frank, benieuwd wat hij er van vindt dan!

g.j.p.gelderblom

Inderdaad heeft het tweede deel van de type C flight call de neiging regelmatig weg te vallen, waardoor je een vergelijkbaar roepje overhoudt. Alleen zijn er ook vogels die consistent zo blijven roepen en dan ook nog 'ns regelmatig aan de rechterkant een 'dubbel bandje' laten zien, vergelijkbaar met type D. Dergelijke Kruisbekken stop ik for the time being in het laatje 'K1' - een label dat zolang er niets bekend is over leeftijd én over chitter en excitement calls van deze beesten overigens geen enkele status heeft. Sander Lagerveld vertelde me toen ik hem vorig jaar onderstaand sonogram liet zien dat zulke vogels in 2008 algemeen waren in de Schoorlse duinen, en tevens zijn vastgesteld in Schotland, Engeland en Frankrijk.

Groeten, PieterGeert

aatschaftenaar

Die dubbele band rechts is bij deze vogel inderdaad consequent aanwezig. Kreeg vermoedelijk vanwege dat bandje van iemand de suggestie type D over de mail. Ik zal hem voorlopig dan ook in laatje K1 stoppen tot er meer duidelijk wordt over dit type. Bedankt voor de toelichting Pieter Geert!



HPM

Aat, het kan handig zijn om je opname(s) in te voeren. Dan kunnen ze eventueel direct worden vergeleken.

En wat betreft sonogrammen in Raven: Mijn standaardinstellingen zijn Brightness 60, Contrast 80 en Sharpness 256. Dan is gelijk al vrijwel alle achtergrondruis uit het zicht verdwenen. Daarna zoek ik naar behoefte de juiste balans, vooral tussen brightness en contrast.
Herman van der Meer

aatschaftenaar

OK Herman zal ik doen en bedankt voor de tip betreffende de instellingen in raven daar ga ik ook meteen even mee experimenteren :duim:


HPM

Citaat van: aatschaftenaar op september 17, 2014, 16:47:09 PM
En deze dan?

http://waarneming.nl/waarneming/view/88053029

groeten

Aat

Erg zwak, dus moeilijk in beeld te krijgen. Maar ze zijn beneden de 4 kHz en dan zou het A of C kunnen zijn. Mogelijk beide. Maar het zou ook Kwintelooijen 2 kunnen zijn.
Herman van der Meer

aatschaftenaar

Hoi Herman,

Ik vond de bijgevoegde sonogrammen op die K2 lijken vandaar. Bedankt voor je reactie!

groeten

Aat