Zeldzaamheden in de WP

Gestart door Vincent Hart, augustus 13, 2014, 18:15:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 09:32:55 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 08:54:44 AM
Klimaatverandering?
1 opmerkelijk fenomeen direct willen linken aan klimaatverandering, daar doe je beter niet aan mee. Dan ben je in hetzelfde bedje ziek als diegenen die klimaatverandering ontkennen omdat het eens enkele dagen goed vriest in de winter...
Je ziet het vraagteken in mijn reactie duidelijk over het hoofd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

caliprobola

De vraag stellen is al een stap te ver... Je kan er immers het antwoord niet op geven en dan impliceert de vraag al de suggestie dat dit de oorzaak zou zijn.

HPM

Citaat van: Peter de Vries op juli 02, 2017, 21:04:40 PM

In het zuiden van Duitsland, ergens in de deelstaat Hessen, broedt momenteel een paartje Zwartkopgors. Dit is het eerste Duitse broedgeval.

700-800 kilometer out of range en dan ook nog samen de Alpen overgestoken.
Herman van der Meer

Cygnus

#1353
Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 08:54:44 AM
Klimaatverandering?

Op basis van 1 geval is hier uiteraard nog niet veel over te zeggen, maar het kan de eerste stap van een trend zijn. Na de eerste broedgevallen van Grote en Kleine Zilverreigers in de jaren zeventig in Nederland werden het er ook steeds meer. In de Climatic Atlas of European Breeding Birds uit 2007 wordt ook voorspeld dat de Zwartkopgros zich flink naar het noorden gaat uitbreiden, tot in Hongarije/Slowakije in het oosten van Europa en tot in Noord-Frankrijk in het westen van Europa. Duitsland blijft leeg volgens die voorspelling. Het paartje in Hessen is zijn tijd dus ver vooruit.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 10:22:44 AM
De vraag stellen is al een stap te ver... Je kan er immers het antwoord niet op geven en dan impliceert de vraag al de suggestie dat dit de oorzaak zou zijn.
Dat ben ik met je oneens. Vragen stellen mag altijd. Er op voorhand van uitgaan dat je het antwoord kent, dat mag niet. In de levende natuur zijn op allerlei plaatsen aanwijzingen te vinden dat organismen zich aanpassen aan het veranderende klimaat. Dit op voorhand uitsluiten van onderzoek (wat je doet door er geen vragen over te willen horen) is kortzichtig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op juli 03, 2017, 10:34:20 AM
Citaat van: Peter de Vries op juli 02, 2017, 21:04:40 PM

In het zuiden van Duitsland, ergens in de deelstaat Hessen, broedt momenteel een paartje Zwartkopgors. Dit is het eerste Duitse broedgeval.

700-800 kilometer out of range en dan ook nog samen de Alpen overgestoken.
Goede opmerking. Hoeveel zitten er al tussen zonder opgemerkt te zijn....?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 03, 2017, 19:14:44 PM
Citaat van: HPM op juli 03, 2017, 10:34:20 AM
Citaat van: Peter de Vries op juli 02, 2017, 21:04:40 PM

In het zuiden van Duitsland, ergens in de deelstaat Hessen, broedt momenteel een paartje Zwartkopgors. Dit is het eerste Duitse broedgeval.

700-800 kilometer out of range en dan ook nog samen de Alpen overgestoken.

Goede opmerking. Hoeveel zitten er al tussen zonder opgemerkt te zijn....?

En hoeveel in Nederland zonder opgemerkt te zijn?
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 09:32:55 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 08:54:44 AM
Klimaatverandering?
1 opmerkelijk fenomeen direct willen linken aan klimaatverandering, daar doe je beter niet aan mee. Dan ben je in hetzelfde bedje ziek als diegenen die klimaatverandering ontkennen omdat het eens enkele dagen goed vriest in de winter...
In het erg recente paper over hybridisatie tussen Zwartkopgors en Bruinkopgors in Iran, hebben de auteurs op basis van de huidige verspreiding een voorspelling gedaan op basis van klimaatgegevens, waar de soort voor zou kúnnen komen. Nogmaals, enkel op basis van klimaatgegevens, met de bijbehorende cirkelredenatie.
Op basis van die modellen (met alle aannames er bij!) zou zuid Duitsland NIET geschikt zijn om te broeden. Daarmee zou ik voor nu aannemen dat dit een extreme zeldzaamheid is, en geen klimaatverandering.

