(Geelbaard) Roofvliegen???

Gestart door bjornvanlieshout, juli 06, 2007, 11:55:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo Allemaal,

Hier twee foto's van roofvliegen. Zijn het alletwee geelbaard roofvliegen (Eutolmus rufibarbus)???





m.v.g.
Bjorn

Mark van Veen

:duim:

Zie de zwarte poten en het uitsteekseltje onder het genitaal van deze mannen. De bovenste is wat zielig (zie vleugels), mogelijk net uitgekomen. Zie bij de bovenste ook de gele beharing op de poten, die het zwart wat maskeert.
groet,

Mark van Veen

bjornvanlieshout

Dank voor de reactie!

CiteerZie de zwarte poten en het uitsteekseltje onder het genitaal van deze mannen.
Zie bij de bovenste ook de gele beharing op de poten, die het zwart wat maskeert.

Zijn dit kenmerken waaraan je de geelbaardroofvlieg herkent, of waaraan je kunt zien dat het mannetjes zijn??? Ik neem aan dat je met het 'uitsteekseltje' onder het genitaal duidt op het uiteinde van het achterlijf? (sorry, ik ben nog maar een leek...)

Citeer
De bovenste is wat zielig (zie vleugels)

Was me ook al opgevallen. Ach, ik heb libellen gezien met ernstigere foutjes, die toch nog vlogen... Misschien valt het allemaal nog wel mee?

m.v.g.
Bjorn

Mark van Veen

Genitaal is het geslachtsorgaan, die bij roofvliegen zichtbaar aan de achterlijfspunt zitten. Het ziet er bij mannetjes roofvlieg als 'tangetjes' uit (de foto geeft aan wat ik wat onbeholpen met tangetjes bedoel). Het uitsteeksel is dat harige ding onder die tangetjes, iets kleiner, half naar onder/achter gericht. Zo een uitsteeksel hebben alleen mannetjes van een klein aantal soorten, waarmee het een heel goed determinatiekenmerk is (zelfs als alle poten weg zouden zijn).

Vrouwtjes hebben een soort legboor, glimmend en puntig.

Ergo:
Het is een mannetje, want achterlijfspunt met 'tangetjes'

Het is een geelbaardroofvlieg want zwarte poten en extra harig uitsteekseltje onder 'tangetjes'.
groet,

Mark van Veen

bjornvanlieshout

Is helder! Dank? :duim:

m.v.g.
Bjorn