Bleke franjehoed i.pl.v. zwerminktzwam

Gestart door J.W. Jonker, augustus 15, 2014, 20:13:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.W. Jonker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/87221615
onzeker Zwerminktzwam - Coprinus disseminatus gezien op 2014-08-15 Ermelo (gemeente)
Foto's:






Toelichting:
Op stronk. Met de loep zijn kleine haartjes op de hoed te zien.
bij voorbaat dank Jan Willem Jonker


ratje

heb je ook een foto van de onderkant Jan Willem? Ik zie nl franjes en bij mijn weten heeft de zwerminktzwam deze niet.

wimperzwam

Lijkt echt niet op de zwerminktzwam. Afmetingen, hoedrand niet gevoord, kleur te geelbruin, duidelijk velum en kijk behalve naar de hoed ook eens een keer met een loep 10x naar de steel. Bij de zwerminktzwam zie je dan hele fijne afstaande haartjes. Paddenstoelen op naam brengen is geen gokwerk maar zorgvuldig aanwezige kenmerken vergelijken met goede beschrijvingen en afbeeldingen. En nu niet opgeven maar een nieuwe poging wagen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

J.W. Jonker

Dag Hannie en Henk

Hier een foto van de onderkant, doorsnee en van de gehele paddenstoel.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

wimperzwam

Welke kleur hebben plaatjes van een inktzwam?

Mvgr.,
Henk Huijser.

J.W. Jonker

Dag Henk
Volgens mij hebben inktzwammen meestal donderkleurige plaatjes. Het is duidelijk geen inktzwam dus.
Ik had de meegebrachte exemplaren natuurlijk meteen moeten doorsnijden.
Helaas. Dan had ik dat ook meteen kunnen zien.
Wel heb ik geprobeerd om sporee te verkrijgen. Dat is (nog) niet gelukt.
Inmiddels ben ik aan het studeren welke paddenstoel dit zou kunnen zijn.
Ik denk franjehoed, mogelijk bundelfranjehoed, wellicht witsteelfranjehoed, vanwege de velumresten aan de rand van de hoed, en ook gezien de standplaats.
Vanavond ga ik er weer heen, om te zien of ik toch sporee kan winnen.
Je ziet het: opgeven is geen optie.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker.


J.W. Jonker

L.S.
Vanavond een aantal bewijsexemplaren meegenomen en sporee verkregen.
Moeilijk te zeggen wat voor kleur precies. Lijkt zwart. Kan ook purperzwart zijn.
Morgen bij daglicht zal ik het e.e.a. nogmaals verifiëren.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

J.W. Jonker

L.S.
Sporee bij daglicht gezien en bestudeerd. Blijkt bruin zwart te zijn, of eerder zwart met bruine elementen.
Foto bij warneming geplaatst.
Dan zou het bundelfranjehoed moeten zijn.
Of zit ik er naast?
Ben benieuwd.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

wimperzwam

Inderdaad een Psathyrella, lijkt zeker op de Bundelfranjehoed (niet 100% zeker?). Uit DNA onderzoek blijkt dat Inktzwammen en Franjehoeden nauw verwant zijn en dat is ook te zien aan de kleur van de sporee.

Mvgr.,
Henk Huijser.

J.W. Jonker

Dag Henk
Ik had 's-avonds gekeken naar de sporee. Ik dacht bij lamplicht dat het purperzwart was, maar bij daglicht bleek toch duidelijk dat de sporee zwart was met bruine elementen.
Vandaar dat ik nu wel zeker weet dat het de bundelfranjehoed moet zijn.
Het determineren van paddenstoelen is toch wel een vak apart. Maar het blijft ook leuk om te doen.
Bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

grietaf

Het is prettig om ergens heel zeker van te zijn, maar heb je ook een beschrijving van die soort gelezen?
In mijn veldgids staat dat de Bundelfranjehoed bij het spreiden van de hoed geen zichtbare velumresten heeft.
Grieta.

