Boommarters terug in het Groene Woud

Gestart door mlahaye, november 10, 2008, 09:09:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

mlahaye

Bericht uit Brabant. De afgelopen weken zijn 6 jonge boommarters (met zender) losgelaten in het Groene Woud: http://www.schijndel.sp.nl/diverse/Boommar...ud_27102008.pdf

Meldingen of vondsten van gezenderde dieren zijn van harte welkom bij de WBN of op waarneming.nl

Maurice
Admin  

Freek Verkerk

Leuk initiatief,

Wat mij opvalt is dat de zenders kennelijk al zo klein zijn dat boommarters ermee uitgerust kunnen worden, dat ze niet te zwaar zijn voor die dieren. Maar kennelijk wordt er nog wel een oude techniek gebruikt want de dieren moeten nog wel met een auto opgespoort worden. Volgens mij heeft de nieuwste techniek GPS ingebouwd en zenden ze periodiek sms-jes met data zoals hun positie en mogelijk nog meer, maar vraag me wel af wat dat dan zou zijn. Temperatuur misschien.

Ik had ergens gelezen dat trekvogels ook al met dat soort kleine zenders waren uitgerust waarbij verrassende trekroutes ontdekt werden. Ik vraag me af waarom er voor deze oude arbeidsintensieve en dus kostbare techniek gekozen is.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rene Janssen

Hoi Freek,

Wanneer er een keuze moet worden gemaakt tussen de verschillende type zenders, zijn gewicht, levensduur, frequentie, nauwkeurigheid, bereik, constant uitzenden of eens per dag, hoe uit te lezen (GPS, Bleutooth, antenne) ook keuzes die een eindkeuze noodzakelijk zijn om af te wegen.

Bij de boommarters willen ze een lichte, kleine zender, die constant weergeeft waar die op de 10 meter nauwkeurig zit, in een frequentie die in Nederland is toegestaan met een goed doordringbaar vermogen maar ook bereikbaar op lange afstand)... helaas wil dat momenteel nog niet lukken met GPS- zenders...


René
René Janssen

Johannes Regelink

De roofvogels die gezenderd zijn, zijn dag actieve vogels met een zonnecel. Hierdoor wordt de accu steeds weer opgeladen. Bij nachtactieve dieren (zoals boommarters maar ook uilen) is het niet mogelijk ivm de stroomvoorziening. Batterijen zijn nog te groot om zonder zonnecel te kunnen.

Freek Verkerk

#4
CiteerDe roofvogels die gezenderd zijn, zijn dag actieve vogels met een zonnecel. Hierdoor wordt de accu steeds weer opgeladen. Bij nachtactieve dieren (zoals boommarters maar ook uilen) is het niet mogelijk ivm de stroomvoorziening. Batterijen zijn nog te groot om zonder zonnecel te kunnen.
Ik weet dat er ook horloges zijn die door de beweging zichzelf opladen, dat is ook een mogelijkheid.

Als ik meedoe aan hardloop evenementen Halve marathons, dan heb ik een chip op mijn schoen en die wordt opgeladen als ik over een mat loop. Voor dieren met vaste patronen is dat ook een optie.

Ze stellen ook hoge eisen; ze willen continue weten waar de dieren zijn op 10 meter nauwkeurig 24 uur per dag. Maar die gegevens worden dan alleen zo nu en dan verzameld, namelijk als de auto in de buurt is.

Ik ken andere systemen die met GPS en GSM werken en periodiek (dagelijks) 1 sms je versturen met hun positie. Die hangen dan aan Lynxen. Dat soort systemen werken jaren zonder opgeladen te worden. Maar dan willen ze weten wat de territoria zijn van individuele dieren.

Bij die vogels wilden ze trekroutes weten.

Wat willen ze bij die marters weten?

Ik kan me ook herinneren dat ze otters ook op die manier hadden gezenderd, maar dat er ook gewoon dieren verdwenen, die probeerden ze dan nog met kleine vliegtuigjes op te sporen. Ik kan me ook indenken dat ze hier ook dieren kwijt gaan raken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johannes Regelink

Tja, manieren om de stroomvoorziening te optimaliseren zijn er wel. Maar tot op heden is er nog geen techneut het gelukt zenders in combinatie met de accu zo klein te maken dat ze bij boommarters gebruikt kunnen worden.

Overigens dient een zender bij vliegende zoogdieren (als vleermuizen) altijd minder dan 5% van het lichaamsgewicht zijn (bij vleermuizen dus vrijwel altijd onder de 0,5 gram).

Ja, op dit moment worden de boommarters alleen gevolgd als ze actief zijn. Voornamelijk aan het begin en eind van de nacht. Volgens mij willen ze weten hoe ze zich in hun nieuwe leefgebied bewegen. Zo is het mogelijk dat ze het gebied uit gaan, ze snel een verkeersslachtoffer worden enz. Het is dus zinvol om te kijken of het bijplaatsen van deze dieren wel zinvol is en of er nu een houdbare populatie kan ontstaan.

mlahaye

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/braba...-boommarter.ece

Interview met Jaap Mulder. De uitgezette boommarters doen het best goed!

