welke anjer ? toch geen steen ....

Gestart door Cees Veenema, juli 06, 2007, 21:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

magnolia

#2
Kartuizer anjer (?)
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Cees Veenema

Het leek me toe dat Pekanjers niet voor komen in zaadmengsels voor natuurgebieden of vergis ik me ?
Groet,

Cees

magnolia

Pekanjer heb ik als tuinplant gekocht. Kartuizer ook.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Cees Veenema

#5
Hoi Marien,

Ik zie dat je er intussen een Kartuizer van gemaakt hebt met ?
Ik durf zo wie zo geen uitspraak te doen.
Gaat om een waarneming in het natuurontwikkelingsgebied De Blinkerd bij Wijster.
Groet,

Cees

magnolia

#6
Dit zullen je enige foto's zijn? Geen foto van de stengel en/of bladeren?
Steenanjer is meer een liggende/kruipende soort. Gezien de overwegend lage beplanting lijkt het me niet dat hij via een steuntje het hogerop zoekt.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Cees Veenema

#7
ja nog één foto, helaas niet helemaal scherp.
plant was ongeveer 35 cm lang/hoog.
Groet,

Cees

magnolia

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Cees Veenema

Ja die heb ik wel maar niet van deze plant.
Ik had niet gedacht dat deze problemen op zou leveren anders had ik zeker de moeite genomen.
Groet,

Cees

magnolia

Je moet mij niet als expert zien. :wub:  
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#11
Echt details kan ik niet zien, maar het ziet er uit als Kartuizeranjer.
Voor de feestvreugde uitbarst toch wat teleurstellende kanttekeningen. De wilde plant is in Nederland uitgestorven, kwam voor in het IJsseldal en daar voor laatst in 1972. Wat nu gevonden wordt zijn verwilderde planten (nu wel ingeburgerd bij Amsterdam). Ook staat er Marjolein op de foto, ook zo'n plant die zich heel makkelijk vanuit tuinen uitzaait.

magnolia

#12
Citeerkwam voor in het IJsseldal
Vandaar dat hij in mijn tuin stond. :rolleyes:

Ik ben hem kwijt, vandaar nu dus bij Wijster.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

vastenhouw

#13
Ik vond vorig jaar ook nog een karthuizer anjer langs een weggetje bij Hoenderloo op de Veluwe.
Maar die zal dan ook wel verwilderd zijn vanuit een tuin.

Helaas pindakaas. :(
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Cees Veenema

#14
<a href='http://waarneming.nl/wn_details.php?id=1510494' target='_blank'>http://waarneming.nl/wn_details.php?id=1510494</a> ???


Een paar weken geleden ben ik hier voor het eerst geweest, ik heb hem toen niet meegenomen , Ik was totaal overdonderd door het natuurgeweld wat ik daar aantrof.
Zal er bij gelegenheid wat foto's van maken.

Hieronder een impressie .. zo gaat het honderden meters achter elkaar door met de mooiste bloemen en planten.
Groet,

Cees

magnolia

Als'ie nu overal weer op duikt, hoe is dan met zekerheid te zeggen dat hij uit Nederland verdwenen was?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

CiteerAls'ie nu overal weer op duikt, hoe is dan met zekerheid te zeggen dat hij uit Nederland verdwenen was?
Hij is ook niet uit Nederland verdwenen. Heel veel planten worden tegenwoordig uitgezaaid en daarbij ontsnapt er ook veel uit tuinen. Door dat uitzaaien kan je overal weer 'zeldzame' planten vinden. Vaak op plekken waar ze vroeger niet voorkwamen. Het zijn wel bepaalde soorten die je steeds weer terug ziet komen: anjers, klokjes (vooral rapunzelklokje), marjolein, toortsen, salie, ooievaarsbek (vooral die soorten met grote bloemen, zoals de beemdooievaarsbek), etc.

magnolia

#17
CiteerHet leek me toe dat Pekanjers niet voor komen in zaadmengsels voor natuurgebieden of vergis ik me ?
CiteerHieronder een impressie .. zo gaat het honderden meters achter elkaar door met de mooiste bloemen en planten.
CiteerGaat om een waarneming in het natuurontwikkelingsgebied De Blinkerd bij Wijster.

Is het gebied ingezaaid? Ik denk dat het van het Drents Landschap is? Je zou eens kunnen vragen wat ze gezaaid hebben dan.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

han.endt

#18
Als het ingezaaide planten zijn moeten ze ook niet ingevoerd worden in de database van Waarneming.nl. Dat is voor wilde planten. Dan kan ik ze wel in de tuin inzaaien en daarna gaan invoeren.......
Ik begrijp wel dat het mooi is, maar dat staat er helemaal los van.

Corryabbink

#19
CiteerAls het ingezaaide planten zijn moeten ze ook niet ingevoerd worden in de database van Waarneming.nl. Dat is voor wilde planten. Dan kan ik ze wel in de tuin inzaaien en daarna gaan invoeren.......
Ik begrijp wel dat het mooi is, maar dat staat er helemaal los van.
Han,
Bij Floron voeren we ze dan, als we er het nut van inzien, wel in met een code.
Dat zou in dit geval ook kunnen.
Later is dan te achterhalen hoe de soort in een gebied terecht gekomen is.
Natuurlijk ga je een Duizendblad niet invoeren met die code omdat die elders in een gebied van nature meest wel aanwezig is.

Ingezaaide terreinen en vooral die terreinen in natuurgebieden zijn toch voor de meeste floristen een gruwel.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik zou dit niet invoeren, wanneer dit gezaaid blijkt. Ook wanneer je een zaailijst hebt zou ik bijzonderheden die daar niet op staan niet invoeren.
Misschien met uitzondering van een enkel geval waarvoor je gegronde redenen kunt bedenken dat deze soort misschien spontaan is. Maar dan nog met aantekening van...


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#21
CiteerIk zou dit niet invoeren, wanneer dit gezaaid blijkt. Ook wanneer je een zaailijst hebt zou ik bijzonderheden die daar niet op staan niet invoeren.
Misschien met uitzondering van een enkel geval waarvoor je gegronde redenen kunt bedenken dat deze soort misschien spontaan is. Maar dan nog met aantekening van...
Ik wil voorstellen om ze dan wel in te voeren, maar als escape. Met bij bijzonderheden de mededeling ingezaaid met het jaar van inzaaien evt. bij benadering)

Cees Veenema

#22
Beste floristen,

Zoals bekend ben ik geen florist maar enkel een persoon die zich in de natuur vermaakt met het doen van allerlei waarnemingen.
Ik ga er van uit dat de floristen van de natuurbeschermings organisaties die zich bezig houden met de aanleg en verbetering van natuurgebieden goede redenen hebben om soorten bij te zaaien of in te zaaien.
Van veel voorkomende, minder voorkomende en zeldzame soorten.
Over de wenselijkheid hiervan kan ik ook niet meer dan een emotionele mening hebben.

Daarnaast worden ook bermen , taluds e.d. veelvuldig ingezaaid met allerlei planten.

In al deze gebieden worden deze planten waargenomen en ingevoerd op waarneming.nl.
Soms wordt daar door een administrateur wel commentaar bij geleverd maar ook vaak niet.

Los van de vraag of het tij nog te keren valt ben ik in ieder geval van mening dat het niet de taak van een natuurliefhebber/waarnemer moet zijn om op basis van zijn of haar eigen ondeskundige oordeel  bepaalde soorten in te voeren als escape.
Ik had Pieter al een voorbeeldje gestuurd betreffende een waarneming van een soort waarvan ik een verzoek
had gekregen om deze als escape in te voeren terwijl dezelfde soort in hetzelfde gebied al eerder door een andere waarnemer als zeker was ingevoerd en blijven staan.

Dan heb ik het nog niet eens over de Karthuizer Anjer die uitgestorven was en toch als zeker  ingevoerd blijkt te zijn..( ander gebied ).

Ik voel derhalve het meest voor het idee van Corry, waarbij de codering automatisch gaat  zoals bij de Pekbloem die ik ook in dit gebied gevonden heb.

Het aan te leggen criterium moet in ieder geval niet over gelaten worden aan amateurs zoals ikzelf.
Groet,

Cees

magnolia

Cees, dit forum gaat vaak over soorten en soortgenoten. Ik ben een soortgenoot van jou, tenminste als het gaat om het waarnemen en genieten van de kleine dingen om je heen.

Soms, als het me interesseerd, zoek ik naar achtergronden en probeer ik meer over een plant of een fenomeen te weten te komen.
Wat mij betreft zou alles op waarneming.nl geplaatst kunnen worden. Tenslotte is een waarneming volgens Van Dale:
Citeerwaar·ne·ming (de ~ (v.))
verwerking van de informatie die door de zintuigen is opgenomen => perceptie
Niet meer.
De vakmensen zouden dan maar moeten uitzoeken of het een waarneming van een escape of een uitgezaaid exemplaar is. Net als in de loop van de tijd soorten kunnen verdwijnen uit Nederland kunnen ze ook weer op een natuurlijke manier terugkomen lijkt me. En bewust herintroduceren kan voor andere individuen weer een steun in de rug zijn om zich te handhaven. Niet voor niets wordt door de Vlinderstichting gepromoot in particuliere tuinen allerlei vlindervriendelijke planten  neer te zetten.

Dus wat mij betreft is elke waarneming waardevol. De vakmensen moeten hem maar op waarde beoordelen.

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Corryabbink

#24
CiteerDus wat mij betreft is elke waarneming waardevol. De vakmensen moeten hem maar op waarde beoordelen

Daar ben ik het mee eens. Zelfs voor vakmensen is dat moeilijk! Daarom is het ook verstandig aan te geven of er al dan niet sprake is van inzaai, verwildering of nog iets anders.

Dat is in het begin heel moeilijk maar op den duur lukt dat zeker.

Voor mij was en is het soms ook onbegrijpelijk de plant staat er toch.........maar als je de achtergronden van een soort eenmaal weet dan wordt het eenvoudiger. In ons land zal het moeilijk blijven daar er maar weinig gebieden zijn waar niet door de mens ingegrepen is en wat is dan nog natuurlijk  :grin:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#25
CiteerDoor dat uitzaaien kan je overal weer 'zeldzame' planten vinden. Vaak op plekken waar ze vroeger niet voorkwamen. Het zijn wel bepaalde soorten die je steeds weer terug ziet komen: anjers, klokjes (vooral rapunzelklokje), marjolein, toortsen, salie, ooievaarsbek (vooral die soorten met grote bloemen, zoals de beemdooievaarsbek), etc.
Afgelopen weken heb ik weer eens een paar bezoekjes aan het Diemerpark besteed. De hele Noorwestelijke helft daarvan is 1 grote ingezaaide bloemenzee. Je vindt er minstens drie soorten anjers, een heleboel Grijskruid, diverse toortsen en allerlei andere "bijzondere" soorten.

Maar eigenlijk kwam ik daar niet voor. Ik kwam voor het Duits Viltkruid waarvan ik vorig jaar een mooie groeiplaats in het ruige ZO gedeelte had aangetroffen. Toen ik ze vorig jaar vond was minstens de helft al afgemaaid, maar een redelijk aantal had de slachting overleefd en was uitgegroeid tot een formaat waarvan in de Oecologische Flora wordt gemeld dat het in Nederland eigenlijk nauwelijks nog voorkomt.

Ook dit jaar vond ik er weer een aantal mooie planten die op dat moment net tegen de bloei aanzaten, maar toen ik een week later terugkwam bleek dat men dit keer geen genoegen had genomen met de helft, maar nu gewoon zonder pardon alles had weggemaaid. En voor de zekerheid was men er ook nog een paar keer dwars overheen gegaan.

Toen ik daarna weer terug naar huis fietste, links en rechts omgeven door alle kleuren van de regenboog + nog een paar, ja toen heb ik de Amsterdamnse Plantsoenenjunta wel even hartgrondig vervloekt.
Grüezi mitenand,
Arjan

pieternella

Erg is dat he? ik heb het ook wel eens gehad in Harderwijk langs het spoor. Helemaal blauw van de grasklokjes en toen ik het de volgende dag aan iemand wilde laten zien: alles weggemaaid..
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

laatvlieger

CiteerErg is dat he? ik heb het ook wel eens gehad in Harderwijk langs het spoor. Helemaal blauw van de grasklokjes en toen ik het de volgende dag aan iemand wilde laten zien: alles weggemaaid..
Weggemaaid is nog tot daar aan toe:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=23153&

Je moest eens weten hoe neergeslagen en teleurgesteld je je in zo'n geval voelt...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

pieternella

Zo ontzettend stom zoiets! Ik heb wel eens aktie ondernomen tegen de kap van  een witte Esdoorn van zo'n 100 jaar oud .. tevergeefs. Er moesten drie lelijke bungalows komen! Geld, he?
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Windekind

CiteerAfgelopen weken heb ik weer eens een paar bezoekjes aan het Diemerpark besteed. De hele Noorwestelijke helft daarvan is 1 grote ingezaaide bloemenzee. Je vindt er minstens drie soorten anjers, een heleboel Grijskruid, diverse toortsen en allerlei andere "bijzondere" soorten.

Maar eigenlijk kwam ik daar niet voor. Ik kwam voor het Duits Viltkruid waarvan ik vorig jaar een mooie groeiplaats in het ruige ZO gedeelte had aangetroffen. Toen ik ze vorig jaar vond was minstens de helft al afgemaaid, maar een redelijk aantal had de slachting overleefd en was uitgegroeid tot een formaat waarvan in de Oecologische Flora wordt gemeld dat het in Nederland eigenlijk nauwelijks nog voorkomt.

Ook dit jaar vond ik er weer een aantal mooie planten die op dat moment net tegen de bloei aanzaten, maar toen ik een week later terugkwam bleek dat men dit keer geen genoegen had genomen met de helft, maar nu gewoon zonder pardon alles had weggemaaid. En voor de zekerheid was men er ook nog een paar keer dwars overheen gegaan.

Toen ik daarna weer terug naar huis fietste, links en rechts omgeven door alle kleuren van de regenboog + nog een paar, ja toen heb ik de Amsterdamnse Plantsoenenjunta wel even hartgrondig vervloekt.
... dag Arjan,

vervloek mij dan ook maar ,want wij stellen beheersadviezen op voor het Diemerpark.  :D

In zijn algemeen even ter relativering, is het zo dat de diversiteit  (ik weet ook wel dat een groot deel van de soorten
is uitgezaaid) erg toeneemt dankzij de verschillende maaimethoden. Uit onze monitoring blijkt dat ook nu weer.

...dan kan het zijn dat een populatie van Duitsviltkruid weg is gemaaid, er zijn gelukkig meerdere plekken.

Het is ondoenlijk om van alle soortjes precies aan te geven waar ze staan en ze te ontzien, of later te maaien.

Al met al heeft het beheer dus een hele goede invloed gehad op het hele gebied.
En die Amsterdamse plantsoensjunta , zoals je ze noemt, heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd en staat erg open voor natuurvriendelijk beheer.


...dus ter relativering  :)


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins