Precisie GPS ObsMapp 25-10-5?

Gestart door René Bult, augustus 17, 2014, 23:26:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

René Bult

Mijn vraag is hoe het komt dat ObsMapp nu standaard een precisie van 25 m bij een waarneming geeft. Vroeger was dat 10 m. Dit terwijl mijn smartphone altijd een nauwkeurigheid van 5 m aangeeft.



met vriendelijke groet,
René

René Bult

Ik was mogelijk niet helemaal. Ik bedoel dat op waarneming.nl een nauwkeurigheid van 25m wordt gegeven, terwijl ObsMapp 5m opgeeft op basis van de door de GPS-Android service aangeleverde gegevens.
met vriendelijke groet,
René

Alex Kwak

De precisie die de gps aangeeft is niet de precisie van de waarneming. Die waarneming kan immers iets zijn wat jij ziet 100 meter verderop.
Daarom is er voor gekozen om de gps-precisie niet te gebruiken en te kiezen voor een standaardwaarde.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

René Bult

Dan mijn 2e vraag. Waarom wordt bij iObs wel de GPS nauwkeurigheid aangehouden (tot 5m nauwkeurigheid mogelijk en bij handmatig invoeren je kunt kiezen voor 10m.
Dit is m.i. niet erg consequent. Bovendien denk ik dat voor bepaalde soortgroepen, zoals planten, de waarneming in vrijwel alle gevallen binnen 10m ligt terwijl  bij vogels een waarneming op 10m juist onzinnig is.





met vriendelijke groet,
René

hiskodevries

CiteerBovendien denk ik dat voor bepaalde soortgroepen, zoals planten, de waarneming in vrijwel alle gevallen binnen 10m ligt terwijl  bij vogels een waarneming op 10m juist onzinnig is.
dat is dus precies de reden waarom alex kiest voor een standaard waarde.
De maker van iObs wilde wel graag de 'gps precisie'  doorgegeven hebben, prima doen we dat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

René Bult

Ok ik begrijp het. Ik ging er even van uit dat de producten/diensten als waarneming.nl, iObs en Obsmapp onder één en dezelfde vlag vielen. Maar het zijn dus 3 afzonderlijke partijen die ieder hun eigen koers bepalen.
met vriendelijke groet,
René

hiskodevries

nee de 'partijen' bepalen zelf (in samenspraak met de gebruikers) wat ze in de mobiele app voor mogelijkheden aanbieden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op augustus 18, 2014, 09:38:07 AM
Daarom is er voor gekozen om de gps-precisie niet te gebruiken en te kiezen voor een standaardwaarde.
Als je kiest voor een standaard waarde, waarom sla je die dan op? Het ligt idd voor de hand om voor een pissebed te kiezen voor de gps-preciesie en voor walvissen en vogels af te wijken van de gps precisie.

René Bult

Dit item was al eerder aan de orde geweest, o.a http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=273021.msg1604209#msg1604209 zag ik
Ik ben het eens met de conclusie van Karin aldaar.


Het is natuurlijk waar dat het voor bepaalde soorten een schijnnauwkeurigheid is, maar het allerbelangrijkste ben je echter nu wel kwijt, nl dat je nooit meer kunt nagaan hoe nauwkeurig de locatiebepaling op dat moment werkelijk was. Want de nauwkeurigheid die de GPS aangeeft is nl geen schijnnauwkeurigheid: +- 5m is inderdaad ook die waarde. Dat apparaat verzint maar niet zoiets.
met vriendelijke groet,
René

Tom Damm

Nog wel wat eerder zelfs:

Citaat van: Tom Damm op november 24, 2010, 21:57:05 PM
Citaat van: hiskodevries op november 22, 2010, 12:25:11 PM
je hoeft die oude waarnemingne ook niet te wijzigen, dat vraagt niemand aan je.

Nee, maar ik vind het zonde, vandaar mijn vraag.

Citaat van: hiskodevries op november 22, 2010, 12:25:11 PM
op een pda kun je de precisie van de gps uitllezen wat nog niets zegt over de precisie van invoeren behalve als je iets invoert waar je boven op staat.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik stond trouwens op een mos  ;D  en zowel WnPDA als waarneming.nl (na het uploaden) weten dat, dus dan zou het handig zijn als één van die twee de waarneming op 10 m zet bij sessiele en minder mobiele soortgroepen, maar op 50 m bij vogels en wellicht zoogdieren! Dit komt de kwaliteit ten goede.

Groet, Tom
Groet, Tom