Maurice

Freek Verkerk

Citeerhttp://www.brabantsdagblad.nl/regios/braba...-boommarter.ece

Interview met Jaap Mulder. De uitgezette boommarters doen het best goed!

Maurice
Na 3 maanden leven er nog 2 van de 6 en is er een zoek. Alleen mannetjes. Het is nog geen levensvatbare populatie, maar het begin is er. Het beste zouden natuurlijk werkende ecologische verbindingszones zijn. Maar voorlopig is herintroductie een goede work-around.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jan cuppen

Citeer
Citeerhttp://www.brabantsdagblad.nl/regios/braba...-boommarter.ece

Interview met Jaap Mulder. De uitgezette boommarters doen het best goed!

Maurice
Na 3 maanden leven er nog 2 van de 6 en is er een zoek. Alleen mannetjes. Het is nog geen levensvatbare populatie, maar het begin is er. Het beste zouden natuurlijk werkende ecologische verbindingszones zijn. Maar voorlopig is herintroductie een goede work-around.
Zonder verdere herintroductie van vrouwelijke boommarters zou je ook kunnen stellen dat het begin van het einde van de boommarter in deze contreien in zicht is :(  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Draak

Er is ook een vrouwtje uitgezet, alleen haar zender is niet terug te vinden. Wel ligt die in het water en zij was heel handig, dus ikzelf denk dat ze deze al zwemmend heeft af kunnen krijgen. Ook is er natuurlijk nog een doorgang naar Belgie toe. Maar hopenlijk gaan deze marters inderdaad voor een nieuwe populatie zorgen in Brabant en Limburg.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Freek Verkerk

#10
CiteerEr is ook een vrouwtje uitgezet, alleen haar zender is niet terug te vinden. Wel ligt die in het water en zij was heel handig, dus ikzelf denk dat ze deze al zwemmend heeft af kunnen krijgen. Ook is er natuurlijk nog een doorgang naar Belgie toe. Maar hopenlijk gaan deze marters inderdaad voor een nieuwe populatie zorgen in Brabant en Limburg.

Grthnx Draak
Als ik de kaart zie van de waarnemingen van Boommarters dan zie ik de veluwe en de utrechtse heuvelrug vrijwel helemaal bedekt, maar vreemd genoeg Brabant en Limburg vrijwel maagdelijk. Vreemd vind ik dat, want ik had ze hier wel verwacht, het is toch vrij bebost gebied. Wat is hier gebeurt? Zijn ze in het verleden uitgeroeid? en hoe dan? Ook een slecht teken dat ze nog niet uit zichzelf zijn teruggekomen via Belgie.

waarnemingen in Belgie van de boommarter

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Draak

De boomarters zijn dus in het zuiden "bijna" uitgeroeid vandaar ook dit project om ze daar weer terug te krijgen. Vanuit de veluwe en de heuvelrug zullen ze daar niet in slagen vanwegen het oversteken van de grote rivieren. Ook kan dit dus voor Belgie een mogenlijkheid zijn om de boommarter terug te krijgen in gebieden waar ze eerder waren uitgeroeid . Maar juist ook in brabant en limburg omdat er daar idd geweldige natuur is voor deze martersoort. Dus komende jaren zal belangrijk hiervoor zijn. Maar ook dat waarnemingen door gegeven worden ook van aangereden dieren, ze zijn gezenderd en gechipt.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

maurice.lahaye


Het Groene Woud is dan wel niet om de hoek, het is wel erg zuidelijk voor een boommarter.http://waarneming.nl/waarneming/view/87057207


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

Inmiddels zijn er ook al wat waarnemingen van boommarters uit België : http://waarnemingen.be/soort/maps/376  zo te zien zijn er gewoon Boommarters ten oosten van de lijn Bergen op Zoom - Brussel.


Als ik de kaart van waarnemingen in Nederland bekijk is Brabant en Limburg nog niet zo druk bezet. Alleen in de buurt ven Bergen op zoom lijkt nu iets te zitten. Vandaar uit kan nu heel Brabant bevolkt worden lijkt me, ze zijn duidelijk de rivieren over. En in Brabant en Limburg zijn hier en door ook bomen en een geschikte omgeving lijkt me.


Maar nu de techniek is voortgeschreden met zenders en bewegingscamera's op ecoducten etc zou er een nieuwe poging gedaan kunnen worden door ARK bijvoorbeeld om in Brabant of Limburg Boommarters uit te zetten. Bijvoorbeeld in samenwerking met het wilde kattenproject bij het drielanden punt. Katten en boommarters hebben een vergelijkbaar formaat en als de infrastructuur zoals camera's er al is kan er vrij makkelijk nog een soort aan worden toegevoegd. Alleen het geld zal wel een probleempje worden, maar mogelijk is daar ook wel budget voor te vinden. Ik moet dus wel constateren dat de waarnemingen erop lijken te wijzen dat het oorspronkelike uitzettingsproject niet volledig geslaagd is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

Leuke toevoeging die Vlaamse gegevens  :duim: .