http://www.bioone.org/doi/full/10.5253/arde.v105i1.a5
Thijs Fijen

Cygnus

Citaat van: Thijs Fijen op juli 03, 2017, 20:19:00 PM
Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 09:32:55 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 08:54:44 AM
Klimaatverandering?
1 opmerkelijk fenomeen direct willen linken aan klimaatverandering, daar doe je beter niet aan mee. Dan ben je in hetzelfde bedje ziek als diegenen die klimaatverandering ontkennen omdat het eens enkele dagen goed vriest in de winter...
In het erg recente paper over hybridisatie tussen Zwartkopgors en Bruinkopgors in Iran, hebben de auteurs op basis van de huidige verspreiding een voorspelling gedaan op basis van klimaatgegevens, waar de soort voor zou kúnnen komen. Nogmaals, enkel op basis van klimaatgegevens, met de bijbehorende cirkelredenatie.
Op basis van die modellen (met alle aannames er bij!) zou zuid Duitsland NIET geschikt zijn om te broeden. Daarmee zou ik voor nu aannemen dat dit een extreme zeldzaamheid is, en geen klimaatverandering.

http://www.bioone.org/doi/full/10.5253/arde.v105i1.a5

Het onderzoek is gedaan op basis van aannnames, ze kunnen ook gewoon een of meerdere onjuiste aannames hebben gedaan.

Het zou mij trouwens ook niet verbazen als na uitkammen van de omgeving van dat paartje blijkt dat er meer Zwartkopgorzen in de buurt broeden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Thijs Fijen

Citaat van: Cygnus op juli 03, 2017, 22:06:42 PM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 03, 2017, 20:19:00 PM
Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 09:32:55 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 08:54:44 AM
Klimaatverandering?
1 opmerkelijk fenomeen direct willen linken aan klimaatverandering, daar doe je beter niet aan mee. Dan ben je in hetzelfde bedje ziek als diegenen die klimaatverandering ontkennen omdat het eens enkele dagen goed vriest in de winter...
In het erg recente paper over hybridisatie tussen Zwartkopgors en Bruinkopgors in Iran, hebben de auteurs op basis van de huidige verspreiding een voorspelling gedaan op basis van klimaatgegevens, waar de soort voor zou kúnnen komen. Nogmaals, enkel op basis van klimaatgegevens, met de bijbehorende cirkelredenatie.
Op basis van die modellen (met alle aannames er bij!) zou zuid Duitsland NIET geschikt zijn om te broeden. Daarmee zou ik voor nu aannemen dat dit een extreme zeldzaamheid is, en geen klimaatverandering.

http://www.bioone.org/doi/full/10.5253/arde.v105i1.a5

Het onderzoek is gedaan op basis van aannnames, ze kunnen ook gewoon een of meerdere onjuiste aannames hebben gedaan.

Dat schrijf ik toch overduidelijk?

Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze geen onzin hebben aangenomen, en dat lijkt me ook te verwachten van een peer review artikel.
Het is echter goed om de aannames in ons achterhoofd te houden en te weten dat modellen geen waarheid projecteren, maar enkel een oefening zijn.
Thijs Fijen

