welke anjer ? toch geen steen ....

Gestart door Cees Veenema, juli 06, 2007, 21:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

#60
Citeer
CiteerOok deze hadden wat groeistof meegekregen en omdat ik rook rook ik ze niet, ik zat achter een vlinder aan toen ik hier tegenaan liep.
Cees zo vond ik die planten ook. Staatsbosbeheer heeft gepost maar de planters zijn niet gepakt! Toch zijn het wel leuke dingen die we tijdens het inventariseren tegenkomen. In ieder geval heb je nu weer voorraad gratis en voor niets en heel belangrijk zonder risico :lol:

De soort vind ik ook wel eens nabij volières het is dan opslag uit vogelvoer. Natuurlijk zijn die niet zo verzorgd.
In de jaren tachtig in Enkhuizen stonden ze nog als eens tussen de stoeptegels bij een flat waar veel jongeren woonden. Van naar beneden gevallen zaad, kan niet missen. Ook op oude vuilnisbelten zie ik ze nogal eens (o.a. Enkhuizen en Ermelo).

alegro

#61
Citeervervloek mij dan ook maar ,want wij stellen beheersadviezen op voor het Diemerpark.  :D
Ik kan je met de hand op het hart verzekeren dat jij niet tot de vervloekten behoorde, Elmar. ;)
CiteerIn zijn algemeen even ter relativering, is het zo dat de diversiteit  (ik weet ook wel dat een groot deel van de soorten
is uitgezaaid) erg toeneemt dankzij de verschillende maaimethoden. Uit onze monitoring blijkt dat ook nu weer.
Dat heb ik ook gezien. De "Noordhelling" van de Diemerzeedijk, waar veel Rietorchissen groeien, wordt niet volledig gemaaid, maar in gedeelten, en voor zover ik heb kunnen beoordelen ook afwisselend. (Helaas was dit jaar het gedeelte met Crepis biennis aan de beurt).
Citeer...dan kan het zijn dat een populatie van Duitsviltkruid weg is gemaaid, er zijn gelukkig meerdere plekken.
Het was voor mij vooral zuur omdat dit de plek was waar ik, na drie jaar tevergeefs speuren, het Duits Viltkruid voor de eerste keer aantrof. En wat mijn stemming er die dag niet beter op maakte was het uitzicht op het nogal deprimerende kunsteiland IJburg.
CiteerHet is ondoenlijk om van alle soortjes precies aan te geven waar ze staan en ze te ontzien, of later te maaien.
Dat begrijp ik. Aan de andere kant; mijn ervaring is dat bijzondere plantensoorten vaak voorkomen in zgn "overgangssituaties". Bijvoorbeeld op hellingen, in bosranden, oeverzones, of plekken waar gecultiveerd grasland overgaat in een ongecultiveerde struikgewaszone. "Mijn" Viltkruiden staan in zo'n overgangsgebied.

Mijns insziens zouden de beheerders van het Diemerpark daar wat meer rekening mee moeten houden. Wat ik nu zie is dat men angstvallig om groepjes armetierige aangeplante & tot mislukken gedoemde pogingen tot struikjes heenmaait, en tegelijkertijd met het nodige gebrek aan subtiliteit de overgangszones platmaait.
Grüezi mitenand,
Arjan