Uitzetten door Ark is juist niet nodig (afhankelijk van je persoonlijk standpunt/visie op de maakbaarheid van natuur), want nu er kennelijk (toch) migratie is in het Zuiden van Nederland is het kwestie van geduldig wachten. De natuur-infrastructuur is grotendeels wel aanwezig: ecoducten, fauna-tunnels, etc. Bovendien, waar zou je de dieren vandaan moeten halen? Er is geen kweekprogramma voor boommarters. En, nog belangrijker, boommarters kunnen echt flinke afstanden afleggen, soms zelfs enkele tientallen kilometers.


Het zal vooral rustig afwachten zijn tot ook Limburg en Brabant weer gekoloniseerd zijn door deze prachtige soort. Het eerdere uitzet-experiment in het Groene Woud is, mijninziens, vooral niet geslaagd (of juist wel -> de mogelijke oorzaak van het niet voorkomen werd duidelijker), doordat verschillende dieren een 'onnatuurlijke' dood vonden. De houding van de lokale 'groene mensen' is kennelijk erg belangrijk.


Maurice
(op persoonlijke titel)



2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

Je leert natuurlijk veel van experimenten. Het is ook goed te weten dat er veel "onnatuurlijke"sterfte is. Ik weet ook dat veel vogelliefhebbers bijvoorbeeld roofdieren die het op de vogels gemunt hebben graag doden. Veel wetten hebben ook niet veel draagvlak onder de bevolking. Als automobilist zie ik hoe massaal er te snel gereden wordt en als voetganger zie ik hoeveel mensen er door rood licht lopen. Ik zie ook veel fietsers zonder licht. In Nederland wordt gewoon massaal de wet overtreden en dat er dan mensen (zogenaamde natuurliefhebbers) marters doodmaken verbaast mij niets. Het is een beetje de cultuur van dit land.


En in principe komt inderdaad de marter uit zichzelf terug. Misschien moet er iets aan de onnatuurlijke sterfte gedaan worden door voorlichting bijvoorbeeld.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ducheineWim

Volgens mij zit er al jaren een populatie boommarters in het Heidebos in de buurt van Wachtebeke in Oost-Vlaanderen, net onder Zeeuws-Vlaanderen. En daar is enige tijd geleden een Boommarter (verkeersslachtoffer) gemeld in de buurt van Terneuzen. Ik heb dat bij Waarneming.nl of be gelezen. De kaart van het spreidingsgebied van de Boommarter lijkt mij niet goed/up-to-date.

Wim
Wim Ducheine

maurice.lahaye

Hallo Wim,


Dat klopt, die populatie wordt (werd) actief bestudeerd door Koen Vanden Berge van het INBO. Op de kaart van waarnemingen.be staat ook een stip uit die regio, dus lijkt mij de verspreidings wel redelijk compleet. En ja, het verspreidingsbeeld is natuurlijk ook afhankelijk van wat waarnemers invoeren. De boommarter uit Zeeuws-Vlaanderen (met zender) betrof het jonge mannetje Alain: http://waarneming.nl/waarneming/view/83808691


Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Freek Verkerk

Als je de kaart zo ziet is het internationale perspectief interessant. We wonen niet op een eiland. Interessant is ook Duitsland en Frankrijk. Het is mogelijk interessant als waarneming.nl en/of Observado ook daarnaartoe uitbreid. Moet dan wel in de locale talen (Duits en Frans) anders is de acceptatie niet zo hoog.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

Observado is in meer dan 20 talen beschikbaar inclusies fries,Frans en amharic
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op augustus 13, 2014, 21:27:36 PMObservado is in meer dan 20 talen beschikbaar inclusies fries,Frans en amharic

Beetje off topic en met het risico dat nu half Friesland gaat reageren...  ;D :

Apart dat Fries altijd zo prominent naar voren komt. Zie bijvoorbeeld de oudere drukken van de Heukels flora, waar plantennamen niet alleen in Engels en Frans, maar ook in het Fries werden gegeven. Streeknamen uit andere provincies / regio's werden niet genoemd, terwijl de bewoners daarvan minstens net zoveel recht hadden (en hebben!) op het weergeven van plantennamen in hun eigen taal / dialect. Verder bestaat volgens sommigen Fries niet meer als taal, doordat er tegenwoordig teveel 'Hollandse woorden' in zitten.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

#22
@Rob. Als je op deze weg door blijft redeneren, dan komt de echte Fries wel in me naar boven voor een uitvoerig pleidooi waarom de Friese taal - anders dan de talrijke dialecten - naast andere talen in vele schriftelijke verhandelingen als taal wordt opgenomen.  ;)

hiskodevries

#23
Rob, kijk uit. Dit gaat gedonder geven. Ach en het heeft wel wat http://waarneming.nl/index.php?lang=fy&local=nl
Persoonlijk vind ik de site in Armeens het fraaist http://waarneming.nl/index.php?lang=hy&local=nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

martenboonstra

#24
Haha..heb de Friese strijdkreet toch maar weer net op tijd uit de tekst verwijderd...het is echt prachtig om te zien alle Friese soortnamen. Sommige benaderen heel kort maar krachtig de omschrijving van de soort. Toch is het voor mij af en toe ook effe checken....