caliprobola

Citaat van: Oenanthe op juli 03, 2017, 12:25:27 PM
Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 10:22:44 AM
De vraag stellen is al een stap te ver... Je kan er immers het antwoord niet op geven en dan impliceert de vraag al de suggestie dat dit de oorzaak zou zijn.
Dat ben ik met je oneens. Vragen stellen mag altijd. Er op voorhand van uitgaan dat je het antwoord kent, dat mag niet. In de levende natuur zijn op allerlei plaatsen aanwijzingen te vinden dat organismen zich aanpassen aan het veranderende klimaat. Dit op voorhand uitsluiten van onderzoek (wat je doet door er geen vragen over te willen horen) is kortzichtig.
Ik sluit niets op voorhand uit van onderzoek maar zeg gewoon dat je 1 aparte waarneming niet kan gebruiken als bewijs voor dergelijke grote fenomenen. Jij linkt hier op die manier dus twee verschillende dingen aan elkaar. 1 aparte waarneming kan nooit een aanwijzing zijn van dergelijke grote wijzigingen, als je een hele hoop waarnemingen samen analyseert dan kan je daar uiteraard wel aanwijzingen voor vinden. 1 weekje met vrieskou zegt niets over een wijzigend klimaat maar een hele hoop weerwaarnemingen over een langere periode kan dat wel. 1 waarneming van een broedkoppel zwartkopgors ver buiten het verspreidingsgebied zegt niets over een verschuiving van dat verspreidingsgebied door wat voor invloed dan ook, een hele reeks waarnemingen gespreid in de tijd kan daar wel aanwijzingen toe geven.
Met mijn eerste commentaar wou ik gewoon aangeven dat het gevaarlijk is in dezelfde val te trappen als klimaatontkenners om luid te roepen bij 1 losstaand fenomeen dat niet lijkt aan de algehele trend te voldoen. Als we bij elke aparte waarneming roepen dat het wel zo is dan doen we eigenlijk net hetzelfde. Willen we klimaatontkenners echt definitief in het ongelijk krijgen dan moeten we strikt vasthouden aan wat wetenschappelijk vast te stellen is en in onze communicatie enkel grondig geanalyseerde data gebruiken.

Oenanthe

#1361
Ik heb niets als bewijs aangevoerd, ik heb niets beweerd en ik heb niets op voorhand aangenomen of ontkend. Ik heb enkel een suggestie gedaan en dat wil je maar niet zien Pieter. Dat is het laatste wat ik over deze kwestie kwijt wil.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

#1362
Citaat van: Oenanthe op juli 04, 2017, 07:43:22 AM

Ik heb niets als bewijs aangevoerd, ik heb niets beweerd en ik heb niets op voorhand aangenomen of ontkend. Ik heb enkel iets gesuggereerd. Ik heb enkel een suggestie gedaan en dat wil je maar niet zien Pieter. Dat is het laatste wat ik over deze kwestie kwijt wil.

Maar als biotoop geen beperkende factor is zou ik onder invloed van klimaatverandering een meer geleidelijke areaaluitbreiding (of verschuiving) verwachten en niet een dergelijke grote sprong voorwaarts van een enkel paar.
Herman van der Meer

caliprobola

Citaat van: caliprobola op juli 03, 2017, 10:22:44 AM
De vraag stellen is al een stap te ver... Je kan er immers het antwoord niet op geven en dan impliceert de vraag al de suggestie dat dit de oorzaak zou zijn.
Citaat van: Oenanthe op juli 04, 2017, 07:43:22 AM
Ik heb niets als bewijs aangevoerd, ik heb niets beweerd en ik heb niets op voorhand aangenomen of ontkend. Ik heb enkel een suggestie gedaan en dat wil je maar niet zien Pieter. Dat is het laatste wat ik over deze kwestie kwijt wil.
Hoe bedoel je, dat wil ik niet zien? Enkele posts voordien zeg ik dat je de suggestie gedaan hebt en dat een dergelijke suggestie doen bij ieder iet of wat in het oog springend fenomeen een verkeerde strategie is.


Cygnus

Citaat van: Thijs Fijen op juli 03, 2017, 23:46:46 PM

Dat schrijf ik toch overduidelijk?

Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze geen onzin hebben aangenomen, en dat lijkt me ook te verwachten van een peer review artikel.
Het is echter goed om de aannames in ons achterhoofd te houden en te weten dat modellen geen waarheid projecteren, maar enkel een oefening zijn.

Ja hoor, helemaal mee eens. Het blijft een voorspelling van wat er in de toekomst (mogelijk) gaat gebeuren. Voorspellen van de toekomst is, peer reviewed of niet, per definitie met onzekerheden omgeven. Pas achteraf kan vastgesteld worden hoe realistisch hun aannames zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: frankneijts op juni 13, 2017, 19:11:57 PM
Citaat van: Peter de Vries op juni 13, 2017, 16:05:51 PM
Naast de Brilgrasmus die sinds 8 juni zit te zingen bij Feldberg in het Zwarte Woud is er vanmiddag in Duitsland een tweede (ook zingende) vogel ontdekt. Deze zit dichterbij, in de Eifel bij Umfeld Müsauelsberg, bij het dorpje Schleiden.

Pak-m-beet n uurtje rijden van de Limburgse grens (ca. 50 km. hemelsbreed): da's heel wat dichterbij dan het dichtstbijzijnde broedgebied in Zuid-Frankrijk .. B)

Die bij  Schleiden zit er nog steeds, zingend en wel.
Herman van der Meer

Maarten Hotting

Groet,
Maarten


Edwin Russer

Amoerroodpootvalk gisteravond in Engeland/Cornwall ontdekt, vanochtend ook nog aanwezig.

http://www.cbwps.org.uk/cbwpsword/sightings/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

https://twitter.com/jrmjones/status/883355983572983809 de 5e Siberische Grijze Ruiter voor de WP (en 1e voor de Azoren/Portugal)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Peter de Vries

Volgens Birdguides zou vanmorgen de Duitse Wenkbrauwalbatros in België 'at sea' gezien zijn. Als dit klopt (kan geen verdere info vinden) gaat het hier om het eerste geval voor België. Afgelopen vrijdag zat de vogel nog op Sylt, Duitsland en werd op deze dag tevens bij Hirtshals, Nordjylland, Denemarken gezien. 
groet,
Peter

jeroenroelofsen

Citaat van: Peter de Vries op juli 16, 2017, 15:56:25 PM
Volgens Birdguides zou vanmorgen de Duitse Wenkbrauwalbatros in België 'at sea' gezien zijn. Als dit klopt (kan geen verdere info vinden) gaat het hier om het eerste geval voor België. Afgelopen vrijdag zat de vogel nog op Sylt, Duitsland en werd op deze dag tevens bij Hirtshals, Nordjylland, Denemarken gezien.

https://twitter.com/ArnoldMeijer/status/886673721288798209
Tweet inclusief foto
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

De Franse Lammergier Durzon is aan een grand tour naar het noorden bezig.
Gisteren bij Buchet in de Eiffel
Zie ook http://rapaces.lpo.fr/gypaete-grands-causses/le-suivi-des-oiseaux
Herman van der Meer

robenilze

Duitse Wenkbrauwalbatros  weer gemeld op Sylt.
Ik wil deze week die kant op. Is/zijn er belangstellenden?
groet, Rob bekebrede

Jaap Denee

Citaat van: HPM op juli 21, 2017, 15:11:46 PM
De Franse Lammergier Durzon is aan een grand tour naar het noorden bezig.
Gisteren bij Buchet in de Eiffel
Zie ook http://rapaces.lpo.fr/gypaete-grands-causses/le-suivi-des-oiseaux

Anders dan de route op het kaartje doet vermoeden heeft deze vogel een groot stuk over NL gevlogen voordat hij in het bos achter Lingen, DLD heeft overnacht.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juli 24, 2017, 21:11:16 PM
Citaat van: HPM op juli 21, 2017, 15:11:46 PM
De Franse Lammergier Durzon is aan een grand tour naar het noorden bezig.
Gisteren bij Buchet in de Eiffel
Zie ook http://rapaces.lpo.fr/gypaete-grands-causses/le-suivi-des-oiseaux

Anders dan de route op het kaartje doet vermoeden heeft deze vogel een groot stuk over NL gevlogen voordat hij in het bos achter Lingen, DLD heeft overnacht.

In twee dagen kan er veel gebeuren.
Herman van der Meer

joostheeremans

Eerste broedgeval brilgrasmus in Duitsland, op een ruim uur rijden van Nederland. Vijf jongen uitgevlogen.

Foto's : https://www.facebook.com/hassan.fall.566/media_set?set=a.853939891438921.1073741886.100004687531796&type=3
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Peter de Vries

Gisteren in het uiterste noord-oosten van Duitsland bij Greifswald een 4e kj Reuzenzwartkopmeeuw.
groet,
Peter

Peter de Vries

Op 14 juli is een Wenkbrauwalbatros gefotografeerd bij Franz-Josef-Land, Rusland op 80°N. Dit is het tweede geval voor Rusland (de eerste was op 29 augustus 2007 bij Novaya Zemlya). In theorie zou dit best wel eens de vogel kunnen zijn die op 25 juni gezien is bij Hamningberg (in het uiterste noord-oosten van Noorwegen).
groet,
Peter