J.W. Jonker

Dag Grieta
Dat klopt.
Omdat ik in eerste instantie geen sporee kreeg, ben ik later teruggegaan om enkele exemplaren mee te nemen.
Er stonden vier van die bundels en ik heb van de oudsten een vijftal meegenomen. Deze waren valer van kleur en hadden inderdaad geen velumresten meer. Jammer genoeg heb ik er (toen) geen foto's van gemaakt.
Ga nog kijken of er iets van terug te vinden is.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker.

grietaf

Als je toch terug gaat kijk dan ook meteen even of de stelen echt met elkaar vergroeid zijn. Op de foto zie ik alleen stelen die dicht tegen elkaar aan staan.
Grieta.

J.W. Jonker

Dag Grieta
Vanavond ben ik terug geweest naar de vindplaats. Toen ik jou bericht las was ik al weer terug.
De paddenstoelen zijn bijna verdwenen.
M.b.t. de velumresten is daar niks meer van te zeggen. Daarvoor zijn ze te ver heen.
Ik heb nog wel een paar foto's gemaakt. Daarop is wel duidelijk te zien dat ze gebundeld staan (volgens mij)
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker.

grietaf

Dan zullen we het moeten doen met de foto's van de verse exemplaren.
Ik vind de paddenstoelen die daar op staan veel meer lijken op de Bleke franjehoed, het substraat klopt daar ook beter voor.
Grieta.

J.W. Jonker

Dag Grieta
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de waarneming aanpassen.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

wimperzwam

Grieta, ik heb wat twijfel bij de bundelfranjehoed al uitgesproken (helaas niet goed te zien, de steelbases problematisch?) twijfel ook bij de Bleke. De hoeden zijn wel erg bruin.

Mvgr.,
Henk Huijser.

grietaf

De laatste tijd heb ik aardig wat Bleke franjehoeden gezien (ook regelmatig mic. gecontroleerd) en de kleuren op de foto's vind ik niet vreemd voor die soort. Ook de groei op hout pleit voor de Bleke.
Deze keer ben ik vrij zeker voor mijn doen (98 procent)
Grieta.

wimperzwam

Grieta om de waarheid te zeggen mijn eerste indruk vooral bij de laatste foto was ook de Bleke, maar vooral de vraag van Jan Willem "is dit de Zwerminktzwam" deed vermoeden dat het kleintjes waren, neem daarbij de wat halfbolvormige bruine hoedjes en toen kwam de twijfel. Als jij er zeker van bent, heb ik daar geen moeite mee, mijn twijfel is nog niet weg. Wat denk je hoeveel bleke franjehoeden ik de laatste tijd heb gezien?

Mvgr,
Henk

grietaf

Zo blijft in ieder geval de twijfel in de wereld!
Grieta.

J.W. Jonker

Dag Grieta en Henk
Bij nader inzien heb ik dit voorjaar in de Flevopolder de zwerminktzwammen op de foto gezet.
Die waren een stuk kleiner dan deze. Hoedjes van ongeveer 1 tot 1,5 cm breed.
Achteraf bekeken had ik meteen moeten weten, dat het geen werfinktzwammen waren.
Van deze soort stonden vier groepjes vlak bij elkaar.
Die bruine exemplaren met klokvormige hoed waren aan de onderzijde plusminus 2 cm doorsnede.
De oudere exemplaren waar ik later sporee van heb verkregen waren in gespreide toestand  zo'n 3,5 cm
Wel herinner ik mij dat ik niet de grootsten heb meegenomen. Ze zaten trouwens met de stengels aan elkaar vast. Toen ik eenmaal dondergekleurde lamellen zag heb ik er niet meer verzameld.
Wellicht komen wij er dan nog uit wat het moet zijn?
En natuurlijk: ik had er meteen foto's van moeten maken, maar dat kan ik nu niet meer goed maken.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker