harige tandzwam

Gestart door kvb, juli 07, 2007, 17:57:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Als deze nog geen naam heeft, zou ik hem deze naam geven. Op een dode eikentak van 7 cm dik. Was ongeveer 6 cm breed en hoog. Geen opvallende geur. De foto's vertellen de rest.
Iemand een idee


Kik

kvb

en de onderkant

Gert Kremer

Hallo Kik,
wat denk je van een Pruikzwam?

Prachtige foto van Prachtige zwam.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

kvb

Gert

bedankt voor compliment,het is een fotogeniek dingetje. Voor zover ik weet groeien pruikzwammen alleen op levende bomen(beuken?)

kik

Ismael

het zou een kaaszwam kunnen zijn misschiende getande, ik weet alleen niet oftie zo behaard is
Groeten Ismaƫl Wind

kvb

Dit is wat ik als getande kaaszwam ken. Een vondst uit augustus 2006 die niet zeker te krijgen was

Kik

kvb

Ik haal deze nog eens naar boven omdat ik toch wel erg graag wil weten of iemand nog andere ideeen heeft.


Kik

Arno van Stipdonk

Straks ook gezocht maar ik heb echt geen idee. Maar houtzwammen weet ik niet zoveel vanaf en heb er weinig info over. Het is in ieder gevan geen Getande kaaszwam.....

kvb

wachten is op Gerrit. Vindt je hem niet leuk. Vorig jaar was je boos dat ik dit soort dingen pas bij de opruiming liet zien, Daarom deze keer maar meteen plaatsen.
De getande kaaszwam? boomstam wordt elke week trouw bezocht maar er gebeurd nog niets.

Kik


Arno van Stipdonk

Ik boos???? :angry:  :P  :)
Is zeker een mooie zwam Kik. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de naam.
Jammer dat de Getande nog niet te voorschijn komt, misschien dat ie zich wat later laat zien.

kvb

Beetje erg pushen maar ben toch erg benieuwd of er een naam te geven is aan dit prachtige ding.

Kik

Nico Dam

Dag Kik,
Interessante foto's! Ik heb helaas weinig suggesties over wat ze zouden kunnen voorstellen. De tweede (uit 2006) zou misschien Irpex lacteus kunnen zijn, maar dat is een soort die ik zelf nog nooit (bewust) gezien heb.
Als er nog materiaal van is (beide soorten) dan zou ik er wel naar willen kijken; ik hoop dat de microscoop uitsluitsel biedt.
Groet,
Nico

kvb

Nico en Gerrit

In beide gevallen ben ik een kluns geweest. Bij de foto van augo6 heb ik me nooit gerealiseerd dat het om iets bijzonders ging en was ik alleen als fotograaf geinterresseerd. Een paar maanden later heb ik hem op het forum gezet en toen werd Arno "boos" dat ik dat niet eerder had gedaan omdat het misschien de getande kaaszwam zou zijn. Hij had die ook gevonden zie:

http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=13764

Ik ging toen terug naar mijn stammetje en vond natuurlijk niets meer terug. Sinds juni dit jaar houdt ik dit stammetje wekelijks in het oog. Hopenlijk kan ik dan materiaal meenemen als hij terugkomt.

Het verhaal van de "harige tandzwam" is nog treuriger. Dit materiaal had ik wel verzameld (les geleerd). Materiaal lag te drogen in mijn droogbak en toen kwam de hond van de buren. Moet ik nog meer vertellen. Weer wat geleerd.
Dus in beide gevallen alleen de foto's en mijn verzameling ongedocumenteerde foto's is al zo groot.

Volgende keer beter.


Kik