Te koop: Canon 400mm F5.6 L lens

Gestart door Theovanv, augustus 16, 2014, 23:05:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Wegens inkrimping lenzenverzameling te koop. Prachtige canon 400 mm f5.6 L kwaliteit telelens. Geweldige optische kwaliteit, vaste brandpunt (prime) en L glas, beter is er niet. Lens heeft wat gebruikerssporen maar dat heeft geen effect op de fotos hij is optisch en technisch helemaal in orde.

Prijs: 750 euro


Theo van Veenendaal

Theovanv

Ik heb de statiefgondel twv 125 gevonden, deze krijg je erbij.

Ik verlaag de prijs naar 700, dat is de bodemprijs.



Theo van Veenendaal

OlivierO

Ik heb (lichte!) interesse.

Wat is de nieuwprijs en van welk jaar is ze?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Theovanv

Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Nee, er is geen IS versie van de 400mm 5.6, dat is de 100-400 maar die is optisch een heel stuk minder. IS is ook eigenlijk niet nodig. Het compenseert alleen je eigen bewegingen, maar omdat je onderwerp ook beweegt moet je toch met sluitertijden sneller 1/200e of ideaal sneller dan 1/400e werken (vuistregel is mm brandpuntsafstand, dus 400), en dan zijn je eigen bewegingen ook sowieso geneutraliseerd. Ik heb er ook een Manfrotto monopod bij, dan ben je helemaal in 1 keer klaar, maar ik heb hem zelf 9 van de 10 keer uit de hand gebruikt.

Daarnaast is de lens erg handzaam, licht en met zn geweldige autofocus ook perfect voor birds in flight. Een betere lens is er niet als je niet meteen een investering van +5000 euro wil doen. Ik doe hem dan ook met pijn in het hart weg, maar soms moet je prioriteiten stellen. Misschien komt er in de toekomst weer een keer 1 ;)

Scherpteverschil 100-400 en 400:


Voorbeeldfoto's met deze lens gemaakt:
http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search_type2=&search_type3=&search=theovv&search2=&search3=&search_year=&personal_album=0
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Mooie platen! Dit lijkt zeker een upgrade tov m'n huidige Sigma 150-500.
Ik ben zeker geïnteresseerd, maar hij is ff boven budget...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

snwja3

Hmmm, ik wil Theo niet van zijn verkoop afhouden, maar wat hij boven doet is niet helemaal eerlijk.
Ik kan ook een onscherpe foto maken met de ene lens en een scherpe met de andere ...... is een verkooptruck die ook veel in winkels bij verkoop voorkeurmodellen (degene waar men provisie opkrijgt) LED TVs wordt uitgehaald.


Een zoomlens heeft het meest last van onscherpte aan de randen maar (bijna) niet in het middengedeelte.
Gebruik je een camera met een fullframe sensor, dan zal dit effect derhalve het meest opspelen en dat zal je (voornamelijk) op de randen zien.
Bij een camera met een niet fullframe (cropfactor) sensor wordt de buitenkant (en dus de onscherpe delen) er al uit gecropt en blijft het scherpe gedeelte over.
Daarnaast blijft de IS een pluspunt (zeker en altijd met uit de hand fotograferen) ook op de sluitertijden die Theo noemt.
Je kan dus met de genoemde zoomlens ook goede scherpe foto's maken .....
Een vaste lens geeft altijd betere scherpte, maar het verschil is dus niet zo groot als Theo doet lijken.
Sterker het verschil tussen deze 2 lensen is miniem, je gaat het verschil pas goed zien als je in het duurderde segment komt, bijvoorbeeld de 400mm 4.0 of 2.8 lens.


Voordeel van de zoomlens is dat je nog eens terug kunt zoomen, nadeel is dat je met dat zoomen wel stof de lens intrekt ......
De statiefgondel zit standaard bij de aankoop.


Alex,
maar zeker een upgrade tav je Sigma (mijn mening/ervaring)!

Wietze Janse

Theovanv

Dit is dus de reden dat ik dit soort dingen via pm doe. Als je nou nog een punt had gehad had ik het niet erg gevonden.

Het gaat me niet om de verkoop, ik heb genoeg belangstellenden.

Fijn dat je me nog als misleidend neer zet ook wietze, maar je weet kennelijk totaal niet waar je over praat dus bemoei je er dan aub ook niet mee. Dit is ook niet de plek daarvoor. Ik vertel gewoon een eerlijk verhaal, ELKE onafhankelijke website die lenzen test, onderzoekt en vergelijkt komt met deze resultaten voor wat betreft t verschil tussen deze twee lenzen en tussen zoom en primes in t algemeen. Daar komt deze afbeelding ook vandaan, dit gaat om onafhankelijke sites en niet om verkooppraat. En de verschillen zijn ook overgroot op cropcamera's getuige de testfotos die daarmee gemaakt worden. Ga maar kijken op dpreview en dergelijke sites. Overigens weet iedereen die iets met fotografie doet dat primes optisch beter zijn en daar komt veel meer bij kijken dan alleen scherpte.

Graag dus de verkooptopics met rust laten en materiaalduscussies elders voeren.

Iedere geïnteresseerde mag me via pm de oren van t hoofd vragen, ik kan testfotos sturen en de lens mag uiteraard vrijblijvend uitgebreid getest worden. ook nodig ik een ieder uit om eens wat reviews en testresultaten op te zoeken  voor onafhanwkelijke informatie, want neem t aub niet van mij aan, maar wees een kritische koper. Dat ben ik zelf ook.
Theo van Veenendaal

caliprobola

Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat Wietze een punt heeft. Ik denk niet dat Canon een lens zou verkopen die zulk belachelijk onscherp resultaat zou behalen als die linkse foto...

stevenvdb

Die vergelijkende foto is inderdaad erg misleidend. Het is inderdaad bekend dat de 100-400 met het diafragma helemaal open (f5.6) minder scherp is dan de 400 prime, maar op f6.3 en zeker op f7.1 zijn de verschillen zeer miniem. Dit neemt niet weg dat de aangeboden lens een prima lens is!

Gr, Steven

Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat