4 bladwespen

Gestart door Wim Bakker, juli 05, 2007, 17:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Misschien kan iemand helpen met de volgende bladwespen:

1)

2)

3)

4)


1) op wilg

2) op sintjanskruid

3) op populier (?)

4) op appel

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

linda

1. ?
2. Zou Tenthredo balteata kunnen zijn(niet zeker), klopt wel met de waardplant.
3.?
4. Croesus septentrionalis
Groeten,

Linda

Wim Bakker

Bedankt Linda!

Nummer 2 zou kunnen kloppen, maar ik kan geen enkele afbeelding of beschrijving vinden.

Ik heb een probleempje met nummer 4.
Ik kan alleen maar vinden dat Craesus septentrionalis op Berk voorkomt, terwijl de larven van nr. 4 echt op een appelboom werden aangetroffen.
Zit Craesus septentrionalis ook op Appel (Malus)?

Is er ergens een tabel te vinden met Symphyta en waardplanten?
Ah, dit lijkt wel een aardig document: Kommentare zur Biologie, Verbreitung und Gefährdung der Pflanzenwespen Deutschlands.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

linda

Hallo Wim,

Craesus septentrionalis leeft op verschillende loofbomen, of Malus een bekende waardplant is durf ik zo niet te zeggen, maar ze zijn niet heel erg kieskeurig.
Je zou eens kunnen kijken op http://tech.groups.yahoo.com/group/sawfly/ (even aanmelden)bij files staat een lijst met waardplanten/soorten. Ze kunnen je daar misschien ook verder helpen met de soorten van je foto's
Groeten,

Linda

Wim Bakker

Linda,

Oeps, je had helemaal gelijk. De larven van 4) zaten inderdaad op berk.
Ik was in de war met een andere waarneming die we thuis hadden gedaan! :twisted:

Excuses!

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson