Hoofdmenu

Welke muis?

Gestart door Frank1989 VBN, augustus 15, 2014, 11:12:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frank1989 VBN

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87209039
onzeker Woelmuis spec. - Microtidae spec. gezien op 2014-08-14 Voorschoten (gemeente)
Foto's:






bij voorbaat dank Frank van Spelde
Frank van Spelde

Rob Koelman

#1
Apart beestje!

Hopelijk is het dier verzameld (bij voorkeur bewaren in vriezer, anders in potje met alcohol/spiritus).

Eerste indruk: melanistische veldmuis of anders een atypische jonge woelrat (vanwege de donkere kleur, die bij deze soort regelmatig voorkomt).

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Zo heel atypisch vind ik m niet voor woelrat, beetje grote oren.. Kan je uitleggen waarom, Rob?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Staart lijkt mij te kort voor Woelrat, ik ga voor een melanistische veldmuis.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 15, 2014, 17:07:12 PMZo heel atypisch vind ik m niet voor woelrat, beetje grote oren.. Kan je uitleggen waarom, Rob?

De totaalindruk is niet 'woelratterig': de oren zijn te groot, de staart is wel erg kort en de kop is niet 'oversized'.

Natuurlijk is het zo dat je bij een dergelijke donkere woelmuis automatisch aan woelrat denkt. Bij deze soort komen donkere exemplaren regelmatig voor. Maar ook andere woelmuizen kunnen melanistisch zijn, zij het een stuk zeldzamer.

Ik ben het eens met Maurice dat dit het meest op een melanistische veldmuis lijkt, maar zou dat graag bevestigd zien door o.a. onderzoek van het schedeltje.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op augustus 15, 2014, 17:30:33 PM
maar zou dat graag bevestigd zien door o.a. onderzoek van het schedeltje.


Daar zijn we het sowieso over eens ;)
Douwe van der Ploeg

Frank1989 VBN

Bedankt voor de reacties! Helaas niet het beestje meegenomen voor verdere studie.
Frank van Spelde